W trzecim kwartale 2022 roku wzrosła liczba prób wyłudzeń
kredytów na skradzione dokumenty. Bankowcy odnotowali ponad 2 tys. takich
zdarzeń. Łączna kwota, którą próbowano wyłudzić, była jednak niższa niż w
kwartale poprzedzającym. Było to niecałe 48 mln. Rekordzista próbował wyłudzić
6 mln zł.
Związek Banków Polskich co kwartał publikuje raport infoDOK, który informuje
nas o próbach wyłudzeń kredytów na skradzione lub zgubione dokumenty. Ostatnie
opracowanie obejmuje trzeci kwartał 2022 r. Wynika z niego, że odnotowano
stosunkowo wysoką liczbę prób wyłudzeń kredytów (2,1 tys.), ale złożyły się one
na wyjątkowo niską, łączną kwotę 47,7 mln zł.
– Warto podkreślić, że najwyższa próba wyłudzenia
dotyczyła 6 mln zł (woj. mazowieckie). W przeszłości kilkukrotnie zdarzały się
próby dot. kwot przekraczających kilkanaście czy nawet dwadzieścia milionów zł.
Łącznie odnotowano tylko 4 próby wyłudzeń na kwotę przekraczającą 1 mln zł. To już
trzeci kwartał z rzędu, w którym widać tak stosunkowo pozytywne dane –
powiedział Grzegorz Kondek, koordynator Kampanii Informacyjnej Systemu Dokumenty
Zastrzeżone.
W trzecim kwartale w międzybankowym Systemie Dokumentów Zastrzeżonych zastrzeżono aż 45,2 tys. utraconych dokumentów tożsamości. System
jest ogólnopolską bazą skradzionych i zagubionych dokumentów prowadzoną przez
sektor bankowy w celu ochrony przed wyłudzeniami z użyciem kradzionej
tożsamości, w III kwartale br. zastrzeżono 45240 dokumentów, a ich łączna
liczba wynosi już ponad 2,25 mln szt.
– Statystycznie do bazy Systemu DZ trafiało niemal 500
dokumentów dziennie. Bardzo nas cieszy tak wysoka liczba zastrzeżeń. Oczywiście
nie dlatego, że tak dużo osób swoje dokumenty w różnych okolicznościach traci,
ale dlatego, że takie dane są potwierdzeniem wysokiego stopnia świadomości Polaków
w tym zakresie, nad czym w ZBP – razem z bankami, samorządami i wieloma
instytucjami rządowymi i pozarządowymi – pracujemy od wielu lat – powiedział
Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.
Bankowcy przypominają, że w przypadku utraty dokumentu
tożsamości należy go niezwłocznie zastrzec. Można to zrobić w swoim banku lub w
dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego
klientami. Zgłoszenia przyjmowane są osobiście w placówce lub pod numerem
telefonu +48 828 828 828 (tylko od własnych klientów, po zdalnej weryfikacji
tożsamości). Jeśli dokument utracono w wyniku kradzieży, należy też szybko
powiadomić policję. Trzeba też zawiadomić najbliższy organ gminy lub placówki
konsularnej i wyrobić nowy dokument.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS