Liczba wyświetleń: 60
Bankowy Fundusz Gwarancyjny ogłosił przymusową restrukturyzację Getin Noble Banku. Na pytanie co dalej z kredytami oraz innymi rachunkami klientów, podkreślono w komunikacie, że w tej kwestii nic się nie zmienia.
Po kilkunastu latach działalności nastąpił upadek Getin Noble Bank. Co dalej nastąpi z ratami kredytów? Będą dalej spłacane przez klientów, a sam bank od 3 października zostanie przeniesiony do Banku BFG S.A., który będzie właścicielem wraz z BFG System Ochrony Banków Komercyjnych S.A. – w jego skład wchodzą: Alior Bank S.A., Bank Millennium S.A., Bank Pekao S.A., BNP Paribas Bank Polska S.A., ING Bank Śląski S.A., mBank S.A., Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A., Santander Bank Polska S.A.
Przeniesienie działalności Getin Noble Banku odbywa się w ramach przymusowej restrukturyzacji, którą rozpoczęto ze względu na bardzo złą sytuację finansową. Na cały proces przeznaczono 10,34 mld zł bezzwrotnego wsparcia. 6,87 mld pochodzi z funduszy własnych BFG, a 3,47 mld zł to zaangażowanie środków Systemu Ochrony Banków Komercyjnych.
Zgodnie z informacjami podanymi przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Getin Noble Bank notował od 2016 r. nieprzerwane straty. Natomiast 29 kwietnia b.r. poinformował swoich klientów o wystąpieniu przesłanki zagrożenia upadłością. „Wszyscy klienci są i będą obsługiwani tak jak do tej pory, mają nieprzerwany dostęp do wszystkich swoich środków pieniężnych. Dotyczy to wszystkich osób i podmiotów, które na dzień 30 września 2022 r. są klientami Getin Noble Banku S.A., w tym klientów firmowych, z sektora publicznego, a także klientów bankowości osobistej i private banking” – czytamy w komunikacie Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
Istotną informacją w kwestii klientów banku jest to, że nadal mogą korzystać z kart oraz bankomatów. Zmianie nie ulegają również numery rachunków bankowych, stron logowania jak i hasła i loginy do bankowości internetowej. Upadek Getin Noble Bank oraz pytania co dalej z kredytami są bardzo zasadne, jednakże i tutaj BFG uspokaja, że klienci nadal muszą spłacać kredyty na dotychczasowych zasadach. Zostaną one wyłącznie przeniesione wraz ze wszystkimi depozytami.
Działa całodobowa infolinia dla klientów indywidualnych Getin Noble Banku pod numerem 48 664 919 797 lub 48 32 604 30 01. Infolinia dla klientów firmowych i sektora publicznego dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 20.00 pod numerami 48 608 019 700 lub 48 32 604 30 25.
Bank, do którego zostanie przeniesiona działalność Getin Noble Banku, będzie działał pod nazwą VeloBank S.A. Trwa proces rejestracji zmiany nazwy. Placówki będą działać pod dotychczasowymi szyldami do czasu rebrandingu.
Przedstawiciele banku przekonywali wówczas, że sytuacja jest pod kontrolą. Komisja Nadzoru Finansowego oczekiwała, że brakujące miliardy złotych dosypie milioner Leszek Czarnecki, który – bezpośrednio i za pośrednictwem podmiotów zależnych – ma większość akcji w kapitale zakładowym banku. Po kilku miesiącach KNF straciła cierpliwość i wydała decyzję nakładającą na Leszka Czarneckiego karę pieniężną w wysokości 20 mln złotych. „Bierna postawa Leszka Czarneckiego jest w ocenie Komisja wysoce naganna i nie mogła być dłużej tolerowana” – wytłumaczyła Komisja Nadzoru Finansowego.
Pomimo pogarszającej się sytuacji kapitałowej oraz wielomiesięcznego utrzymywania się współczynników kapitałowych poniżej minimalnych poziomów regulacyjnych. Do dnia wydania decyzji, tj. 28 września 2022 roku, Leszek Czarnecki nie podjął działań zapewniających poprawę sytuacji finansowej i kapitałowej Getin Noble Bank SA.
Autorstwo: Krystian Rusiniak
Na podstawie: RMF24.pl, Money.pl
Źródło: MediaNarodowe.com
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS