A A+ A++

Centrum techniczne Aptiv w Krakowie to 3 tys. osób, które każdego dnia starają się poprawić bezpieczeństwo na drogach. Robią to poprzez opracowywanie systemów bezpieczeństwa dla takich marek, jak m.in. BMW, Volvo, Ferrari czy Porsche.

Od połowy 2022 roku wszystkie nowe samochody wprowadzane na rynku Unii Europejskiej muszą być wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa. W sumie będzie to niemal 30 rozwiązań, które mają zwiększyć bezpieczeństwo i zmniejszyć liczbę ofiar wypadków. Prace nad tymi systemami ciągle trwają, a swój wkład w ich tworzenie mają inżynierowie z centrum technicznego Aptiv w Krakowie.

Rewolucja na drogach

Kiedy ponad sześćdziesiąt lat temu pierwsze produkowane seryjnie samochody wyposażone zostały w pasy bezpieczeństwa, nikt nie spodziewał się, że to rozwiązanie zmieni rzeczywistość na drogach.  Dzisiaj wiemy jednak, że było to rozwiązanie rewolucyjne, które uratowało miliony ludzkich istnień. Na progu podobnej rewolucji stoimy również współcześnie, a polscy inżynierowie są w gronie jej autorów.

Szacuje się, że systemy spowodują szybszą reakcję kierowcy na to, co dzieje się na drodze, a badania potwierdzają, że przyspieszenie reakcji o pół sekundy pozwoli zmniejszyć liczbę wypadków o 60 proc. Tym samym krakowscy inżynierowie przybliżają całą zmotoryzowaną Europę do realizacji Wizji Zero, której celem jest wyeliminowanie ciężko rannych oraz ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych.

Przyszłość bez wypadków rodzi się w Krakowie

Obszar prac krakowskich inżynierów jest bardzo rozległy, chociaż skoncentrowany na jednym wspólnym celu – poprawie bezpieczeństwa na drogach. Wśród realizowanych projektów znajdują się te, których celem jest opracowanie funkcji automatycznego hamowania auta, co pozwoli uniknąć kolizji z innym samochodem, pieszym czy rowerzystą, takich, które pozwolą wykrywać samochody w martwym polu, a tym samym uniknąć potencjalnej kolizji z innym, wyprzedzającym samochodem, czy też wykrywającymi zjeżdżanie samochodu ze swojego pasa ruchu i umożliwiającymi powrót na niego.

Dzięki pracy inżynierów samochody przyszłości będą potrafiły wykrywać również potencjalne uderzenia z tyłu, a system sam dostosuje stopień napięcia pasów. Poza tym auta same będą wykrywały znaki na drogach i dostosowywały prędkość do tej obowiązującej. Nowoczesne systemy opracowywane w Krakowie dadzą też znać kierowcy, kiedy będzie zbyt zmęczony, żeby prowadzić samochód i ostrzegą go przed nadjeżdżającym autem, w chwili, gdy będzie chciał otworzyć drzwi.

Tworząc systemy bezpieczeństwa inżynierowie z Centrum Technicznego Aptiv, pracują równocześnie nad funkcjami, których celem jest poprawa komfortu jazdy. To dzięki ich pracy nasze samochody będą trzymały się środka swojego pasa, utrzymywały stałą prędkość oraz odległość przed znajdującymi się przed nimi samochodami czy same zmieniały światła na krótkie, kiedy z przeciwka będzie jechał inny samochód. Przybliżają oni również moment, w którym nasze auta, po zainicjowaniu przez kierowcę manewru, same będą wyprzedzały znajdujące się przed nimi pojazdy, a kiedy zdecydujemy się na postój, automatycznie zaparkują.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrymas Holandii odcina się od flamandzkich biskupów
Następny artykułWalne Zebranie Członków Stowarzyszenia “Ziemia Odrowążów”