A A+ A++

Tunel w ciągu „Zakopianki” praktycznie jest już gotowy, za kilkanaście dni zostanie otworzony – powiedział w środę prezydent Andrzej Duda podczas odwiedzin tunelu na „Zakopiance”.

CZYTAJ TAKŻE: Przebito drugą nitkę tunelu nowej Zakopianki. Do detonacji wykorzystano 150 kg materiału wybuchowego. ZOBACZ nagrania!

Następuje epokowa zmiana”

Właśnie następuje epokowa zmiana. (…) ze wzruszeniem przeszedłem te 2 km 58 metrów tunelu między Naprawą a Skomielną Białą

— powiedział prezydent podczas wizyty na budowie tunelu na „Zakopiance”.

Jak dodał, do Skomielnej Białej ten proces drążenia tunelu trwał z wieloma przeszkodami: „i gospodarczymi i problemami politycznymi, bo w międzyczasie wybuchła wojna na Ukrainie i pandemia koronawirusa dotknęła inwestycję, i wreszcie problemy geologiczne”.

Ten tunel, można powiedzieć, praktycznie jest już gotowy. Dosłownie za kilkanaście dni zostanie otworzony, uruchomiony, otwarty dla wszystkich kierowców. To jest niezwykle ważny moment, epokowa zmiana

— powiedział Andrzej Duda.

Dwukomorowy tunel w ciągu Zakopianki o długości ponad 2 km powstał w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym. Drążenie tunelu rozpoczęło się w marcu 2017 r. Koszt całej inwestycji to niemal miliard złotych. Inwestycję wykonuje włoski koncern Webuild, który w styczniu przejął dotychczasowego wykonawcę – firmę Astaldi.

Polska się rozbudowuje, realizuje nowoczesne inwestycje”

Polska się rozbudowuje, realizuje nowoczesne inwestycje – podkreślił w środę prezydent Andrzej Duda podczas wizyty budowy tunelu na „Zakopiance”. Dodał, że liczy na to, iż w niedługim czasie zostanie otwarty kolejny fragment trasy do Nowego Targu.

Prezydent podkreślił, że tunel na „Zakopiance” to bardzo ważna inwestycja tak dla lokalnej społeczności, jak i turystów, którzy będą mogli łatwiej dostać się pod Tatry. Przypomniał, że podobne inwestycje powstają bądź powstały na trasie S3, na Via Carpatii, czy w Świnoujściu.

Polska się rozbudowuje, realizuje nowoczesne inwestycje

— podkreślił Andrzej Duda.

Prezydent zwrócił uwagę, że przebudowa „Zakopianki” jeszcze się nie skończyła. Powiedział, że liczy na to, że w niedługim czasie zostanie otwarty kolejny fragment trasy do Nowego Targu.

Adamczyk: świadectwo determinacji, aby Polacy mogli korzystać z bezpiecznych dróg

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział podczas briefingu, że wielkie inwestycje drogowe to świadectwo „determinacji, aby Polacy mogli korzystać z bezpiecznych dróg”.

Dzięki temu tunelowi, dzięki temu odcinkowi Zakopianki, dzięki budowie drogi szybkiego ruchu Rdzawka – Nowy Targ (…) każdy mieszkaniec Warszawy, Gdańska, Krakowa będzie mógł obliczyć perfekcyjnie czas dojazdu, bo nie będzie zaskakiwany zatorami na drodze dojazdowej. Nie będzie zaskakiwany zatorami w drodze powrotnej do domu, wracając z wypoczynku w polskich górach, czy też dalej gdzieś na południu Europy

— powiedział.

To wielka rzecz, że region staje się otwarty komunikacyjnie i uruchamia ten wielki potencjał gospodarczy, który w nim drzemie

— dodał Adamczyk.

Ostatnie prace wykończeniowe

Obecnie wykonywane są ostatnie prace wykończeniowe i testy urządzeń w tunelu w ciągu Zakopianki. Prace w samym tunelu o długości 2058 m, wydrążonym w górze Luboń Mały na odcinku Naprawa – Skomielna Biała, zostały już zakończone. Nawierzchnia na dojazdach do portali tunelu jest gotowa, prowadzone są jeszcze prace w pasach rozdziału jezdni i drogach serwisowych obsługujących tereny przyległe do trasy ekspresowej.

Zrobione jest już oznakowanie poziome wewnątrz lewej nitki, a wykonywane jest w prawej nitce. Montowane jest oznakowanie pionowe poza obiektem, na dojazdach. Rozpoczęły się prace związane z oblicowaniem muru oporowego przed portalem południowym.

Przed udostępnieniem tunelu kierowcom wszystkie zamontowane systemy, które mają zapewnić kierowcom bezpieczeństwom, pomyślnie przeszły testy. W tunelu jest ponad 3 tys. lamp, 76 wentylatorów strumieniowych, 20 wentylatorów kurtyny powietrznej i cztery wentylatory napowietrzające. W przejściach pomiędzy tunelami zainstalowano 11 kompletów układów różnicujących ciśnienie. Wewnątrz obydwu nitek tunelu zainstalowano kamery monitoringu wizyjnego. Zapewniona jest łączność alarmowa i system ostrzegania pożarowego, czujniki dymu oraz czujniki ciepła. Znalazło się tam także 178 głośników, z których w razie konieczności będzie słychać ostrzeżenia i polecenia.

Budowla czeka jeszcze na odbiory techniczne i budowlane.

Termin zakończenia budowy tunelu był kilkakrotnie przesuwany. Najpierw zapowiadano, że tunel będzie gotowy do końca 2021 r., a później termin zakończenia prac przy budowie tunelu wyznaczono na luty br. Kolejna data ukończenia robót została ustalona na koniec czerwca. O przesunięcie terminu wnioskował wykonawca, argumentując opóźnienia pandemią i absencją pracowników oraz niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.

Do wydrążenia tunelu używano ciężkiego sprzętu, ale także ok. 180 ton materiałów wybuchowych. Podczas budowy wydobyto materiał skalny o objętości 600 tys. m sześciennych. Do budowy użyto 190 tys. m sześciennych betonu i 48 tys. ton stali.

Tunel posiada dwie komory, tzw. nitki, o długość 2058 m, wysokość 4,7 m i szerokość użytkowej 14,9 m. W każdej komorze są po dwa pasy ruchu o parametrach 3,5 m oraz pas awaryjny o szerokości 3 m, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości.

Wewnątrz tunelu znajduje się 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m. Środkowa nisza jest przejezdna dla służb ratowniczych. Pośrodku obiektu jest także zatoka postoju awaryjnego. Na wypadek pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej.

Inwestycję uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem na węźle Skomielna; dyspozytorzy będą pracowali całodobowo.

Wartość kontraktu to ponad 968,8 mln zł

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w miejscowości Naprawa, od strony północnej. Prace były wykonywane 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu.

W związku z powstałym osuwiskiem przy lewym portalu od strony południowej w Skomielnej Białej, czasowo wstrzymano rozpoczęcie drążenia lewego tunelu. Konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych.

Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa – w kwietniu 2020 r.

Wartość kontraktu to ponad 968,8 mln zł. Wykonawcą inwestycji jest włoska firma Webuild, która przejęła dotychczasowego wykonawcę – firmę Astaldi.

aja/PAP

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKrzysztof Hołowczyc skasował prywatne BMW X3 M. A za chwilę… wygrał rajd
Następny artykułZapisy Przedsiębiorców na TARGI PRACY MŁODYCH – ZAPRASZAMY!