A A+ A++

Kobiety częściej niż mężczyźni utożsamiają sukces finansowy z posiadaniem oszczędności (62 proc. do 57 proc.) oraz brakiem długów i kredytów (53 proc. do 46 proc.). Podobne opinie przeważają wśród mieszkańców wsi i największych miast.

Z kolei dla osób młodych, częściej niż dla pozostałych grup wiekowych, sukces finansowy to posiadanie własnego domu, drogiego samochodu czy zagraniczne wakacje.

– Z roku na rok obserwujemy coraz bardziej umacniającą się potrzebę budowania poczucia bezpieczeństwa w oparciu o posiadanie odpowiedniego zabezpieczenia finansowego. Ostatnie sześć lat to czas bogacenia się polskiego społeczeństwa. Jednak bieżący rok sprawił, że rodacy poczuli się mniej pewnie z uwagi na wojnę w Ukrainie i rosnącą inflację. Pewien niepokój zostawiła też po sobie pandemia. Wyznacznikami sukcesu są zatem dla nas rzeczy najpewniejsze, choć ich osiągnięcie jest coraz trudniejsze – jak choćby posiadanie własnościowego mieszkania – zauważa Krzysztof Pycia, Product Director w Blue Media.

Strategia na czasy kryzysu i wysokiej inflacji

Już prawie 70 proc. respondentów przyznaje, że oszczędza pieniądze. Wskaźnik ten wzrasta systematycznie z roku na rok. Najwięcej osób prezentujących takie podejście znajdziemy w młodszych grupach wiekowych oraz wśród mieszkańców miast.

Głównym celem gromadzenia oszczędności jest zabezpieczenie przyszłości – wskazuje na to ⅔ badanych. Ta deklaratywność wzrasta z roku na rok. Co więcej, rośnie również odsetek Polaków, którzy oszczędzają w trosce o dzieci i wnuki. W zeszłorocznym badaniu było to 17 proc., w najnowszym 21 proc.

na jaki cel Polacy odkładają pieniądze

Zabezpieczenie przyszłości to cel, który jest najistotniejszy dla starszej i średniej grupy wiekowej. Co naturalne, osoby po 35. r. ż. częściej niż młodsi badani, odkładają pieniądze dla dzieci/wnuków. Z kolei na zakupie mieszkania czy domu najczęściej skupia się najmłodsze pokolenie. Cel w postaci zagranicznych wakacji wyróżnia się wśród mieszkańców małych i średnich miast.

Polacy coraz mniej optymistyczni

Respondenci, zapytani o własny sukces finansowy, są dość sceptyczni. 35 proc. uważa, że nie osiągnęła sukcesu i już go chyba nie osiągnie. Sukcesywnie spada też liczba optymistów, którzy mają nadzieję na niego w przyszłości (z 37 proc. w 2019 r. do 32 proc. w 2022 r.). Tylko co trzeci badany nadal w to wierzy. Szczególnie osoby z najmłodszej grupy wiekowej oraz mężczyźni. Wiara maleje wraz z wiekiem respondentów. Bardziej pozytywnie własny sukces finansowy oceniają mieszkańcy największych miast oraz osoby starsze.

Badanie “Finase Polaków w czasach pospandemicznych” przeprowadzono w czerwcu 2022 na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej 1059 osób. Blue Media bada postawy Polek i Polaków wobec zagadnień finansowych cyklicznie począwszy od 2016 roku.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMięso mielone w słoiku, czyli domowa mielonka
Następny artykułIwanow: Powrót bez satysfakcji. Sane z Musialą skradli show “Lewemu”