Trwają przygotowania do budowy linii kolejowej z Centralnego Portu Komunikacyjnego przez Płock do Włocławka i Lipna. W trakcie konsultacji społecznych, mieszkańcy mogą wpłynąć na wybór wariantu trasy.
Spółka Centralnego Portu Komunikacyjnego prowadzi studium wykonalności dla linii kolejowej CPK – Płock – Włocławek. Dla około 120-kilometrowego odcinka tak zwanej „szprychy” CPK nr 1 powstało 5 wariantów.
Jest to pierwszy odcinek CMK-Północ, czyli przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Kujaw i Trójmiasta. Koncepcja tej bardzo potrzebnej kolejowej inwestycji pojawiła się w latach 70. ubiegłego wieku.
– To wtedy wykonano wstępne prace terenowe w okolicach Jaktorowa, a w 2012 r. w rejonie Warszawy oddano do użytku wiadukt autostrady A2 nad planowaną linią. To właśnie ten przepust pod A2 wykorzystamy niebawem do przeprowadzenia Kolei Dużych Prędkości – wyjaśnia spółka.
W tej chwili trwają analizy dla pięciu wariantów tego odcinka. Celem STEŚ jest opracowanie rekomendowanego przebiegu dla linii kolejowej CPK.
Spotkania z mieszkańcami każdej z gmin, przez których teren przechodzą warianty kolejowe CPK, ruszyły 3 października i potrwają do 24 listopada. Ich szczegółowy wykaz wraz z datami, godzinami i miejscami konsultacji można znaleźć na stronie internetowej CPK w zakładce „Dla Mieszkańców”.
– Mają one na celu prezentację proponowanych rozwiązań planowanej linii kolejowej, udzielenie odpowiedzi na pytania mieszkańców, a także uzyskanie w postaci ankiet ocen, uwag i propozycji zmian – informuje spółka.
Każdy z wariantów zakłada obsługę Włocławka i Płocka:
- Mieszkańcy Płocka będą mogli skorzystać: z pociągów KDP zatrzymujących się na głównej stacji w centrum miasta, a także ze składów regionalnych obsługujących przystanki w obszarze aglomeracji. Spółka rozważa stworzenie przystanków kolejowych w pobliżu osiedla Podolszyce oraz PKN ORLEN.
- Pasażerowie z Włocławka skorzystają z pociągów, które zatrzymają się na istniejącej już stacji kolejowej. Dzięki inwestycjom zapowiadanym przez władze miasta powstanie też nowoczesny węzeł przesiadkowy łączący transport kolejowy, autobusowy i samochodowy. Pociągi jadące w kierunku Włocławka będą włączać się w istniejącą linię kolejową nr 18 przez węzeł po południowej stronie miasta.
Wybór wariantu inwestorskiego planowany jest na IV kwartał 2023 roku. Następnie wraz z wariantami alternatywnymi zostanie on włączony do wniosku o decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ).
– Jej uzyskanie to ważny etap poprzedzający kolejne kroki inwestycyjne: wnioski o decyzję lokalizacyjną i o pozwolenie na budowę, a potem właściwą realizację – zaznacza spółka.
Zgodnie z harmonogramem rozpoczęcie prac budowlanych na linii CPK – Płock – Włocławek nastąpi w III kwartale 2028 roku. Inwestycja ma być zakończona do końca 2032 roku.
Wykonawcą studium jest konsorcjum firm: IDOM Inżynieria Architektura i Doradztwo (lider), BBF i Arcadis. Prace studialne realizowane są od końca 2021 roku. W I kwartale 2022 roku odbyły się wstępne konsultacje samorządowe obejmujące omówienie 9 przygotowawczych wariantów przebiegu planowanych linii kolejowych.
W lutym i marcu odbyło się 25 spotkań w każdej gminie, przez którą przechodzi projektowana linia kolejowa. Debaty odbyły się w miejscowościach:
- Dobrzyń nad Wisłą,
- Kikół,
- Lipno,
- Tłuchowo,
- Wielgie,
- Bielsk,
- Bodzanów,
- Brudzeń Duży,
- Mała Wieś,
- Płock,
- Radzanowo,
- Słupno,
- Stara Biała,
- Wyszogród,
- Brochów,
- Iłów,
- Młodzieszyn,
- Sochaczew,
- Teresin,
- Fabianki,
- Włocławek,
- Kampinos.
– Dzięki spotkaniom konsultacyjnym i analizie wielokryterialnej zmniejszyliśmy liczbę wariantów z dziewięciu do pięciu i opracowaliśmy korekty oraz szczegółowe rozwiązania techniczne, na przykład lokalizacje skrzyżowań bezkolizyjnych. Spotkania konsultacyjne mają na celu uzyskanie wiedzy na temat koniecznych korekt wariantów. Wnioski zostaną uwzględnione wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe od strony technicznej, ekonomicznej, społecznej i środowiskowej – relacjonuje spółka.
Centralny Port Komunikacyjny zaznacza, że konsultacje w ramach STEŚ, czyli spotkania z samorządowcami i mieszkańcami, nie są wymagane prawem i wynikają z przejrzystości procedury inwestycyjnej oraz z chęci podzielenia się z mieszkańcami wiedzą o projekcie już na wstępnym etapie przygotowań. Dopiero na etapie procedury uzyskiwania decyzji środowiskowej w RDOŚ ten podmiot udostępni zainteresowanym dokumentację do wglądu i składania uwag.
Z Płocka do Warszawy pociągiem w około 50 minut
Docelowo kolejowa „szprycha” CPK nr 1 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Z Płocka do Warszawy Centralnej przejedziemy pociągiem w około 50 min (dziś taka podróż trwa około 2 godz. 30 min).
Pociągi kategorii Regio Express, które również będą jeździły tą linią, umożliwią także atrakcyjne przejazdy w krótszych relacjach, korzystnych w przypadku codziennych dojazdów do pracy.
Początkowo, na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie poruszać się będą z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Docelowa prędkość, jaką w przyszłości będą mogły osiągnąć najszybsze pociągi, to 350 km/h. Dzięki inwestycji na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.
– Liczne powiązania z istniejącą siecią kolejową otworzą szanse dla przedsiębiorców na korzystanie z transportu kolejowego. W pobliżu Płocka planowany jest terminal intermodalny, którego ostateczna lokalizacja nie jest jeszcze potwierdzona. W toku studium rozmawiamy też z przedsiębiorcami na temat możliwości wykorzystania nowej infrastruktury na potrzeby transportu towarów – odnotowuje spółka.
Program kolejowy CPK
Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie jest to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2.000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.
W tej chwili CPK opracowuje 10 studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków:
- Warszawa – CPK – Łódź;
- Łódź – Sieradz – Wrocław,
- Sieradz – Kalisz – Poznań,
- Żarów – Wałbrzych – granica z Czechami,
- Łętownia – Rzeszów,
- Ostrołęka – Łomża – Giżycko,
- Katowice – Ostrawa,
- Trawniki – Zamość – Bełżec,
- CPK – Płock – Włocławek,
- Węzeł CPK.
Łącznie prace przygotowawcze STEŚ trwają już na 1.300 km z planowanych ok. 2.000 km nowych linii kolejowych.
Docelowo nowe połączenia kolejowe CPK umożliwią przejazd między Warszawą i CPK a większością największych miast w Polsce w czasie nie dłuższym niż 2 godz. 30 min.
Starosta: Nie zgadzamy się z trasą i sposobem wywłaszczenia
Choć z realizacją CPK, jako potrzebną inwestycją zgadza się starosta płocki, Sylwester Ziemkiewicz, to podkreśla, że nowe rozwiązania prawne zmniejszają wartość majątków wywłaszczanych miedzy innymi pod budowę CPK, do czego nie można dopuścić.
– Wczoraj w Sejmie RP razem z Wicemarszałkiem Sejmu RP Piotrem Zgorzelskim mówiliśmy stanowcze NIE, w imieniu mieszkańców nie tylko powiatu płockiego, ale także krasnostawskiego. Byli z nami rolnicy przedsiębiorcy, którzy boją się utraty miejsc pracy, które budowali latami, często przez wiele pokoleń. Jednym głosem mówimy stanowcze NIE, dla gospodarowania przez Rząd mieniem Polaków – zaznacza Sylwester Ziemkiewicz.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS