A A+ A++

Trwają intensywne prace na kluczowym odcinku Via Baltica, który dla ruchu udostępniony ma być w 4 kwartale przyszłego roku. Na 160 hektarach powstaje największy w regionie węzeł komunikacyjny, który połączy S61 z S8, co bezkolizyjnie pozwoli przejechać z Łomży do Warszawy.

Ponad 40% wynosi zaawansowanie prac na kluczowym odcinku S61 między węzłami Śniadowo – Podborze. Na całej długości prawie 20-kilometrowego odcinka trwają prace budowlane, choć w różnym zaawansowaniu. Wiele mniejszych obiektów inżynieryjnych już powstało, ale najważniejszy w tym zadaniu, węzeł Ostrów Mazowiecka Północ (potocznie nazywany Podborze), jest jeszcze nieukończony. Powierzchnia jaką zajmuje połączenie dróg S61 z S8 wynosi 160 hektarów. Pokazuje to skalę węzła, który będzie najwiekszym tego typu obiektem w regionie oraz, poza wspomnianym połączeniem ekspresówek, będzie także dystrybuował ruch na drogi lokalne. Do ronda, które tam powstanie, prowadzić będzie 7 dróg. 

Marcin Matwiejczuk, dyrektor kontraktu z firmy Polaqua przypomina, że na tym odcinku Via Baltica krzyżuje się z gazociągiem jamalskim.

– Zabezpieczenie gazociągu mamy już praktycznie wykonane – mówił dziennikarzom, którzy przybyli na zaproszenie GDDKiA, aby zobaczyć postępy prac na tym kluczowym odcinku. Najtrudniejsza dla dyrektora jest sytuacja gospodarcza na rynku budowlanym, która wpływa na wzrost cen towarów. 

Prace na tym odcinku rozpoczęły się pod koniec 2021 roku. Wówczas rozpoczął się także wzrost cen materiałów budowlanych, a konflikt w Ukrainie tylko to wzmocnił. Dlatego też pod koniec lipca GDDKiA zrewaloryzowała kontrakt, który w pierwszej wersji wynosił 750 mln zł. 

19,5-kilometrowy odcinek między węzłami Ostrów Mazowiecka Północ (potocznie nazywany Podborze) a Śniadowo zostanie wykonany z asfaltu. Tak zdecydował wykonawca, który miał swobodę w tym zakresie. Podobnie zresztą, brakujący fragment obwodnicy Łomży z mostem na Narwi także będzie miał powierzchnię asfaltową – precyzował Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA. Tu też tak chciał wykonawca.

W tym zadaniu na 19,5 kilometrach drogi dwujezdniowej ma powstać 26 obiektów inżynieryjnych w tym dwa przejścia dla zwierząt dużych oraz dodatkowo 6 przejść dla małych. Powstaną dwa węzły: Ostrów Mazowiecka Północ i Komorowo, 3-kilometrowy 3-pasmowy odcinek S8 i około 3-kilometrowy fragment drogi wojewódzkiej 627.

Przejezdność tego pierwszego, patrząc od S8 odcinka planowana jest na 4 kwartał 2023 roku. GDDKiA zakłada, że całej Via Baltica przejezdna stanie się mniej więcej w połowie 2024 roku. Wszystko zależy od tempa prac na obwodnicy Łomży. Fragment obwodnicy Łomży z mostem na Narwi będzie ostatnim oddawanym do użytku odcinkiem S61, a ostatecznie miałoby to nastąpić w połowie 2025 roku. 

Można zaczynać, jest ZRID na kluczowy odcinek Via Baltica

Prace na najważniejszym odcinku Via Baltica

Zwaloryzowano kontrakt na budowę kluczowego odcinka Via Baltica

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTylko jeden Polak w zestawieniu “Biblii Boksu”
Następny artykułUM Świdnica: Stop Watching. Start Seeing / Przestań oglądać. Zobacz – nowa identyfikacja i hasło 8. Festiwalu Filmowego Spektrum, a w programie zwycięzcy największych festiwali filmowych