A A+ A++

W związku z przekazaniem firmie Budimex 21 października placu budowy dla realizacji budowy drogi S1 Kosztowy – Bielsko Biała. Odcinek IV obwodnica Oświęcimia (zgodnie z decyzją Wojewody Małopolskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nr 32/2022 z dnia 18.10.2022) wykonawca informuje, iż rozpoczyna roboty budowlane. W pierwszym etapie planowane są prace przygotowawcze, w tym  rozpoznanie saperskie, wycinka drzew i krzewów, budowa dróg technologicznych, usunięcie kolizji z mediami.


Zakres inwestycji

W ramach inwestycji wykonawca wybuduje m.in. Dwujezdniową, dwupasową, drogę klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 9 km, pięć skrzyżowań o ruchu okrężnym oraz przebuduje sieć istniejących dróg. Obwodnica wyposażona będzie w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia.

Projekt musiał uwzględnić zapisy raportu z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa

Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Opracowano Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945), w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru. Przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należało ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Raport był analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany uwzględnił zapisy zawarte w raporcie i zastosował rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie obiektów z Listy światowego dziedzictwa UNESCO oraz drogi krajowej.

Koszt inwestycji 467 mln zł brutto.

Budowa obwodnicy Oświęcimia na tle całości inwestycji:

Odcinek I: węzeł Kosztowy II – węzeł Oświęcim

  • droga ekspresowa o długości 12,865 km
  • obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód

Odcinek II: węzeł Oświęcim – Dankowice:

  • droga ekspresowa o długości 15,165 km
  • trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

Odcinek III: Dankowice – węzeł Suchy Potok

  • droga ekspresowa o długości 12,02 km
  • dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód oraz Dankowice Wschód
  • obwód utrzymania drogowego

Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą:

  • droga dwujezdniowa o długości  9,045 km
  • trzy mosty : na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy

Lokalizacja obwodnicy obejmie województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko – lędziński, gminy: Bojszowy i Oświęcim.

Wszystkie odcinki realizowane są w formule Projektuj i buduj, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli osi drogowej Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina - Skalite.

Kalendarium dla S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, odcinek IV obwodnica Oświęcimia

  • 30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
  • 31 grudnia 2019 r. – ogłoszenie o przetargu w Dz. Urz. UE
  • 27 marca 2020 r. – otwarcie ofert
  • 18 maja 2020 r. – informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej
  • 10 lipca 2020 r. – podpisanie umowy
  • 05 maja 2021 r. – złożenie do Wojewody Małopolskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID
  • 03 listopada 2021 r. – przekazanie przez UW dokumentacji do RDOŚ w Krakowie
  • 14 czerwca 2022 r. – wyrok NSA uchylający decyzję GDOŚ z 10 kwietnia 2020 r.
  • 03 października 2022 r. – wydanie decyzji reformatoryjnej przez GDOŚ
  • 04 października 2022 r. – wydanie postanowienia przez RDOŚ uzgadniającego warunki realizacji przedsięwzięcia
  • 18 października 2022 r. – wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Małopolskiego
  • kwiecień 2024 r. – umowny termin zakończenia robót

GDDKiA

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZebranie Zarządu Oddziału Powiatowego Związku OSP
Następny artykułGALAX szykuje szalonego Geforce'a RTX 4090. Podwójne 16-pinowe złącze i 36-fazowa sekcja zasilania