A A+ A++

Chcesz przejść odprawę paszportową na granicy polsko-niemieckiej jadąc zabytkowym parowozem i poczuć się jak w okresie międzywojennym? Takie atrakcje umożliwiają tylko Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, które już w najbliższą niedzielę 9 października organizują kolejną atrakcję dla miłośników kolei wąskotorowej. W rejonie Bytomia – Dąbrowy Miejskiej zorganizowana zostanie inscenizacja kontroli granicznej na dawnej granicy polsko – niemieckiej. A to nie wszystkie atrakcje, jakie zaplanowano na 9 października.

Pociąg do przeszłości

„Po torach przez granicę: Kolej wąskotorowa i tramwaje w rzeczywistości popowstaniowej”. To kolejna akcja, jaką organizuje Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W niedzielę 9 października będzie można przejechać się stylizowanym pociągiem na czasy międzywojenne, zobaczyć inscenizację kontroli granicznej w rejonie dawnej granicy polsko – niemieckiej, a także zwiedzić stację Bytom – Karb Wąskotorowy oraz zabytkowy wagon „Salonkę” z 1912 roku i Izbę Tradycji z pamiątkami po dawnej świetności kolei wąskotorowej na Górnym Śląsku.

Zapraszamy na stację Bytom – Karb Wąskotorowy w niedzielę 9 października o godz. 9.30 /pierwszy kurs w stronę Tarnowskich Gór/. Kolejne już o 12:00 i 14:30. A dodatkowo zapraszamy o 16:45 do parowozowni na stację Bytom – Karb Wąskotorowy na pogawędkę historyczną „Opowieść o dziwnych czasach czyli międzynarodowe Tramwaje”, w której wezmą udział dr. Jakuba Halora i dr. Dawida Kellera.

Po torach przez polsko - niemiecką granicę. SGKW przygotowało kolejne atrakcje dla miłośników kolei wąskotorowej

Bilety na niedzielną przejażdżkę można zakupić na stronie http://bilety.sgkw.eu lub na peronie stacji Bytom – Karb Wąskotorowy przed odjazdem pociągu. Uwaga! Bilety są sprzedawane do wyczerpania puli.

Rozkład jazdy SGKW na dzień 9 października 2022 roku

Jedna z największych atrakcji turystycznych w Bytomiu i na Śląsku

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to jedna z największych atrakcji turystycznych w naszym regionie oraz jeden z najważniejszych elementów Szlaku Zabytków Techniki. Można nimi dojechać do Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach, Rezerwatu „Segiet” w Bytomiu – Suchej Górze oraz nad Zalew Nakło – Chechło.

Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych powstało w roku 2003, a celem jego istnienia jest zachowanie w jak najlepszym stanie istniejących linii, budynków i taboru Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz ochrona dziedzictwa przemysłowego. Jego wolontariusze i pracownicy wykonują prace obejmujące wszelkie aspekty działania firmy kolejowej – od utrzymania porządku na terenie stacji i wzdłuż torów poprzez remonty nawierzchni kolejowej, remonty taboru aż po prowadzenie wszelkiej niezbędnej dokumentacji.

Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych co roku bierze udział w Industriadzie, największym festiwalu dziedzictwa przemysłowego w Polsce, organizuje przejazdy na trasie Bytom Wąskotorowy – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie oraz systematycznie rozbudowuje Izbę Tradycji, czyli niewielkie, ale bardzo interesujące muzeum, gdzie prezentowane są pamiątki związane z Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi.

Najstarsza wąskotorówka

Na mapach kolei wąskotorowych Bytom zajmuje wyjątkowe miejsce. To tu, nieprzerwanie od 1853 roku działa najstarsza czynna linia kolei wąskotorowej na świecie. Obsługuje ona trasę o długości 21 km, której przystanek początkowy znajduje się na peronie wąskotorowym dworca głównego w Bytomiu. Pociągi na tej trasie zatrzymują się na dziesięciu stacjach, między innymi na zabytkowej stacji Bytom Karb Wąskotorowy, w Suchej Górze w pobliżu rezerwatu Segiet, przy Zabytkowej Kopalni Srebra oraz zalewie Nakło-Chechło, chętnie odwiedzanym przez mieszkańców regionu szczególnie w sezonie wakacyjnym.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe są jednym z kilkudziesięciu obiektów na Szlaku Zabytków Techniki, który łączy najważniejsze i najciekawsze pod względem turystycznym, historycznym czy architektonicznym obiekty przemysłowe na Śląsku i przyciąga turystów jak magnes. Co roku poznanie najcenniejszych atutów tych obiektów umożliwia Święto Szlaku Zabytków Techniki, czyli Industriada.

Przez 150 lat kolej służyła celom industrialnym. Jej rola była nie do przecenienia zwłaszcza w okresie intensywnego rozwoju przemysłu na Śląsku, kiedy przewoziła węgiel, rudy metali czy kamień, łącząc gęstą siecią wąskich torów większość górnośląskich hut i kopalń. Od roku 2003 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymywana jest dzięki pracy i zaangażowaniu pasjonatów skupionych wokół Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz wsparciu samorządów, w tym Miasta Bytomia, które od 2021 roku jest członkiem Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUM Legnica: Legnica wyznaczyła miejsca dystrybucji tabletek z jodkiem potasu
Następny artykułUM Bytom: Prezydent Mariusz Wołosz zaprasza mieszkańców na spotkania w dzielnicach 5/10/2022