W związku z przekazaniem firmie Budimex 21 października placu budowy dla realizacji budowy drogi S1 Kosztowy – Bielsko Biała. Odcinek IV obwodnica Oświęcimia (zgodnie z decyzją Wojewody Małopolskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nr 32/2022 z dnia 18.10.2022) wykonawca informuje, iż rozpoczyna roboty budowlane. W pierwszym etapie planowane są prace przygotowawcze, w tym rozpoznanie saperskie, wycinka drzew i krzewów, budowa dróg technologicznych, usunięcie kolizji z mediami.
Zakres inwestycji
W ramach inwestycji wykonawca wybuduje m.in. Dwujezdniową, dwupasową, drogę klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 9 km, pięć skrzyżowań o ruchu okrężnym oraz przebuduje sieć istniejących dróg. Obwodnica wyposażona będzie w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia.
Projekt musiał uwzględnić zapisy raportu z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa
Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Opracowano Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945), w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru. Przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należało ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.
Raport był analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany uwzględnił zapisy zawarte w raporcie i zastosował rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie obiektów z Listy światowego dziedzictwa UNESCO oraz drogi krajowej.
Koszt inwestycji 467 mln zł brutto.
Budowa obwodnicy Oświęcimia na tle całości inwestycji:
Odcinek I: węzeł Kosztowy II – węzeł Oświęcim
- droga ekspresowa o długości 12,865 km
- obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
- trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
- para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód
Odcinek II: węzeł Oświęcim – Dankowice:
- droga ekspresowa o długości 15,165 km
- trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
Odcinek III: Dankowice – węzeł Suchy Potok
- droga ekspresowa o długości 12,02 km
- dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
- para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód oraz Dankowice Wschód
- obwód utrzymania drogowego
Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą:
- droga dwujezdniowa o długości 9,045 km
- trzy mosty : na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy
Lokalizacja obwodnicy obejmie województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko – lędziński, gminy: Bojszowy i Oświęcim.
Wszystkie odcinki realizowane są w formule Projektuj i buduj, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli osi drogowej Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina - Skalite.
Kalendarium dla S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, odcinek IV obwodnica Oświęcimia
- 30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
- 31 grudnia 2019 r. – ogłoszenie o przetargu w Dz. Urz. UE
- 27 marca 2020 r. – otwarcie ofert
- 18 maja 2020 r. – informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej
- 10 lipca 2020 r. – podpisanie umowy
- 05 maja 2021 r. – złożenie do Wojewody Małopolskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID
- 03 listopada 2021 r. – przekazanie przez UW dokumentacji do RDOŚ w Krakowie
- 14 czerwca 2022 r. – wyrok NSA uchylający decyzję GDOŚ z 10 kwietnia 2020 r.
- 03 października 2022 r. – wydanie decyzji reformatoryjnej przez GDOŚ
- 04 października 2022 r. – wydanie postanowienia przez RDOŚ uzgadniającego warunki realizacji przedsięwzięcia
- 18 października 2022 r. – wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Małopolskiego
- kwiecień 2024 r. – umowny termin zakończenia robót
GDDKiA
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS