A A+ A++

Choć na razie to prototyp bazujący na znanym modelu, to Corolli Cross H2 warto dokładniej się przyjrzeć. To auto zapowiada wprowadzenie do seryjnej produkcji auta z silnikiem spalającym wodór.

Toyota równolegle rozwija kilka rodzajów napędów. Wśród obecnie produkowanych modeli są zarówno pełne hybrydy i hybrydy typu plug-in, jak i klasyczne auta elektryczne oraz te z ogniwami paliwowymi, wykorzystującymi wodór. Zdaniem Toyoty to właśnie on jest paliwem przyszłości, dlatego koncern rozwija nie jedną, a dwie technologie napędowe oparte na tym paliwie. Oprócz wspomnianych ogniw paliwowych (wykorzystywanych np. w modelu Mirai), Japończycy od kilku lat pracują nad przystosowaniem konwencjonalnych silników spalinowych do wodoru.

Wodorowa Toyota Corolla Cross

We wrześniu podczas rundy mistrzostw świata w wyścigach długodystansowych FIA WEC na nitce toru wyścigowego Fuji Speedway została zaprezentowana wodorowa Toyota Corolla Cross. Z fotela kierowcy auto sprawdzali prezes Toyota Motor Corporation Akio Toyoda oraz kierowcy zespołu Toyota Gazoo Racing.

Toyota Corolla Cross H2 to już trzecie prototypowe auto Toyoty, które do napędu wykorzystuje silnik spalinowy zasilany wodorem. To jednostka o oznaczeniu G16E-GTS, czyli trzycylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem znany doskonale z modelu GR Yaris. W 2021 roku rozpoczął się intensywny program testowy, a motor trafił do Corolli Hatchback przystosowanej do wyścigów. Chodziło o to, by w ekstremalnych warunkach w motorsporcie sprawdzić działanie wszystkich układów, a także dopracować m.in. tankowanie wodoru. 

Wyścigowe testy okazały się na tyle satysfakcjonujące, że niedługo później zaprezentowano wodorową odmianę GR Yarisa, który podczas tegorocznego Rajdu Belgii pełnił funkcję auta otwierającego trasę. Za kierownicą GR Yarisa na wodór zmieniali się Akio Toyoda oraz Juha Kankkunen, czterokrotny rajdowy mistrz świata.

Prawie w połowie drogi

Toyota Corolla Cross H2 jest trzecim autem wykorzystującym te rozwiązania, ale pierwszym z prototypów, który może zabrać na pokład komplet pasażerów. W przypadku Corolli i GR Yarisa bagażnik i tylne siedzenia zostały przeznaczone na montaż zbiorników na wodór. Corolla Cross H2 ma zbiorniki umieszczone pod podłogą.

Co ciekawe, paliwo wodorowe, zbiorniki wodoru oraz proces tankowania prototypowych aut są takie same jak w przypadku modelu Mirai, czyli flagowego modelu Toyoty z wodorowymi ogniwami paliwowymi, który jest dostępny na rynku. W Toyocie Mirai silnik elektryczny jest zasilany energią generowaną w ogniwach paliwowych w chemicznej reakcji wodoru i tlenu. Natomiast w wodorowej Corolli, GR Yarisie i Corolli Cross zastosowano silnik spalinowy, w którym wodór wykorzystywany jest jako paliwo.

Prezentacja i torowy … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł600 sztuk skorodowanej amunicji
Następny artykułPutin zabrał głos ws. ataku na Most Krymski. Twierdzi, że rosyjskie służby zatrzymały sprawców