Południową Wielkopolskę odwiedził w poniedziałek wiceprzewodniczący Platformy Obywatelskiej Tomasz Siemoniak, który razem z posłem Jarosławem Urbaniakiem wziął udział w konferencji prasowej. Dziennikarze pytali m.in. o pomysły na rozwiązanie kryzysu energetycznego i pomoc mieszkańcom, którzy nie mają za co kupić opału na zimę, a także o budzące sprzeciw w całym kraju plany budowy Kolei Dużych Prędkości. Materiał wideo znajdziesz na wlkp24.info. Szerzej na ten temat także we wtorkowych Wydarzeniach Telewizji Proart.
Tomasz Siemoniak i Jarosław Urbaniak z Platformy Obywatelskiej zorganizowali w poniedziałek w Ostrowie Wielkopolskim konferencję prasową. Odpowiadając na pytania dziennikarzy, odnieśli się m.in. do planowanej budowy Kolei Dużych Prędkości. To inwestycja, która wywołuje ogromne kontrowersje w całej Polsce. W sobotę w Warszawie odbył się protest, w którym wzięli udział m.in. mieszkańcy naszego regionu. Nie chcą, by państwo przejęło ich domy i gospodarstwa rolne pod budowę torów. Obawiają się też, że nie dostaną godziwych odszkodowań.
Tomasz Siemoniak: „Nie wolno deptać ludzi”
Wiceprzewodniczący PO ocenił, że pomysł budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego to „propagandowy projekt”. – Na razie oznacza on jakieś posady dla kilkuset działaczy. Gdy pandemia dotknęła ruch lotniczy, było widać, że ten projekt trochę traci sens. Przynajmniej w takim kształcie, to powiedziano, że to jest w ogóle projekt sieci kolejowych w całej Polsce. To jest takie uciekanie do przodu – zaznaczył.
Jego zdaniem politycy Prawa i Sprawiedliwości lekceważą ludzi, stąd te protesty. – Nie wolno w sprawie takich wielkich inwestycji infrastrukturalnych deptać ludzi. Trzeba to robić z głową, trzeba uzgadniać, trzeba długofalowo planować – dodał Tomasz Siemoniak.
Przypomniano też sprawę „igreka”, a więc rozwidlenia sieci kolejowej (w kierunku Poznania i Wrocławia), które miało zostać wybudowane na terenie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. Postawiono jednak na Sieradz, choć wcześniejsza koncepcja zakładała, że będzie to właśnie rejon Ostrowa Wielkopolskiego, Nowych Skalmierzyc i Kalisza.
Jarosław Urbaniak: „Jak się chce, to się można dogadać”
Poseł Jarosław Urbaniak podkreślił, że stawianie na duże przedsięwzięcia infrastrukturalne w ostatnich latach to żadna nowość. Przypomniał, że za czasów rządów PO wybudowano wiele kilometrów autostrad i dróg ekspresowych, co również wiązało się z przejmowaniem gruntów. – Jakoś autostrady za naszych czasów zostały wybudowane, drogi szybkiego ruchu zostały wybudowane, obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego została wybudowana, obwodnica Jarocina została wybudowana. Jakoś państwo, jako dziennikarze, nie mieli zajęcia w postaci spotkań z protestującymi mieszkańcami – powiedział parlamentarzysta i były prezydent Ostrowa.
Protesty jednak były. W różnych miejscach Polski, jak choćby w Dolinie Rospudy przy budowie obwodnicy Augustowa. W tej sprawie interweniowała nawet Komisja Europejska. Ostatecznie zmieniono jej przebieg. W Wielkopolsce również protestowano m.in. w związku z wysokością zaproponowanych stawek za wykup ziemi od dotychczasowych właścicieli.
Zdaniem posła Urbaniaka przy tego typu przedsięwzięciach zakrojonych na szeroką skalę wypracowanie kompromisu jest możliwe. Jak podkreśli, potrzeba tylko dobrej woli. – Jak się chce, to się można dogadać. Naprawdę, tak jak pan premier (Tomasz Siemoniak – przyp. red.) powiedział, to nie jest to, że mieszkańcy nie chcą autostrad, nie chcą Kolei Dużych Prędkości. Oni nie chcą zostać bankrutami – dodał.
Nie wiadomo na razie, czy przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości posłuchają mieszkańców. Ci w Pleszewie czy Jarocinie usłyszeli od samorządowców, że mają ich wsparcie. Posłowie PO obecni podczas konferencji prasowej w Ostrowie Wielkopolskim też wyrazili solidarność z protestującymi. Czekamy na odpowiedź pracowników spółki Centralny Port Komunikacyjny odpowiedzialnych za planowanie przebiegu tras Kolei Dużych Prędkości. Czy przychylą się do uwag, skarg i protestów mieszkańców?
– – –
Zachęcamy do wzięcia udziału w głosowaniu. Na stronie głównej wlkp24.info znajduje się nowa ankieta. Tym razem pytanie brzmi: „Czy projekt budowy Kolei Dużych Prędkości powinien zostać zrealizowany mimo protestów mieszkańców?”.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS