A A+ A++

Od poniedziałku do wtorku, w dniach 11 i 12 czerwca br., w Centrum Badawczo Szkoleniowym Strzelnica Sudecka w Kolonii koło Bystrzycy Kłodzkiej odbyły się pierwsze zajęcia teoretyczne i praktyczne wdrażanej w gminie aplikacji Celius. Gmina Bystrzyca Kłodzka jest pierwszym w Polsce samorządem, w którym testowana jest ta innowacyjna aplikacja wspomagająca pracę urzędników i służb podczas sytuacji kryzysowych.

W zajęciach wzięli udział burmistrz miasta Renata Surma, przedstawiciele wydziału zarządzania kryzysowego Urzędu Miasta i Gminy w Bystrzycy Kłodzkiej, Ochotniczej Straży Pożarnej z Idzikowa oraz Straży Miejskiej.

– Zdecydowaliśmy się wprowadzić aplikację Celius, bo wiemy, że prędzej czy później każdy samorząd spotka się z takimi sytuacjami jak powódź, wichury czy znalezienie niewybuchu. Dzięki tej aplikacji mamy możliwość natychmiastowego zawiadomienia całego zespołu zarządzania kryzysowego i później krok po kroku widzimy, co możemy robić i co mamy robić. Ważne jest również to, że cała korespondencja zespołu, z ewentualnymi zdjęciami, jest zapisywana. Dokumentuje to naszą pracę i przygotowuje raport o podjętych działaniach. Procedury w aplikacji ułatwiają sprawne i szybkie działanie. Nie musimy siedzieć w urzędzie lub w jednym miejscu przez cały czas. Każdy z członków zespołu widzi ten sam obraz sytuacji, ma dostęp do tych samych informacji, dzięki czemu zmniejsza to możliwość popełnienia błędu i obniża stres – mówi o wprowadzanym systemie burmistrz Bystrzycy Kłodzkiej, Renata Surma.

Aplikacja Celius pomaga szybko znaleźć procedury, które pozwalają uzyskać wiedzę na temat możliwych zagrożeń, ustalenia celów działania, aby sprawnie zarządzać sytuacją kryzysową, nie wchodząc w kompetencję innych służb jak policja czy wojsko.

We wtorek, w części praktycznej szkolenia, po wgraniu aplikacji na urządzenia mobilne, dokonana została próbna komunikacja urządzeń, które przetestowane zostały na symulacji znalezienia niewybuchu. Firma Celius, przy współpracy z firmami AlphaOne i Eodtech, przedstawiła uczestnikom szkolenia informacje z zakresu wyglądu ładunków wybuchowych, wyjaśniła różnice pomiędzy amunicją artyleryjską a bombami lotniczymi, podawaniem ich parametrów, możliwym promieniu rozrzutu odłamków i bezpiecznej odległości, jaką należy zachować w zależności od kalibru pocisku czy masy bomby lotniczej oraz procedur, które stosuje się podczas działań w tym zakresie.

– Rozpoczęliśmy od podstawowego scenariusza, który wybraliśmy do ćwiczeń, to jest scenariusza znalezienia niewybuchu. Mamy w aplikacji zaszyty kalkulator, który pozwala dokonywać obliczania strefy potrzebnej do ewakuacji w zależności od zagrożenia. Chodzi o to, żeby urzędnicy czuli się pewnie w sytuacji realnego zagrożenia. Nasza aplikacja ma taką możliwość, że osoba zgłaszająca jest w stanie zrobić zdjęcie znalezionego ładunku, podać jego dokładną lokalizację, przekierować to jednym przyciskiem do dyżurnego lidera sztabu kryzysowego, który dokona weryfikacji takiej informacji. Wtedy rozpoczyna się mobilizacja zespołu kryzysowego, która na testach trwała około półtorej minuty. Wszyscy członkowie sztabu są poinformowani o sytuacji niezależnie od tego, gdzie się znajdują, widzą poziom zagrożenia i procedury czynności, które należy wykonać. To nie przeszkadza w działaniach takich służb jak policja. Urząd obserwuje, co robią służby, a policja ma świadomość, że urząd jest poinformowany o ich działaniach – opisuje działanie systemu prezes zarządu firmy Celius, Michał Lorenc.

Współdziałanie samorządów i służb państwowych jest bardzo ważne podczas sytuacji kryzysowych, bowiem często trzeba wspólnie odizolować miejsce zdarzenia, wyznaczyć możliwą strefę zagrożenia i zakres ewakuacji zagrożonego obszaru, zorganizować drogi dojazdowe lub je zablokować, zorganizować objazdy, określić miejsca ewakuacji, zorganizować pomoc dla osób poszkodowanych czy ustalić bardzo ważne zadanie, jakim jest wyznaczenie miejsc zapasowych, o którym to zadaniu wiele instytucji i samorządów zapomina. Sprawność działania ma wpływ na możliwe przeciwdziałania zagrożenia życia i zdrowia osób, zniszczenia i kradzieży mienia, możliwości powstania paniki, zakłócenia bezpieczeństwa i porządku publicznego, pożaru lub wybuchu, skażenia terenu czy zakłócenia funkcjonowania obiektów administracji państwowej i samorządowej. Wpływ na szybkość działania może mieć wpływ nawet brak zgody osób przebywających w strefie zagrożonej na ewakuację. Administracja samorządowa i służby powinny być na wszystkie takie przypadki przygotowane i aplikacja Celius ma je na nie przygotować.

Podczas szkolenia, przedstawiciele Wydziału Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta i Gminy w Bystrzycy Kłodzkiej zgłosili prowadzącym zajęcia potrzebę kolejnych testów systemu w przypadku bardzo częstych w naszym regionie zjawisk pogodowych jak wichury i powodzie lub większych wypadków komunikacyjnych, które także mogą się zdarzyć. Firma Celius zapowiadziała więc organizację kolejnych szkoleń związanych z wprowadzaniem systemu zarządzania sytuacjami kryzysowymi i testowaniem problemów, na które zwracali urzędnicy.

Zobacz też: Aplikacja Celius wspomoże zarządzanie kryzysowe w gminie Bystrzyca Kłodzka

ms

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDoradca szefa ukraińskiego MSW: Polskie haubice zmieniły sytuację w Siewierodoniecku
Następny artykułCzasowe zamknięcie drogi – prace potrwają kilka dni