W naszym kraju jakoś tak się układa, że mało co działa od początku dobrze i nie wymaga zmiany. Idealnym przykładem nietrafionych pomysłów i bzdurnych inwestycji są nasze drogi. Owszem, sporo i tak budujemy, a różnica między tym, po czym jeździliśmy dwadzieścia lat temu i dziś jest kolosalna. Jeśli jednak spojrzeć kilka pomysłów, można zauważyć ile pieniędzy i potencjału zmarnowano.
Pierwszy przykład z brzegu – autostrady budowane w systemie koncesyjnym, który sprawił, że fragmenty A2 i A4 są dziś jednymi z najdroższych autostrad na świecie. W dodatku umowy skonstruowane są tak, że nie można ich wypowiedzieć, a warunki są tajne.
Drugi przykład – ViaTOLL, system poboru opłat, który ogromnym nakładem środków zamontowano w 2011 roku, by ledwie dziesięć lat później go zlikwidować na rzecz nowego rozwiązania – eToll. Po ViaTOLLu pozostało około 430 bramownic, na których w czasie gdy system działał, pracowały urządzenia sczytujące dane z umieszczonych w pojazdach nadajników.
Aby choć częściowo zachować istniejącą infrastrukturę i nie złomować gigantycznych pieniędzy włożonych w jej stworzenie, Inspekcja Transportu Drogowego planuje wykorzystać niektóre bramownice do montażu fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości. Bramownica nadaje się do tego celu znakomicie – po pierwsze już stoi, po drugie ma doprowadzone zasilanie, niezbędne do działania urządzeń służących do rejestracji i pomiaru ruchu.
Przykładem wykorzystania bramownic jest choćby warszawski odcinek S8, gdzie odcinkowy pomiar prędkości zamontowano właśnie na nieużywanych bramownicach. Kolejną lokalizacją OPP wskazywaną przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) jest droga krajowa nr 7.
O ile OPP skonfigurowane są tak, by odczytywać przednią tablicę rejestracyjną, co w oczywisty sposób uniemożliwia identyfikację wykroczenia popełnionego na jednośladzie, o tyle fotoradary, jak zapowiadała jeszcze w ubiegłym roku GITD, mogą być ustawione na odczyt tylnej tablicy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS