A A+ A++
Bankructwa albo mocne podwyżki. Branża handlowa apeluje o wsparcie w związku z kosztami energii
fot. mikecphoto / / Shutterstock

Branża handlowa apeluje o wsparcie małych przedsiębiorstw w związku ze wzrostem kosztów energii – poinformował PAP Biznes Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu. Jego zdaniem bez jakiejś formy pomocy małe firmy handlowe będą musiały albo mocno podnosić ceny, albo będą stawać przed widmem bankructwa.

“Dużym wyzwaniem dla branży handlowej będą koszty energii, które ogromnie rosną. Ulgi są planowane dla gospodarstw domowych, a nie myśli się o ulgach dla mikro- i małych przedsiębiorstw. Bez jakiegoś wsparcia małe firmy handlowe będą musiały albo radykalnie podnosić ceny, by skompensować ten wzrost kosztów energii, co pogorszy ich konkurencyjność np. względem sieci dyskontowych i będzie mieć impuls proinflacyjny, albo mogą bankrutować. Oczekujemy działań rządu w tym obszarze” – powiedział PAP Biznes Maciej Ptaszyński.

“Mniejsze sklepy pracują na niskiej rentowności, najczęściej 1-2 proc. Tymczasem energia stanowi kilkanaście procent udziałów w kosztach, a po podwyżkach to może być nawet kilkadziesiąt procent” – dodał wiceprezes PIH.

PIH apeluje o potraktowanie handlu jako sektora priorytetowego w zaopatrzeniu w energię oraz zapewnienie dostępu do zasobów zapewniających nieprzerwaną działalność zarówno małym sklepom, jak i hurtowniom i centrom dystrybucyjnym. Wskazuje, że zaopatrzenie w energię ma znaczenie, choćby z uwagi na konieczność utrzymania funkcjonowania urządzeń chłodniczych w sklepach.

“Apelujemy też do rządu o tworzenie dobrego prawa, o kompleksowe przeprowadzanie procesów konsultacji społecznych i o kilkumiesięczne vacatio legis jako standard przy tworzeniu prawa” – powiedział Ptaszyński.

Jak wskazał wiceprezes PIH, wysoka inflacja wpływa na decyzje zakupowe konsumentów.

“Zgodnie z danymi CMR wzrosty obrotów w małych sklepach są duże, ale jednocześnie liczba sprzedanych produktów się zmniejsza. Widać bardzo silny wpływ inflacji na funkcjonowanie sklepów i decyzje zakupowe klientów” – powiedział Maciej Ptaszyński.

Polska Izba Handlu jest branżową izbą gospodarczą handlu detalicznego. Zrzesza sklepy, hurtownie spożywcze i drogeryjne oraz firmy z otoczenia FMCG, a także firmy usługowe.

pel/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPiknik Międzydzielnicowy Leszczynek i Grabówka
Następny artykułWielka Brytania: Trumna z ciałem królowej Elżbiety II dotarła do katedry w Edynburgu