Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce? Liczby mogą się okazać naprawdę zaskakujące. Bo ich ilość jest liczona w milionach. Przynajmniej w teorii.
Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce?
Z danych CEPiK wynika, że w Polsce są aż 22 miliony osób, które posiadają prawo jazdy. To więcej niż połowa populacji, a do tego dopiero połowa informacji. Bo aż 2,5 miliona osób posiada kategorię C, a 1,5 miliona C+E. Liczby, liczbami. Warto jednak pamiętać o tym, że nie każda z tych osób pracuje w zawodzie kierowcy. Na tym jednak też ilość kierowców zawodowych w Polsce się nie kończy. Bo są jeszcze:
- taksówkarze – licencję taksówkarską w naszym kraju posiada 120 tys. osób,
- osoby wożące busami – kategorię D1 posiada nieco ponad 200 tys. osób.
Kierowcy zawodowi w Polsce starzeją się!
Odpowiedź na pytanie “Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce?” oraz powyższe statystyki tak naprawdę wyczerpują ilość informacji optymistycznych. Szczególnie że zawodowy kierowca jest jednym z najszybciej starzejących się zawodów. Według Międzynarodowej Organizacji ds. Transportu średni wiek zawodowego kierowcy wynosi ponad 50 lat. Jednocześnie dane CEPiK wskazują, że aż 1,5 miliona kierowców zawodowych ma więcej niż 65 lat.
Ilu brakuje kierowców zawodowych w Polsce?
Skutek? Już dziś mówi się o poważnym problemie niedoboru pracowników. W Polsce może brakować nawet 400 tys. kierowców ciężarówek! A skoro do tego zawód jest zawodem starzejącym się, problem z biegiem lat będzie się nawarstwiał. I co ciekawe, młodych ludzi nie zachęcają nawet zarobki. Te nie są niskie. Szacuje się, że kierowca TIR-a w Polsce może zarobić nawet ponad 10 tys. zł. Zwłaszcza jeżeli operuje w transporcie międzynarodowym. Dobrze zarabiają również kierowcy taksówek czy busów.
Kierowca zawodowy to profesja wysokie ryzyka
Czemu ilość kierowców zawodowych w Polsce maleje? Jednym z powodów może być wysokie ryzyko związane z tym zawodem. Jak szacuje GUS, wskaźnik wypadkowości w transporcie w I kwartale roku 2022 wyniósł 1,04. Dla porównania w teoretycznie dużo bardziej wypadkowym rolnictwie sięgnął już 0,89, a budownictwie tylko 0,67. I na tym niedogodności związane z zawodem kierowcy nie kończą się. Bo jest jeszcze kwestia chorób zawodowych.
Zawodowych kierowców znacznie częściej mogą dotykać różne choroby m.in. otyłość, nadciśnienie, choroby kręgosłupa i inne wynikające z długotrwałej pracy w pozycji siedzącej lub ciężkiej pracy fizycznej. Kierowcy narażeni są na inne szkodliwe czynniki – hałas, spaliny, stres, wibracje. Także zaawansowany wiek to ważny czynnik ryzyka, o czym kierowcy doskonale wiedzą. Zważywszy na te elementy, kierowcy zawodowi chętnie interesują się ubezpieczeniami na życie – mówi Sandra Kucińska z CUK Ubezpieczenia.
Chcesz być kierowcą zawodowym? Zabezpiecz się polisą
Załóżmy że kandydat na kierowcę w transporcie ma konieczne uprawnienia i umiejętności, a do tego chęci do pracy. O czym jeszcze powinien pamiętać? Dobrym pomysłem jest ubezpieczenie, ale takie profilowane pod kątem zawodowym. To oznacza identyfikację głównych zagrożeń przez ubezpieczyciela i skomponowanie polisy w taki sposób, aby ubezpieczony był chroniony na wypadek ich pojawienia się. A do tego warto pomyśleć np. o ubezpieczeniu na życie, ale uzupełnionym o pakiet medyczny gwarantujący dostęp do prywatnej ochrony zdrowia.
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Przejdź do sklepu
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS