Oferta spółki Budimex została oceniona najwyżej w postępowaniu przetargowym na prace budowlane związane z rozbiórką, przebudową i rozbudową linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz na odcinku A1 – podały w ten weekend branżowe portale i media w regionie. Komunikat wcale nie oznacza rozstrzygnięcia przetargu, rozpisanego w lutym tego roku. Procedurę przetargową kolej równolegle prowadzi dla odcinka E na zabytkowej „104”. W obu przypadkach oferty są znacznie droższe, niż zakładały PKP PLK S.A.
Rozpisując w lutym przetargi na prace budowlane na linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz na odcinkach A1 (Chabówka – Rabka Zaryte) oraz E ( bocznica Klęczany – Nowy Sącz) Polskie Koleje Państwowe szacowały, że na sfinansowanie tych inwestycji wystarczy łącznie kwota 1 mld 107 mln 140 tys. zł. Biorąc jednak pod uwagę najniższe ceny uzyskane w postępowaniach, których łączna wartość to 1 mld 879 mln 911 tys. zł, by rozstrzygnąć przetargi i wyłonić wykonawców, brakuje ponad 772 mln zł.
Przypomnijmy, że drugi etap inwestycji znanej jako Podłęże-Piekiełko, polegający na modernizacji zabytkowej linii 104, został podzielony na dwie części. Etap IIA to realizacja dwóch opisanych powyżej zadań. Z kolei etap IIB ma polegać na realizacji robót na odcinku Rabka Zaryte – podg. Fornale oraz Tymbark – bocznica Klęczany, a także pozostałych prac na Odcinku A1 i Odcinku E („realizacja zakładana w przyszłej perspektywie” – czytamy na stronie projektu).
Najsłynniejszy projekt kolejowy w regionie to nie tylko modernizacja istniejącej, ale także zaprojektowanie i budowa nowych, zelektryfikowanych linii kolejowych o łącznej długości ponad 58 km. W 2019 roku koszt całego przedsięwzięcia Podłęże – Piekiełko szacowano na 7 mld zł.
Odcinek A1: Chabówka – Rabka Zaryte
Odcinek A1 to fragment historycznej linii kolejowej pomiędzy Chabówką a Rabką-Zarytem. Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK S.A., które w lutym ogłosiły przetarg, na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka Zdrój perony mają zostać przebudowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na stacji Rabka Zaryte zwiększenie dostępności dla wszystkich podróżnych zaplanowano poprzez budowę przejścia podziemnego z windą. Wyższy poziom bezpieczeństwa ma zapewnić wymiana torów, nowe urządzenia sterowania, a także przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych. W Rabce-Zdroju ma powstać wiadukt, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy i znacznie usprawni system komunikacji w obrębie ruchliwego skrzyżowania Zakopiańska – Podhalańska.
W przetargu wystartowało sześć podmiotów. Najdroższa okazała się propozycja konsorcjum firm PORR S.A. i Trakcja System Sp. z o.o., która opiewała na kwotę brutto 977 mln 850 tys. zł. Najtańszą ofertę złożyła natomiast spółka Budimex S.A., która wyceniła prace na kwotę brutto 573 mln 479 tys. zł.
W postępowaniu konieczne było wycenienie zakresu podstawowego oraz dwóch opcji. W przypadku najkorzystniejszej oferty cena zakresu podstawowego to 564 mln 859 tys. zł. To jednak znacznie drożej, niż zakładały PKP, które na ten cel przewidziały kwotę 352 mln 330 tys. zł brutto. Do sfinansowania zamówienia brakuje zatem ponad 212 mln zł.
Na realizację robót przewidziano równo dwa lata od dnia rozpoczęcia prac, które ma nastąpić dzień po ewentualnym podpisaniu umowy.
Odcinek E: bocznica Klęczany – Nowy Sącz
PKP PLK S.A. w lutym tego roku równolegle ogłosiły przetarg na inny odcinek linii Chabówka – Nowy Sącz. Chodzi o odcinek E pomiędzy bocznicą Klęczany a Nowym Sączem.
Na trasie między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Według PKP wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią podróże oraz pozwolą na lepszy dostęp do kolei osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Inwestycja obejmuje tory i urządzenia oraz przejazdy kolejowo-drogowe i obiekty inżynieryjne. W Nowym Sączu planowana jest budowa dwóch wiaduktów: przy ul. Kolejowej/Zielonej oraz przy ul. Krakowskiej (os. Helena). Nowe wiadukty zastąpią dwa przejazdy kolejowo-drogowe; mają zapewnić bezpieczny ruch kolejowy i drogowy oraz usprawnić komunikację w mieście.
W postępowaniu udział wzięło pięć podmiotów. Znów najtańsza okazała się oferta spółki Budimex S.A. Jej całkowita cena wraz z dwiema dodatkowymi opcjami to 1 mld 324 mln 711 tys. zł. Dla porównania najdroższa oferta w tym przetargu zwierała cenę brutto w wysokości 2 mld 111 mln 904 tys. zł.
Zakres podstawowy w przypadku najtańszej oferty został wyceniony na 1 mld 315 tys. zł.
I w tym przypadku to znaczące przekroczenie kosztorysu – Polskie Koleje Państwowe zamierzały wydać „tylko” 754 mln 810 tys. zł. Różnica między planem PKP a wartością oferty to zatem blisko 570 mln zł.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS