Czwartek 1. września oznacza powrót po upalnych wakacjach do nauki. W Łomży korzysta z oferty edukacyjnej 11 364 dzieci i nastolatków: 1 498 w przedszkolach, 5 323 w szkołach podstawowych i 4 421 w szkołach średnich; w Zespole Szkół Specjalnych – 122. To jednostki publiczne, ale działają też placówki niepubliczne.
– Mam nadzieję, że nowy rok szkolny będzie spokojny, bez konieczności wprowadzania nauki zdalnej – opowiada w radosnym nastroju Bożena Dziekońska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 9 w Łomży, gdzie do nauki zabierze się 950 uczennic i uczniów pod kierunkiem 92 nauczycieli. W „Dziewiątce”, jak w łomżyńskich placówkach, spotkała się Rada Pedagogiczna, aby omówić pracę w nowym roku szkolnym. Sporo zmieniło się w prawie oświatowym, a trochę zmian jest też w treściach programowych. W kilku budynkach czuć jeszcze zapach świeżej farby. W kilku właśnie kończą się prace remontowe, zaś w „Piątce” pełną parą ruszyła budowa hali gimnastycznej. W „Dziewiątce” ważny personel stanowi również 40 pracowników administracji i obsługi. Dyrektor Dziekońska – jak inni nasi rozmówcy – ma nadzieję, że rok szkolny nie będzie zakłócany z powodu pandemii, obostrzeń sanitarnych, zamykania placówek ze względów epidemicznych i nauki online.
29 publicznych placówek oświatowych zaczyna rok szkolny: 9 przedszkoli, 7 podstawówek, 7 szkół ponadpodstawowych, w tym technika w 4 zespołach, Zespół Szkół Specjalnych, 3 Bursy Szkolne, CKZiU i Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna. W sumie w placówkach oświaty, podlegających Miastu Łomża, jest 1 194, 26 etatów nauczycielskich – Wydział Edukacji nie podał nam informacji, do ilu nauczycieli zatrudnionych to się odnosi – miejmy zatem nadzieję, że prawie do wszystkich. Etaty dla administracji i obsługi to liczba 516, 06. W Łomży – dane na początek września 2022 r. – uczy się 180 obywateli Ukrainy i 13 obywateli Białorusi, ale są też dzieci przybyłe z innych państw. Dzieci z Ukrainy, m.in. w „Dziesiątce” mają dodatkowo 12 miesięcy zajęć do nauczenia się języka polskiego – w minionym roku były to 2 godz. tygodniowo, a w nowym roku szkolnym to 4 godziny.
„Dziewiątka”
Do SP 9 uczęszczają uczniowie z Ukrainy i Białorusi – w poprzednim roku szkolnym było 21 osób, obecnie, na razie 18. Szkoła otrzymała wyposażenie w ramach programu “Laboratoria przyszłości”.
Zdaniem dyrektor SP 9, warto zwrócić uwagę na zmienione przepisy prawa oświatowego: egzamin 8-klasisty ma być przeprowadzony w maju, a nie będzie egzaminu z 4 przedmiotu. Rozporządzenie MEiN z 15 lipca 2022 r. określa wymagania egzaminacyjne na lata 2022/2023 i 2023/2024. Zmiany w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej to obowiązek zatrudnienia w szkołach pedagoga specjalnego i jest nowe rozporządzenie w sprawie awansu zawodowego nauczycieli i oceny pracy.
Od 1. września nie ma dwóch stopni w hierarchii szkolnej: nauczyciela kontraktowego i stażysty, na miejsce których MEiN wprowadziło nauczyciela początkującego. Lekko podniesione są wysokości stawek wynagrodzenia zasadniczego: nauczyciel początkujący – brutto 3424 zł, netto – 2663, 66 zł; nauczyciel mianowany – brutto 3597 zł, netto – 2782, 49 zł; nauczyciel dyplomowany – brutto 4224 zł, netto – 3209, 85 zł. Nauczyciele otrzymują dodatki: stażowy, motywacyjny i za wychowawstwo.
Protest ZNP
– Smutny jest ten początek roku szkolnego, bo nauczyciele ciągle są poniżej godziwych zarobków – mówi prezes Oddziału ZNP Ewa Chludzińska, przypominając o galopującej od roku inflacji, która zjada ok. 1/10 do 1/5 pensji. ZNP zbiera aneksy do arkuszy organizacyjnych placówek i aneksy do aneksów o wymiarze zatrudnienia nauczycieli. Dostarczono je dotąd z połowy przedszkoli i szkół – informacje o skali ewentualnych zwolnień będą za tydzień lub trochę później. Atmosferę psują też kontrowersje wokół podręcznika do nowego przedmiotu w klasach 1. liceów i techników historia i teraźniejszość. Zdaniem krytyków, prof. Wojciech Roszkowski wykład merytoryczny dla 15-latków zamienił w wielu miejscach w esej o charakterze światopoglądowymi i padły zarzuty indoktrynacji.
Zarząd Główny ZNP ogłosił pogotowie protestacyjne ws. wynagrodzeń nauczycieli (oflagowanie i oplakatowanie placówek oraz powołanie międzyzwiązkowego komitetu protestacyjnego związków zawodowych, zrzeszających nauczycieli), ale nie ma jeszcze konkretnych dyspozycji dla Oddziału.
„Piątka”
Dyrektor Małgorzata Pietrusewicz SP nr 5 ocenia, że jej Rada Pedagogiczna jest w optymistycznym nastroju: nauczyciele po wakacjach wypoczęci, swobodni, rozmowni, uśmiechnięci. Uczniów może być 715, bo sytuacja się zmienia; nauczycieli jest 67, a osób personelu – 20. W ławkach zasiądzie kilkoro dzieci z Czeczenii i z powracających rodzin z Anglii i Niemiec. Ukraińców i Białorusinów jest 27-oro.
– Szkoła jest w organizacji: zmienia się liczba uczniów w tygodniu i nanosimy zmiany w planie lekcji – przybliża realia Pani dyrektor.
Na przykład, nauczyciele wymieniają się pomiędzy sobą godzinami lekcji poszczególnych klas w grafiku zajęć. W tym roku będzie ciężej się poruszać, bo zamknięte jest wejście do szatni od strony budowy hali gimnastycznej, na którą „Piątka” czekała dziesiątki lat. Będzie działać tylko wejście główne, do tego zniknęła szatnia dla maluchów. Obecna sala gimnastyczna będzie wykorzystywana do ćwiczeń, aby nie odbywały się na korytarzach. Nadal będzie wykorzystywana jako aula szkolna SP 5, np. na zebrania rodziców i spotkania z Sybirakami.
Strzelanie
Dyrektor SP 5 zastanawia się, jak organizować lekcje przysposobienie obronnego (dotąd edukacja z bezpieczeństwa) dla klas ósmych. Strzelnica działa w Piątnicy, „Piątka” przy Polnej. 1 godzina p.o. w tygodniu, odległość niemała, godziny na dojazd i powrót zabraknie. Kto ma zapłacić za autobus i naboje, które nie są tanie…? Zajęcia mają obejmować udzielanie pierwszej pomocy i zachowania w czasie alarmu na wypadek wojny. Inny problem to psycholog, którego „Piątka” poszukuje od zaraz. Nauczyciele wf. będą akceptować zwolnienia z ćwiczenia dzieci od rodziców i lekarzy rodzinnych, ale jeśli ma to przeciągać się dłużej niż miesiąc, potrzebne będą zwolnienia od lekarzy specjalistów.
„Dziesiątka”
W największej Szkole Podstawowej nr 10 imienia Jana Pawła II nastroje w Radzie Pedagogicznej są bardzo dobre. Szkoła ma 123 nauczycieli, 40 pracowników administracji i obsługi, a uczyć się w budynku przy ul. Juliana Ursyna Niemcewicza będzie 1 290 dzieci, w tym 40-oro z Ukrainy, kilkoro z Białorusi. Nauczyciele mogą być zadowoleni, bo w tym oku nie ma „krojenia” etatów, a około 1/3 uczących ma nadgodziny powyżej 18-godzinnego pensum: od 23 do 27. Za rok nie będzie różowo, gdy odejdzie 12 klas ósmych i zostaną dwie – aktualne siódme. Prawdopodobnie w trudnej sytuacji kadrowej zostanie osiągnięte porozumienie z innymi szkołami o „podzieleniu się nauczycielami” na okres przejściowo kryzysowy. 86 procent nauczycieli w SP 10 ma tytuły dyplomowanych, pozostali uzyskali mianowanie, zaś kilkoro to stażyści. – Dyrektor ma pomagać nauczycielom, a nie gnębić w okresie przejściowym – deklaruje dewizę swojego działania Jadwiga Kirejczyk, kierująca SP nr 10, gdy pytamy o los stażystów. Zmiany w przepisach dotyczą zwłaszcza uczniów, którzy dopuścili się czynów karalnych. Wychowawcy przedstawiają podopiecznym prawa i obowiązki, a dyrektor może użyć środka dyscyplinującego za zgodą rodziców, np. w formie prac porządkowych na rzecz szkoły.
Czarnkowe
Niezadowolenie nauczycieli wzbudził dodatkowy dyżur „czarnkowy”, od ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka – godzinę w tygodniu z przedmiotu, oprócz lekcji w grafiku. Harmonogramy są w trakcie przygotowywania. Najwięcej niechęci okazują nauczyciele dojeżdżający spoza Łomży. – Stan psychiczny uczniów po pandemii jest niepokojący – martwi się dyrektor Kirejczyk. Niepokój wzbudza słaba kondycja większości z nich, jakby nie uprawiali sportu i nie jeździli rowerem. Może dyżury czarnkowe chociaż w części sprawią, że uczniowie zaspokoją potrzebę kontaktu i rozmowy? – Rodzice tłumaczą nam, że często nie mają możliwości porozmawiania z dzieckiem, tak bardzo są zapracowani – mówi dyrektorka. Oddycha z ulgą na pytanie o zatrudnienie pedagogów specjalnych: w „Dziesiątce” klasy integracyjne są od ponad 25 lat i nauczyciele prowadzą rewalidację, dlatego o przyjęcia pedagogów specjalnych w przyszłym roku się nie martwi – nauczyciele zrobią szkolenia.
Zwolnienia
Jak wygląda zabezpieczenie finansów na działalność oświaty w Łomży…? Czy starczy funduszy na pensje do końca 2022 r.? Inspektor Sylwia Marciniak z Urzędu Miejskiego uspokaja, że: – Budżet szkół na rok kalendarzowy 2022 jest na bieżąco monitorowany, analizowany i dostosowywany do aktualnych potrzeb. Zwolniono 3 nauczycieli z przyczyn dotyczących zakładu pracy. Zmniejszone etaty mają 4 nauczycielki – najwięcej cięć jest w Przedszkolu Publicznym nr 1 przy ul. Wyzwolenia.
Mirosław R. Derewońko
tel. red. 696 145 146
https://4lomza.pl/index.php?wiad=63221
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS