A A+ A++

Za oknem temperatura na plusie, asfalt suchy jak pieprz, a z chłodem poradzą sobie ciuchy. Czyli czas zaczynać sezon! Spragniony jazdy wpadasz do garażu rozogniony jak małolat przed pierwszą randką, drżącą z niecierpliwości dłonią wciskasz kluczyk w stacyjkę, przekręcasz, naciskasz klawisz rozrusznika i… To, co następuje potem, jest jak kopnięcie w żołądek, bo zamiast muzyki silnika słyszysz ciszę.

Nietrudno przewidzieć, że najpierw rzucisz wtedy kilka razy słowo na „K”. Jednak na popadanie w rozpacz jest stanowczo za wcześnie. Zamiast się wściekać, sprawdź krok po kroku kilka rzeczy według schematu, który ci proponujemy. Jeśli bowiem odstawiłeś na zimę sprawną maszynę i w międzyczasie nie dłubałeś w niej (czyli nie zepsułeś czegoś nieświadomie), z większością przyczyn milczenia silnika sam dasz sobie radę.

Rozrusznik wolno kręci silnikiem

  • Rozładowany lub źle podłączony akumulator – naładuj albo wymień akumulator, wyczyść klemy, sprawdź połączenie przewodów.

Rozrusznik pracuje, ale silnik milczy

  • Popsuty bendiks albo (po dłubaniu w rozruszniku) kręci on w przeciwną stronę w źle złożonej obudowie lub ma odwrotnie podłączone klemy – lepiej niech to zobaczy mechanik.

Rozrusznik kręci, ale silnik nie odpala

  • Brak benzyny w zbiorniku – wiadomo.
  • Zamknięty kranik – otwórz go lub ustaw w pozycji ,,rezerwa”.
  • Stare lub zanieczyszczone paliwo w gaźnikach – opróżnij komory pływakowe
    (mały wkręt na dole) i wlej świeże paliwo.
  • Nie otwiera się kranik podciśnieniowy paliwa – zdejmij z niego wężyk i zakręć silnikiem. Jeśli paliwo nie płynie, najpewniej winna jest membrana podciśnieniowa w kraniku lub podciśnieniowy przewód dolotowy. Ustaw kranik w pozycji ,,otwarty” lub ,,rezerwa”.
  • Zatkany przewód paliwa lub jego filtr w kraniku – zdejmij przewód z kranika i sprawdź, czy po jego otwarciu płynie paliwo. Jeśli tak, to znaczy, że zatkany jest dodatkowy filtr paliwa i trzeba go wymienić. Jeśli to nie pomogło, wymontuj i wyczyść kranik.
  • Zapchany filtr powietrza – wymień go lub wyczyść.
  • Brak iskry na świecach – zmień/sprawdź świece i/lub przewody. W starszych motocyklach  wymień cewki zapłonowe.
  • Uszkodzony układ zapłonowy lub elektryka silnika – sprawdź podłączenie i naładowanie akumulatora. Spróbuj, czy maszyna odpala na innym akumulatorze. Sprawdź układ zapłonowy: czy styki są suche, kable w porządku i czy masa jest dobrze podłączona.

Rozrusznik elektryczny nie kręci

  • Wyłączony guzik zapłonu – to ten czerwony po prawej stronie kierownicy.
  • Zanieczyszczone styki w stacyjce albo przy guziku rozrusznika – rozkręć przełącznik i przeczyść styki, używając do tego specjalnego spreju do instalacji elektrycznych.
  • Za niskie napięcie akumulatora; słychać charakterystyczne cykanie przekaźnika rozrusznika – naładuj lub wymień akumulator.
  • Spalony główny bezpiecznik albo przekaźnik zapłonu – sprawdź i wymień, co trzeba.
    Awaria rozrusznika, np. wskutek przepalonych zwojów stojana lub twornika – nie da rady inaczej: serwis.

Przekaźnik rozrusznika cyka, ale silnik nie kręci

  • Rozładowany akumulator, Luźno podłączony przewód rozrusznika albo spięcie wskutek pęknięcia przewodu – sprawdź aku, podłączenia, multimetrem sprawdź przepływy prądu.
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCiekawski George po polsku seria 35 bajki dla dzieci 2019 NOWOŚĆ 7
Następny artykułWycieczka Sant Petersburg