A A+ A++

W połowie września, w Zamościu odbędzie się druga edycja Wschodniego Festiwalu Muzyki Barokowej MUSICA DELL’ANIMA. Wydarzenie składa się z czterech koncertów prezentujących wyjątkowe dzieła muzyczne z epoki baroku. Na wszystkie wstęp jest bezpłatny. 

“Będzie to niezwykła okazja do obcowania z utworami, których wykonywania bardzo rzadko podejmują się polscy artyści. Podczas gdy poprzednia edycja koncentrowała się wokół muzyki niemieckiej i angielskiej, tak w tym roku usłyszymy muzykę włoską, niemiecką oraz francuską. Wypełni ona wnętrza najwspanialszych zamojskich świątyń. Zabrzmią instrumenty historyczne, takie jak klawesyn, skrzypce barokowe, altówka barokowa, flet traverso, flet podłużny, wiolonczela barokowa, viola da gamba, a także głosy ludzkie – sopran oraz baryton. Pełnię XVIII-wiecznego brzmienia zaprezentuje publiczności festiwalowa Zamojska Orkiestra Barokowa na instrumentach historycznych.” – czytamy w opisie festiwalu.

Festiwal zainauguruje koncert „Sonata da chiesa – sonaty triowe A. Corellego i A. Vivaldiego”, który odbędzie się 12 września o godzinie 18.00 w Kościele Rektoralnym pw. św. Katarzyny. „Sonata da chiesa”, czyli “sonata kościelna”, przeznaczona była pierwotnie do wykonywania podczas dawnej rzymskiej liturgii. Kompozycje te wypełniały te miejsca celebracji, w których stanowić mogły dyskretny akompaniament jako tło dla czynności liturgicznych celebransa. Koncert ten nieprzypadkowo zorganizowany został w kościele św. Katarzyny – jedynym miejscu w Zamościu, w którym uczestniczyć można w Mszy Świętej sprawowanej w rycie trydenckim, w którym to w wiekach XVII i XVIII funkcjonowała sonata da chiesa. Mistrzami tej formy byli dwaj znamienici włoscy kompozytorzy: Arcangelo Corelli oraz Antonio Vivaldi, których kompozycje usłyszymy w wykonaniu zespołu “Concerto Antemurale” w składzie: Leszek Firek – skrzypce barokowe i kierownictwo artystyczne, Anna Śliwa – skrzypce barokowe, Tomasz Frycz – wiolonczela barokowa oraz Andrzej Zawisza – klawesyn.

Drugi festiwalowy koncert – „Miłość wśród muz – francuskie kantaty barokowe” – odbędzie się 13 września o godzinie 19.00 w Centrum “Synagoga”. Repertuar tego koncertu stanowią kantaty najwybitniejszych francuskich kompozytorów okresu baroku przeznaczone na głosy solowe – sopran oraz baryton. Wszystkie łączy wspólna tematyka – miłosne perypetie mitologicznych czy też pastoralnych postaci. Reprezentują one jednak różne stadia rozwoju gatunku kantaty we Francji – od pionierskich kompozycji André Campry po mistrzowskie formy Michela Pignoleta de Montéclaira oraz Josepha Bodina de Boismortiera. Cechuje je charakterystyczne malarstwo dźwiękowe, doskonałość miniaturowej formy oraz quasi-operowa narracja. Czy burzliwe losy mitologicznych i pastoralnych bohaterów odnajdą ukojenie pośród muz? W podróż do XVIII-wiecznej Francji zabierze słuchaczy zespół „Alba del Mondo” w składzie: Paulina Jabłonka – sopran, Adam Kamieniecki – baryton, Radosław Orawski – flet traverso, Paulina Garlińska – viola da gamba oraz Lena Nowakowska – klawesyn.

Trzeci festiwalowy koncert – “Moralische Kantaten Georga Philippa Telemanna” – odbędzie się 16 września o godzinie 19.00 w Katedrze Zamojskiej. Według świadectw z epoki w połowie XVIII wieku kantaty Telemanna wykonywano praktycznie we wszystkich niemieckich kościołach. “Moralische Kantaten”, czyli “kantaty moralne”, to kompozycje o charakterze dydaktycznym, mające na celu doskonalenie moralnych postaw odbiorców poprzez przypominanie o podstawowych cnotach i wartościach. Dzięki bogatemu inwentarzowi środków wyrazu pouczające teksty otrzymują u Telemanna niezwykle kunsztowną oprawę. Kompozytor w swoich utworach z muzycznym wdziękiem dokumentuje epokę Oświecenia, przekazując przy tym jednocześnie głębokie treści moralne – jak żyć, by być szczęśliwym. W pastoralny klimat wprowadzi słuchaczy Zamojska Orkiestra Barokowa pod kierunkiem Leszka Firka oraz soliści: Aleksandra Hanus – sopran i Adam Kamieniecki – baryton.

Festiwal zwieńczy koncert „Śladami NMP – sonaty misteryjne H. I. F. Bibera oraz kantaty sakralne G. Ph. Telemanna”, który odbędzie się 18 września o godzinie 19.00 w Kościele oo. Franciszkanów pw. Zwiastowania NMP. Jednym z najbardziej znanych dzieł Heinricha Ignaza von Bibera są tzw. sonaty misteryjne na skrzypce i basso continuo. Ten cykl muzycznych obrazów odpowiada piętnastu tajemnicom modlitwy różańcowej. Każda sonata ilustruje ewangeliczne wydarzenia od Zwiastowania po Wniebowzięcie i Koronację Maryi. Program koncertu dopełnią kantaty Georga Philippa Telemanna poświęcone radosnym momentom z życia Maryi – Zwiastowaniu oraz Objawieniu Pańskiemu. Wystąpi zespół “Alba del Mondo” w składzie: Adam Kamieniecki – baryton, Radosław Orawski – flet traverso, Aleksandra Swinarska – flet traverso, Krystyna Wiśniewska – wiolonczela barokowa, Lena Nowakowska – klawesyn oraz gościnnie: Leszek Firek – skrzypce barokowe.

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Adam Kamieniecki.

Program festiwalu:

12.09.2022 r., godz. 18.00 / Kościół Rektoralny pw. św. Katarzyny, ul. Plac Jana Jaroszewicza 1
SONATA DA CHIESA – sonaty triowe A. Corellego i A. Vivaldiego
Zespół „Concerto Antemurale” w składzie: Leszek Firek – skrzypce barokowe, Anna Śliwa – skrzypce barokowe, Tomasz Frycz – wiolonczela barokowa, Andrzej Zawisza – klawesyn

13.09.2022 r., godz. 19.00 / Centrum “Synagoga”, ul. Pereca 14
MIŁOŚĆ WŚRÓD MUZ – francuskie kantaty barokowe
Zespół „Alba del Mondo” w składzie: Paulina Jabłonka – sopran, Adam Kamieniecki – baryton, Radosław Orawski – flet traverso, Paulina Garlińska – viola da gamba, Lena Nowakowska – klawesyn

16.09.2022 r., godz. 19.00 / Katedra Zamojska, ul. Kolegiacka 1A
MORALISCHE KANTATEN Georga Philippa Telemanna
Aleksandra Hanus – sopran, Adam Kamieniecki – baryton, Zamojska Orkiestra Barokowa pod kier. Leszka Firka

18.09.2022 r., godz. 19.00 / Kościół oo. Franciszkanów pw. Zwiastowania NMP, ul. S. Staszica 1
ŚLADAMI NMP – sonaty misteryjne H. I. F. Bibera oraz kantaty sakralne G. Ph. Telemanna
Zespół „Alba del Mondo” w składzie: Adam Kamieniecki – baryton, Radosław Orawski – flet traverso, Aleksandra Gajkowska – flet traverso, Krystyna Wiśniewska – wiolonczela barokowa, Lena Nowakowska – klawesyn, gościnnie: Leszek Firek – skrzypce barokowe

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPolska Fundacja Narodowa rusza na podbój Hollywood. Powstanie superprodukcja o historii Polski
Następny artykułDo Częstochowy wracają Konfrontacje Filmowe. OKF pokaże, co podobało się w Cannes, a co w Berlinie