Zmiana w ustawie rozszerza katalog zadań Polskiej Organizacji
Turystycznej, państwowej osoby prawnej, o wykonywanie zadań
powierzonych przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej.
W umowie z POT minister określi zasady na jakich organizacja będzie
mogła zawierać umowy ze sportowcami i klubami sportowymi na
promowanie przez nich polskiej turystyki.
POT dostanie od ministerstwa na ten cel dotację. Przewiduje się,
że co roku będzie to 60 milionów złotych.
Początkowo projekt ustawy zakładał,
że umowy na promocję POT będzie mógł zawierać wyłącznie z
klubami sportowymi, prowadzącymi zespoły uprawiające sporty
drużynowe. Jednak podczas prac nad ustawą w Senacie senatorowie
zaproponowali, aby pieniądze mogły też trafiać do sportowców
osiągających wyjątkowe wyniki w sportach indywidualnych. Rząd
poparł takie rozwiązanie, dlatego kiedy ustawa wróciła z poprawką
do Sejmu, została przyjęta przez tę izbę w nowym brzmieniu.
POT zna się na tej robocie
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu,
rząd wybrał POT, ponieważ organizacja ta ma
już doświadczenie w promowaniu turystyki i w swojej historii
współpracowała z takimi podmiotami jak fundacje i związki
sportowe, operatorzy infrastruktury sportowej i Polski Komitet
Olimpijski. Realizowała też szereg kampanii i działań promujących
Polskę w kontekście dużych wydarzeń sportowych, w tym m.in.
podczas Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA Euro w roku 2012 i
Mistrzostw Europy w piłce siatkowej mężczyzn w 2017.
POT ma już więc
„sprawne zasoby organizacyjne i doświadczenie w nawiązywaniu
współpracy z podmiotami z zewnętrznymi. (…) Od lat prowadzi
liczne innowacyjne kampanie medialne z użyciem nowoczesnych kanałów
komunikacji, jest odpowiedzialna za szeroko zakrojone projekty jak
Polski Bon Turystyczny”.
Teraz „kluby
sportowe staną się kolejnym narzędziem promocji Polski”.
Promując dzięki nim markę Polski wpłynie pośrednio „na wzrost
rozpoznawalności naszego kraju, jako atrakcyjnej destynacji
turystycznej”, a co za tym idzie także na wzrost ruchu
turystycznego, zwiększenie przychodów budżetu państwa
branży turystycznej z turystyki zagranicznej, a nawet na poprawę
infrastruktury turystycznej (baza noclegowa, transport, gastronomia)
i jakości oferty turystycznej.
Pieniądze za sukcesy
Ustawa
zakłada współpracę z drużynami uprawiającymi najpopularniejsze
dyscypliny sportów drużynowych, które wywalczą w rozgrywkach
organizowanych przez polskie związki sportowe prawo gry w
europejskich pucharach lub eliminacjach do nich. Chodzi głównie o
piłkę nożną, koszykówkę, piłkę ręczną, siatkówkę i hokej
– zarówno męskie jak i kobiece. Biorąc pod uwagę strukturę
europejskich rozgrywek pucharowych, sportowe rankingi międzynarodowe
i specyfikę rozwiązań stosowanych przez poszczególne federacje
sportowe, w sezonie 2022/2023 program promocji może objąć około
45 drużyn. A także nieokreśloną liczbę indywidualnych
sportowców.
Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy
Unikalna oferta
Tylko 5,90 zł/miesiąc
WYBIERAM
„Zważywszy
na wieloletni charakter programu, zakładaną coroczną ewaluację
efektów i monitoring trendów (związanych z aktualną
popularnością dyscyplin sportowych i potencjałem
marketingowym do wykorzystania) nie można wykluczyć w kolejnych
latach zmiany dyscyplin sportowych, wobec których kierowana będzie
oferta współpracy – w celu maksymalizacji efektów promocyjnych”.
Zakres
współpracy z daną drużyną (klubem) lub sportowcem POT określi
za każdym razem w indywidualnych negocjacjach. Nabór ma być
prowadzony „w oparciu o szeroką listę kryteriów
merytorycznych powiązanych bezpośrednio z potencjałem
promocyjnym”. A kluby zobowiążą się do realizacji konkretnych
działań w zakresie promocji i budowania wizerunku Polski.
Projektodawca,
którym jest Ministerstwo Sportu i Turystyki, zakłada, że POT
przygotuje jedno wspólne hasło dla akcji (np. #visitPoland), spójną
wizualizację, a także portal internetowy.
Zanim sportowcy wybiegną na boisko
–
Polska Organizacja Turystyczna jest bardzo zainteresowana
wykorzystaniem sportu jako narzędzia do promowania Polski i jej
turystyki – deklaruje prezes POT Rafał Szmytke. – Sport ma bowiem
wielki potencjał, jeśli chodzi o dotarcie z komunikatem do
potencjalnych odbiorców. Badania marketingowe pokazują, że
powiązanie informacji o danym produkcie ze sportem i emocjami,
jakie on wywołuje, przynosi jeden z najlepszych efektów
promocyjnych. Stąd zresztą tak wielu sponsorów sportu – wyjaśnia.
Uruchomienie
nowego projektu n … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS