A A+ A++

14 czerwca w Krośnie gościł dr inż. Maciej Lasek – Poseł na Sejm RP, a w latach 2012-2016 przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Naukowiec szerzej dał się poznać jako członek komisji badającej przyczyny katastrofy samolotu Tu-154 w Smoleńsku. Wizytę posła zorganizowała posłanka Joanna Frydrych.

Dr inż. Maciej Lasek w Krośnie gościł nie po raz pierwszy. Wcześniej często przylatywał na krośnieńskie lotnisko. Dość dobrze znani są mu krośnieńscy piloci. Przez 16 lat pracował w Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (przez 4 lata jej przewodniczył) i z racji swojej pracy badał wypadki lotnicze również w naszym regionie. 

Odwiedzając kolejny raz Krosno, we wtorek 14 czerwca odbył cykl spotkań. Dwa z nich było poświęcone bezpieczeństwu w lotnictwie. W Inkubatorze Przedsiębiorczości poprowadził wykład “Czy lotnictwo może być bezpieczne?”. Spotkał się z przedstawicielami krośnieńskiej branży lotniczej oraz Prezydentem Krosna Piotrem Przytockim. Dr inż. Maciej Lasek podczas wtorkowych spotkań nawiązywał również do wypadków lotniczych w naszym regionie.

Wieczorem, w Pałacu Polanka podczas otwartego spotkania dr inż. Maciej Lasek spotkał się z kilkudziesięcioma osobami. Spotkanie również było poświęcone bezpieczeństwu w lotnictwie i połączone było z promocją książki “Kłamstwo smoleńskie? Cała prawda nie tylko o katastrofie”, w której Maciej Lasek rozmawia z Grzegorzem Rzeczkowskim. Według posła była to najpoważniejsza katastrofa lotnicza w powojennej Polsce. Poseł stwierdził, że Jarosławowi Kaczyńskiemu udało się w krótkim czasie to, czego nie osiągnęli komuniści przez dziesiątki lat. Udało mu się przykryć pamięć o Katyniu, pamięcią o Katastrofie Smoleńskiej. – Mówię to z pełną świadomością. Czy mówimy o miesięcznicach mordu na polskich oficerach w Katyniu? Słowo Smoleńsk przykryło słowo Katyń – mówił w Krośnie dr inż. Lasek.

Maciej Lasek nawiązywał do wielu lat swojego doświadczenia zawodowego. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych ma na celu zapobieganie wypadkom i incydentom lotniczym, dlatego wnikliwie prowadzi badania okoliczności i przyczyn zaistniałych zdarzeń lotniczych. Swoją wiedzę Maciej Lasek wykorzystał w pracach komisji badającej katastrofę Tu-154 w Smoleńsku 10 kwietnia 2010 r. – W końcowym raporcie komisji napisano, co się stało i zaproponowano 45 zaleceń profilaktycznych, z czego 44 dotyczyło strony polskiej. – według Macieja Laska ofiary wypadku w Smoleńsku wykorzystano do politycznych celów, a Polska została podzielona. 

Poseł podkreślił, że w dniu wypadku, prokurator, który pojechał na miejsce katastrofy, wydał decyzję o wszczęciu polskiego śledztwa. – Jednocześnie ten wypadek badała polska wojskowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, która prowadziła postępowanie zgodnie z polskimi wojskowymi przepisami. Rosjanie na zasadzie terytorialności mieli prawo wszcząć swoje śledztwo. Zrobili to i do dzisiaj je prowadzą, podobnie jak my swoje – mówił. – Polska wcale nie oddała śledztwa Rosji. 

Na koniec spotkania w Pałacu Polanka Maciej Lasek składał autografy pod swoją książką “Kłamstwo smoleńskie? Cała prawda nie tylko o katastrofie”.

Maciej Lasek

Polski inżynier specjalizujący się w mechanice lotu, doktor nauk technicznych, przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (2012–2016), poseł na Sejm IX kadencji.

W 1992 ukończył studia na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, specjalizując się w zakresie budowy płatowców. W 2002 na podstawie rozprawy zatytułowanej Wpływ interferencji aerodynamicznej na ruch zrzucanych z samolotu zasobników uzyskał w Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie stopień doktora nauk technicznych w zakresie mechaniki. Odbył także zagraniczne kursy poświęcone badaniom dużych katastrof lotniczych i zarządzaniem badaniem takich zdarzeń. Uzyskał uprawnienia pilota samolotowego i szybowcowego, a także uprawnienia instruktora szybowcowego, motoszybowcowego i pilota doświadczalnego. Od 2003 do 2007 był redaktorem naczelnym periodyku „NIT – Nauka, Innowacje, Technika”.

Od 1992 do 2002 był pracownikiem Instytutu Lotnictwa. Następnie przeszedł do Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, w czerwcu 2003 objął funkcję jej wiceprzewodniczącego ds. technicznych. Brał udział w badaniach około 120 wypadków i incydentów lotniczych. Udzielał się także jako biegły m.in. w postępowaniu dotyczącym katastrofy lotniczej w Mirosławcu. Od maja 2010 do lipca 2011 wchodził w skład Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, utworzonej do zbadania katastrofy Tu-154 w Smoleńsku z 10 kwietnia 2010. Pełnił w jej ramach funkcję zastępcy przewodniczącego podkomisji lotniczej.

W lutym 2012 został powołany na przewodniczącego PKBWL, zastępując Edmunda Klicha. Zajmował to stanowisko do września 2016. Jego odwołanie umożliwiła przegłosowana przez Prawo i Sprawiedliwość zmiana przepisów dotyczących kształtowania składu komisji.

W 2018 z listy Koalicji Obywatelskiej uzyskał mandat radnego sejmiku mazowieckiego VI kadencji. Został także zastępcą burmistrza warszawskiej dzielnicy Bemowo. W wyborach w 2019 uzyskał mandat posła na Sejm IX kadencji, kandydując z ramienia Koalicji Obywatelskiej w okręgu podwarszawskim i otrzymując 15 804 głosy. Przystąpił potem do Platformy Obywatelskiej.

 Krosno112.pl

Zdjęcia: Paweł Hawrot, UM Krosno

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZiobro reaguje na słowa premiera. “Ustępstwa rodzą tylko wilczy apetyt UE”
Następny artykułKoronawirus. Zakażenia w Wielkopolsce (LISTA POWIATÓW)