EA zabroniło zarabiania na produkcji modów do The Sims 4. Decyzja firmy doprowadziła do sporej burzy w społeczności.
- EA opublikowało nowy regulamin dotyczący modów do The Sims 4.
- Moderzy nie mogą od teraz bezpośrednio zarabiać na swojej twórczości.
- Wywołało to sprzeciw twórców, którzy od dawna pobierali opłaty za dostęp do swoich dzieł.
Dwa tygodnie temu EA opublikowało aktualizację zasad dotyczących tworzenia modów do The Sims 4. Zmiana podejścia firmy doprowadziła do dużego wzburzenia wśród społeczności. Nowy regulamin zabrania bowiem czerpania bezpośrednich korzyści finansowych z tworzenia modyfikacji.
Koniec zarabiania na modach
EA opublikowało nowe reguły 21 lipca i od tego czasu wzbudzają one coraz większe kontrowersje w społeczności The Sims. W ich ramach wprowadzono kilka kluczowych zmian, które na pewno wpłyną na twórców modów.
Po pierwsze firma zakazała promowania modów w jakikolwiek sposób sugerujący oficjalne powiązania z The Sims, studiem Maxis bądź Electronic Arts. Oznacza to również zakaz wykorzystywania loga serii oraz znaków towarowych.
Największe oburzenie wywołała jednak druga zmiana w regulaminie. EA stwierdziło bowiem, że mody muszą być udostępnianie całkowicie za darmo. Modyfikacji nie można sprzedawać w żaden sposób. Nie mogą one także zawierać mikropłatności.
Szczególnie uderzyło to w twórców, którzy do tej pory zarabiali na udostępnianiu swoich dzieł w swoistym wczesnym dostępie. Gracze mogli wykupić dostęp do danej modyfikacji przed jej oficjalną premierą, a moderzy otrzymywali wynagrodzenie za swoją pracę.
Teraz jednak również ten sposób zarobku na modach stał się nielegalny. Potwierdza to wypowiedź pracownika działu pomocy EA, który został o to spytany przez jedną z moderek.
Źródło: Twitter | marlynsims
Nieuzasadnione oburzenie?
Oczywiście zrozumiałym jest, że nagła zmiana polityki EA względem modów wywołała spore kontrowersje wśród graczy oraz moderów. Ale czy tak naprawdę jest ona czymś niespotykanym?
W gruncie rzeczy społeczność The Sims była przez bardzo długi czas traktowana pobłażliwie przez EA. Firma przyzwalała na monetyzację modów w skali niespotykanej w większości społeczności moderskich.
Wystarczy wspomnieć o mogących pochwalić się całą masą modyfikacji grach z serii Fallout oraz Skyrimie. Twórcy modów do wspomnianych produkcji nie decydowali się na sprzedawanie swoich dzieł, ponieważ od początku proceder ten był nielegalny.
Jedynymi sposobami zarobku na takiej twórczości było w ich przypadku założenie kont w serwisach, takich jak Patreon lub zbieranie darowizn w innej formie.
Ogółem wszystkie dozwolone metody zarabiania na modach do The Sims 4 znaleźć można w poniższym fragmencie regulaminu.
Mody muszą być niekomercyjne i rozprowadzane bezpłatnie. Nie mogą być sprzedawane, licencjonowane ani wynajmowane za opłatą, nie mogą też zawierać funkcji, które wspierałyby transakcje pieniężne jakiegokolwiek typu. Maxis zdaje sobie jednak sprawę, że tworzenie modów wymaga czasu i zasobów. W związku z tym twórcy modów mogą odzyskać koszty ich tworzenia poprzez reklamy i darowizny, pod warunkiem że:
- Reklamy i prośby o darowizny muszą być ograniczone do strony internetowej moda lub strony dystrybucyjnej, a nie pojawiać się w samym modzie.
- Wszyscy użytkownicy muszą mieć pełny dostęp do modów za darmo, niezależnie od tego, czy wpłacają datki.
Moderzy stawiają opór
Mimo to wielu moderów głośno sprzeciwia się decyzji EA. Niektórzy twórcy zdecydowali zresztą, że po prostu nie zamierzają stosować się do nowego regulaminu.
Na ich stronach nadal znaleźć można oferty wykupienia wczesnego dostępu do nadchodzących modyfikacji lub konkretnej zawartości za paywallem. Mowa tu o moderach, takich jak AggressiveKitty, HeyHarrie czy Sixam CC.
Twórcy ci nie zamierzają zmieniać swoich metod, ponieważ niejednokrotnie mowa o ich jedynym źródle dochodu. Najwyraźniej obawiają się zaś, że utracą wsparcie swoich patronów, o ile nie będą oferować im dodatkowych profitów.
Teraz pozostaje jedynie czekać na ewentualny ruch ze strony EA. Na razie firma nie wydaje się być bowiem zainteresowana egzekwowaniem nowych zasad.
- The Sims 4 – poradnik do gry
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS