A A+ A++

Chiński Państwowy Urząd ds. Własności Intelektualnej (China
National Intellectual Property Administration CNIPA) przeprowadził w Chinach
konsultacje publiczne nad projektem zmian (angielska nazwa aktu: Measures
for the Administration and Protection of Collective Marks
and Certification Marks) w zakresie
zasad posługiwania się oznaczeniami geograficznymi przez przedsiębiorstwa oraz
organizacje zbiorowe oraz ich prawnej ochrony. Celem nowej regulacji jest
„ucywilizowanie” reguł posługiwania się nimi. Procedowane prawo ma charakter
rozporządzenia administracyjnego, a nie ustawy. Swoim zakresem obejmuje zarówno
chińskie, jak i zagraniczne firmy (działające już w Chinach lub dopiero
planujące ekspansję do tego kraju).

Powody zmian

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu do projektu potrzeba zmian prawnych
jest realizacją wytycznych Xi Jinpinga, przewodniczącego Chińskiej Republiki
Ludowej (nazywany także prezydentem Chin), który przed chińskim rządem postawił
cel dostosowania w latach 2021-2035 chińskiego prawa własności intelektualnej,
z jednej strony do współczesnych globalnych wymogów rynkowych, a z drugiej ulepszenia
ochrony chińskich narodowych dóbr niematerialnych z obszaru oznaczeń
geograficznych.

Czytaj więcej

Jak podkreślono, praktyka obrotu prawno-gospodarczego w tym
zakresie pokazała, że dotychczasowe zasady rejestracji nazw firm lub produktów,
zawierających określania geograficzne, nie spełniają oczekiwań, a wielu
przedsiębiorców nadużywa je lub nawet wprost łamie reguły zastrzeżone ustawą
dla znaków towarowych. W efekcie konsumenci byli wprowadzani w błąd, co do
faktycznego pochodzenia produktu.

Nowe ujęcie

Chińczycy zmieniają też filozofię w podejściu do oznaczeń
geograficznych. W projekcie przewiduje się, że posłużenie się elementem geograficznym,
co do zasady jest dozwolone, ale musi być w tym uzasadniony interes. Ponadto, rodzaj
i jakość produktu nie może deprecjonować chińskiego oznaczenia geograficznego.

Czytaj więcej

To nie jest odkrywcze rozwiązanie. Konstrukcja znaku towarowego
produktu, która opiera się na szczególnym związku z miejscem, w którym jest on
wytwarzany, jest znana w Unii Europejskiej. Chiński rząd, a dokładniej
Państwowy Urząd ds. Własności Intelektualnej skorzystał z unijnych rozwiązań,
dostosowując je do chińskiego prawa i rynku.

Skutki zmian

Projektowana zmiana zrodzi skutki wobec wszystkich firm. Niezależnie
czy jest to podmiot krajowy czy też zagraniczny.  Z chwilą wejścia w życie tego prawa (jeszcze w
tym roku) nazwa geograficzna będzie mieć walor znaku towarowego, jeśli z tego
miejsca pochodzą towary o szczególnych cechach.

Czytaj więcej


Autopromocja


Specjalna oferta letnia

Pełen dostęp do treści “Rzeczpospolitej” za 5,90 zł/miesiąc

KUP TERAZ

Należy podkreślić, że procedowane prawo nie nakłada na żadne
przedsiębiorstwa (lub podmioty zbiorowe) bezwzględnego obowiązku rejestracji
wszelkich nazw. Z drugiej strony posługiwanie się niezarejestrowanym znakiem
towarowym, który będzie zawierał oznacze … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKanthak: Gdyby prezes Kaczyński nie miał ochrony, zostałby zamordowany
Następny artykułWĘGORZEWO: Zapowiedź LI sesji Rady Miejskiej w Węgorzewie