NASK ostrzega: “uwaga na akcję oszustów podszywających się pod komunikaty bankowości internetowej”
Eksperci z NASK poinformowali, że do klientów PKO Bank Polski są wysyłane wiadomości podszywające się pod komunikaty z banku. To aktywność będąca próbą wyłudzenia danych do logowania. Klient, klikając w link może w rezultacie może stracić wszystkie środki finansowe, jakie ma na rachunku bankowym.
Jak działa ten rodzaj oszustwa?
- otrzymujesz maila lub sms-a, że bank zauważył “podejrzaną aktywność na koncie”
- nadawca informuje klienta, że z powodów bezpieczeństwa dostęp do konta zostanie zablokowany,
- można go odblokować, klikając w link, który przekieruje na stronę banku, gdzie będzie można zautoryzować się lub zmienić hasło co miałoby powstrzymać blokadę konta,
- złodzieje do wiadomości dodają link do strony wyglądającej jak Inteligo — serwis prowadzony przez PKO BP, w rzeczywistości to adres zupełnie innej, niebezpiecznej strony,
- klient, logując się na podrobioną stronę, ujawnia swoje dane używane do logowania w prawdziwym banku.
W ten sposób oszuści przejmują dane do logowania i mają otwartą drogę do konta klienta. Tam następuje kradzież środków.
Bezpieczeństwo w sieci. Niebezpieczne znaki w adresie strony
Opisany sposób przejmowania danych to phishing — metoda kradzieży w internecie. Jest jednym z rodzajów cyberprzestępczości.
Wejście w link może grozić — jak w przypadku klientów PKO BP — przekierowaniem na niebezpieczną stronę czy zainstalowaniem złośliwego oprogramowania.
W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości warto przyjrzeć się adresowi. Często już w nim można zauważyć drobne na pozór różnice.
Dla przykładu “Jedna z liter “I” to w rzeczywistości znak specjalny, pod którym kryje się zakodowany inny symbol, niekoniecznie pojedyncza litera” — informował NASK w swoim raporcie po zauważeniu phishingu atakującego klientów Allegro “Użycie takich kodów w sposób niezauważalny dla odbiorcy pomaga przekierować go na obcą, niebezpieczną stronę”.
Banki ostrzegają: nigdy nie klikaj w nieznane linki
Bank Santander — którego klienci też byli celem podobnych ataków zwanych phishingiem — przypomniał 5 zasad bezpiecznego bankowania i namawia do stosowania ich na co dzień. Warto zawsze mieć je na uwadze. Oto one:
- zastanów się, zanim klikniesz lub odpowiesz,
- chroń swoje hasła,
- chroń swój sprzęt i swoje informacje,
- zachowaj dyskrecję w sieci i publicznie,
- jeśli coś podejrzewasz — zgłoś to!
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS