Firma Barter S.A. będzie świadczyła usługi związane z przeładunkiem, przechowaniem, ewentualnie z sortowaniem towaru. Dzięki terminalowi w Sokółce będzie możliwe rozszerzenie strumienia kontenerów, który dociera z Chin przez Polskę na zachód. Będzie to obiekt z najnowocześniejszym sprzętem w Europie. Jego budowa kosztować ma około 110 mln zł.
Umowa na dofinansowanie budowy terminalu intermodalnego ze środków Unii Europejskiej została podpisana we wrześniu 2019 roku.
„W ramach inwestycji w Sokółce przebudowane zostanie torowisko i zagospodarowana przestrzeń do składowania kontenerów oczekujących na przeładunek. Ponadto firma Barter kupi instalację urządzeń niezbędnych do obsługi terminalu, takich jak suwnice bramowe, czy pojazdy do przeładowywania kontenerów oraz system zarządzania i monitorowania ruchu” – podawał wtedy portal wrotapodlasia.pl.
Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach konkursu Regionalnego Programu Operacyjnego, działanie 4.2 Infrastruktura kolejowa. W odpowiedzi na ogłoszony wtedy nabór wpłynął jeden pozytywnie oceniony wniosek o dofinansowanie projektu, przygotowany właśnie przez firmę Barter.
Wartość zakładana budowy to około 110 mln zł. Dofinansowanie wynosi blisko 40 mln zł.
– Czas przejazdu kontenerów z Chin do Polski waha się od 10 do 14 dni. Tymczasem podróż drogą morską to dwa, trzy miesiące. Terminal będzie bardzo nowoczesny, a jednocześnie szybki w działaniu. W ciągu doby mają tu być rozformowywane dwa składy pociągów, po około 1000 metrów każdy – mówi Piotr Karol Bujwicki, dyrektor projektu w firmie Barter S.A.
Terminal będzie składał się z 5-hektarowego placu do składowania kontenerów (będzie je można ustawiać nawet do wysokości pięciu poziomów). Konstrukcja placu ma odwodnienie i przypomina budowę płyty lotniskowej, z warstwą betonu o grubości około 70 centymetrów.
Największym wyzwaniem podczas budowy była rozbiórka istniejących hal magazynowych oraz wywiezienie gruntu na głębokość 8 metrów. Następnie przeprowadzono budowę muru oporowego oddzielającego terminal od ulicy Osiedle Buchwałowo.
Kolejnym elementem są dwie 45-tonowe suwnice. Jedna z nich wyposażona będzie w elektromagnes do przewozu elementów metalowych. Elementy drugiej są już gotowe do złożenia.
Terminal składa się również z dwóch bocznic – północnej i południowej. Na pierwszej z nich znajdują się dwie pary torów: szeroki i europejski. Południowa część to pięć nowych torów, z czego trzy są szerokie i dwa europejskie. Wykonany jest już specjalny fundament z torowiskiem, po którym mają poruszać się dwie suwnice. Są one zamówione w litewskiej firmie, a wykonane w Estonii. To najnowocześniejszy tego typu sprzęt, który będzie pracował w Europie. Ich wartość to około 30 mln zł.
– Mamy też w wyposażeniu trzy reachstackery – dwa olbrzymie pojazdy do przewozu i załadunku kontenerów o masie do 72 i jeden do 96 ton – tłumaczy Piotr Karol Bujwicki.
Plac będzie również wyposażony w stanowiska do składowania kontenerów typu chłodniczego, zazwyczaj wykorzystywanych do przewozu żywności.
– Cały terminal to bardzo nowoczesny obiekt. Pozwoli na utworzenie na naszym rynku wielu dodatkowych miejsc pracy – dodaje Piotr Karol Bujwicki.
Przy tego typu obiektach zawsze działają centra logistyczne. Towary, które są przewożone masowo z Chin do Europy Zachodniej muszą być w pewnym momencie przeładowane i przesortowane. Od jednego producenta wysyłanych może być kilka kontenerów. Zdarza się jednak i tak, że w jednym kontenerze są towary dla kilku podmiotów. W takim przypadku trzeba je rozdzielić i przeładować na ciężarówki lub kontenery, które wysłane zostaną dalej. Stąd firma Barter buduje też prawie 2-hektartową halę magazynowo-sortowniczą, w której będą odbywać się kontrole celne, ale też mają być prowadzone usługi związane z sortowaniem asortymentu. Dotyczyć to będzie kilkunastu procent towaru, który będzie tu przeładowywany.
– Co Sokółka może na tym zyskać? Zyskać może cały region. Centra logistyczne będą potrzebowały pracowników, głównie kobiet, do konfekcjonowania towaru. W pierwszym roku około 100 osób może znaleźć tu zatrudnienie. Trzeba przy tym pamiętać, że do pełnej obsługi terminalu potrzebne będą dwie albo trzy podobne hale. Docelowo liczymy na prywatną inicjatywę, która uzupełni ofertę tego obiektu. Liczymy na to, że wkrótce w pobliżu Sokółki ruszy budowa terminalu PKP Cargo – wyjaśnia Piotr Karol Bujwicki.
– Myślę, że inwestycję uda się zakończyć przed terminem, czyli przed marcem 2023. Prawdopodobnie stanie się to na przełomie października i listopada bieżącego roku – dodaje.
Uruchomienie terminalu intermodalnego pozwoli na rozszerzenie działalności firmy Barter S.A. W obliczu sankcji unijnych nałożonych na Rosję i Białoruś po wybuchu wojny na Ukrainie i zakazu sprowadzania węgla oraz gazu może stać się głównym źródłem działalności spółki.
„Budowa nowego terminalu intermodalnego oraz zakup i instalacja kompletu urządzeń niezbędnych do jego obsługi” Współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa IV Poprawa dostępności transportowej Działanie 4.2 Infrastruktura kolejowa, typ projektu: Budowa i przebudowa terminali przeładunkowych nienależących do sieci TEN-T
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS