W mediach społecznościowych prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski poinformował o planowanym przeprowadzaniu “istotnych zmian” na odcinku od ulicy Smolnej do Alej Ujazdowskich, “poprawią bezpieczeństwo i komfort korzystania z tego odcinka” – zapowiedział.
“Przed nami zmiany kształtu części wysepek, ulokowania przystanków, wymiana nawierzchni jezdni, a także wytyczenie ważnego odcinka drogi rowerowej, który uzupełni mierzącą dziś 15 km trasę łącząca Mokotów i Wilanów z centrum Miasto Stołeczne Warszawa” – napisał Trzaskowski.
W weekend zamkną okolice ronda de Gaulle’a
Na razie prace prowadzone są w rejonie ronda de Gaulle’a, na którym pojawiło się oznakowanie tymczasowe. – Prace rozpoczęły się w sobotę. W najbliższy weekend rozpocznie się frezowanie tego odcinka – potwierdził Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich. Zaznaczył, że zostaną w tym czasie zamknięte okolice ronda.
– Zakładamy, że jeszcze w tym roku zakończy się przebudowa placu Trzech Krzyży, ale wszystko będzie zależało od warunków atmosferycznych – przekazał Pieńkos.
Na placu Trzech Krzyży wybudowana zostanie sygnalizacja świetlna oraz azyle na przejściu dla pieszych na wysokości kościoła św. Aleksandra, po południowej stronie placu.
W planach jest też remont jezdni i chodników samego placu i fragmentów ulic dochodzących do niego, a także ronda de Gaulle’a oraz krótkiego odcinka ulicy Nowy Świat łączącego te dwa punkty.
Po wschodniej stronie placu, od Alej Ujazdowskich do ulicy Książęcej, biec będzie dwukierunkowa droga dla rowerów będąca naturalnym przedłużeniem trasy w Alejach. Na dalszym odcinku powstaną jednokierunkowe pasy rowerowe wyznaczone na jezdni i biegnące zgodnie z kierunkiem ruchu. W ten sposób rowerzyści pokonają fragment Nowego Światu oraz rondo de Gaulle’a. Pas rowerowy znajdzie się też po zachodniej stronie placu.
Łącznik rowerowy na wysokości Smolnej
Na wysokości ulicy Smolnej, która stanowi granicę zmian od północy, powstanie krótki dwukierunkowy łącznik rowerowy. Łączniki, w formie dwukierunkowych dróg dla rowerów, powstaną też na południowym krańcu inwestycji. W ten sposób nowa trasa połączy się z ul. Wiejską oraz z ul. Mokotowską. W rejonie drugiej z nich przebudowany zostanie wspólny ciąg pieszo-rowerowy.
Zaprojektowano też rezerwy w kierunku ulic Hożej i Żurawiej umożliwiające na łatwe wprowadzenie tam w przyszłości dwukierunkowego ruchu rowerów.
Ze względu pętlę autobusową projekt był konsultowany z Zarządem Transportu Miejskiego. Na wysokości Instytutu Głuchoniemych powstanie nowy przystanek autobusowy, który zastąpi istniejące przystanki rozrzucone dziś po wschodniej stronie placu. “W ten sposób znacznie poprawią się przesiadki – pasażerowie będą mogli odjechać z jednego wspólnego przystanku w kierunku północnym” – zaznaczył ZDM.
Plac jest zabytkowy, dlatego na wszystkie prace musiał wyrazić zgodę Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków. “Ostateczna wersja projektu jest zgodna z jego stanowiskiem, skupia się na poprawie warunków ruchu pieszych, kierowców i rowerzystów z uwzględnieniem ważnej roli autobusów miejskich. Konserwator zabytków zwrócił uwagę na istniejące osie widokowe oraz układ kompozycyjny i urbanistyczny placu. Choć proponowaliśmy szereg zmian związanych z wprowadzeniem zieleni na plac, to ostatecznie, zgodnie ze stanowiskiem konserwatora, zmiany w tym względzie będą niewielkie” – podkreślił ZDM.
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS