A A+ A++
Wycena Porsche może sięgnąć 75 mld euro. VW rusza z zapisami na akcje
Wycena Porsche może sięgnąć 75 mld euro. VW rusza z zapisami na akcje
fot. Michael Dalder / / Reuters

Na koniec września zaplanowano debiut na niemieckiej giełdzie
akcji Porsche. Grupa VW, która sprzedaje część swojego pakietu, liczy na sukces
podobny do tego, jaki osiągnęły walory Ferrari.

Akcje Porsche AG mają wejść na giełdę 29 września 2022 r. Tak
zdecydował zarząd i rada nadzorcza grupy VW, która w ramach oferty publicznej
sprzedaje 25 proc. udziałów. Z tym że do inwestorów trafi 12,5 proc. akcji producenta luksusowych
aut, a pozostałe 12,5 proc. kupi spółka Porsche SE po cenie z IPO powiększonej
o 7,5 proc.

IPO na miarę kryzysu

Ustalono już przedział cenowy oferowanych akcji Porsche, który
ma wynosić między 76,50 a 82,50 euro. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i
rzeczywista cena oferty znajdzie się w wyżej wymienionym przedziale,
spodziewane są wpływy brutto w wysokości od 8,7 do 9,4 mld euro i będzie największą
ofertą publiczną europejskiej spółki od 2011 r., gdy Glencore PLC pozyskał 10
miliardów dolarów.

W przypadku powodzenia oferty kapitalizacja rynkowa może wynieść
między 70 a 75 mld euro. VW jest obecnie wyceniany na ok. 86 mld euro. Zapisy na
akcje ruszają od wtorku 20 września. Będą trwały do dnia przed debiutem, pod warunkiem że organ nadzoru finansowego zatwierdzi prospekt emisyjny papierów wartościowych. Prywatni inwestorzy w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Francji, Włoszech i Hiszpanii również będą mogli kupić część akcji Porsche – informuje komunikat na stronie Börse Frankfurt. Wcześniej potencjalne zainteresowanie
kupnem wyrażali m.in. Dietrich Mateschitz, założyciel Red Bulla, czy Bernard
Arnaud, prezydent francuskiej grupy LVMH – donosiła agencja Reutersa.

Bankier.pl

Większość sprzedawanych akcji ma trafić jednak to dużych inwestorów
instytucjonalnych. Katar chce kupić nieco poniżej 5 procent. Emirat z Zatoki
Perskiej jest już trzecim najważniejszym akcjonariuszem całej grupy. Innym dużym
inwestorem w IPO Porsche ma być norweski państwowy fundusz majątkowy. Ponadto do
firmy ze Stuttgartu ma dołączyć amerykańskie towarzystwo funduszy T. Rowe Price
oraz państwowa firma inwestycyjna ADQ z Abu Dhabi – informuje komunikat na
stronie niemieckiej giełdy.

Warto zwrócić uwagę na to, że Porsche AG i Porsche SE to nie
ta sama firma. Porsche AG zajmuje się produkcją luksusowych aut i należy do
Grupy VW. Porsche SE jest obecnie największym udziałowcem VW. Na koniec 2021 r.
posiadał 31,4 proc. akcji. Spółka Porsche SE w większości należy do rodziny
Porsche-Piech. Szef Porsche AG, Oliver Blume od początku września stoi też na
czele zarządu grupy VW. Prezes Porsche SE Hans Dieter Pötsch jest jednocześnie przewodniczącym
rady nadzorczej VW. Porsche SE jest notowane na niemieckiej giełdzie. 

porsche-se.com

„Planowane IPO Porsche AG powinno mieć pozytywny wpływ na
wycenę Volkswagen AG” – napisał w poniedziałek rano w analizie ekspert DZ
Banku Michael Punzet. “Nie wiadomo jednak, w jakim stopniu przyszła
wartość rynkowa Porsche AG zostanie uwzględniona przy wycenie akcji VW w tym
zakresie” –dodał, cytowany na przez Börse Frankfurt.

Luksus napędza zyski

Spółka Porsche AG to kura znosząca złote jaja dla koncernu
VW. Marka samochodów luksusowych jest jedną z najbardziej dochodowych
działalności w portfolio motoryzacyjnym Grupy. Choć odpowiada za mniej niż 3
proc. sprzedanych samochodów osobowych, generuje 50 proc. zysku przed
opodatkowaniem w tym segmencie. Porsche AG sprzedało w zeszłym roku 300 000
nowych samochodów, o 11 proc. więcej niż w 2020 roku. Przychody przekroczyły 33
mld euro.

Koncern VW liczy na sukces debiutu i wzrost wartości akcji
taki jaki odniosły akcje Ferrari po debiucie. Ferrari zainaugurowało swoją
ofertę publiczną w 2015 roku po cenie 52 dolarów, a dziś akcje kosztują 196
dolarów (ponad 270 dolarów  w szczycie
prawie rok temu).

Oferta publiczna Porsche przyciąga uwagę inwestorów nie tylko
ze względu na jej wielkość, ale także czas, w którym ją zaplanowano. Rynki akcji
zniżkują od początku roku na całym świecie, a zniżka niemieckiego DAX-a w tym
czasie przekracza 20-proc. i ponad 22 proc. od szczytu, wypełniając definicję
bessy na rynku. Przebieg oferty i początek historii Porsche na giełdzie będzie papierkiem
lakmusowym dla inwestorów oceniających kondycję rynku kapitałowego.

To też kolejny rozdział ciekawej i skomplikowanej historii
Porsche i Volkswagena, która w latach 2007-2009 była na ustach inwestorów, ze
względu na próbę Porsche przejęcia Volkswagena. Fundusze
inwestycyjne oskarżyły Porsche o manipulacje giełdowe, a śledztwa w sprawie
prowadziły prokuratura i niemiecki nadzór giełdowy.

VW planuje wykorzystać wpływy do kolejnych miliardów inwestycji
w elektromobilność i cyfryzację. Ma też nadzieję, że stanie się bardziej
atrakcyjna dla inwestorów. W przypadku udanego IPO, w grudniu ma się odbyć walne
zgromadzenie Volkswagena. Zaproponowana zostanie wypłata “specjalnej
dywidendy w wysokości 49 proc. łącznych wpływów brutto z uplasowania akcji
uprzywilejowanych i sprzedaży akcji zwykłych na początku 2023 roku” –
podał VW.

Porsche zostało założone w 1931 roku przez Ferdynanda Porsche. Siedziba firmy znajduje się w Stuttgarcie. W ostatnim czasie Porsche zaczęło przenosić produkcję na pojazdy elektryczne, które według firmy będą stanowić 80 proc. sprzedaży nowych samochodów do 2030 r. W zeszłym roku Taycan wyprzedził w sprzedaży kultowy sportowe Porsche 911 i stał się trzecim najlepiej sprzedającym się modelem firmy po modelach Macan i Cayenne – donosił serwis wsj.com.

MKu

Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLappi zrobił wystarczająco dużo
Następny artykułCiężarówka zahaczyła o wiadukt. “Kierowca zignorował znak”