Rośnie liczba zapytań, ale upowszechnienie jest małe – przyznaje Karol Biela z Trans Assist, dostawcy oprogramowania do e-CMR. Nadawcy i spedycje w większości dopiero rozważają korzystanie z elektronicznych listów przewozowych. Możliwe, że e-faktura, która od przyszłego roku będzie w Polsce obowiązkowa, przyspieszy popularyzację także eCMR.
Duże spedycje cyfrowe jak sennder usiłują wprowadzić własny system eCMR, podobnie jak IRU.
Czytaj więcej
Komisja Europejska we Wniosku o Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego szacuje, że 99 % operacji transportu międzynarodowego na terytorium Unii Europejskiej nadal wykorzystuje dokumenty papierowe na którymś z etapów operacji.
Agata Horzela z GS1 Polska wskazuje, że cyfrowe dokumenty są znacznie tańsze od papierowych. – Proces administracji papierowego listu przewozowego wynosi 23 minuty, niesie to za sobą koszty rzędu 15,61 zł. Przy zastosowaniu elektronicznego listu przewozowego czas obsługi maleje do 9 minut, co redukuje koszty do 6,11 zł na jednym dokumencie! – wylicza Horzela.
Dodaje, że czas przechowywania dokumentacji transportowej wynosi 5 lat. Duża liczba zleceń sprawia, że jest firmy potrzebują również dużej przestrzeni do przechowywania dokumentacji, co generuje dodatkowe i niepotrzebne koszty.
Czytaj więcej
Kazachstan inwestuje w porty morskie
Logistycy wożąc towary pomiędzy Chinami i Europą coraz częściej wybierają trasę przez Morze Kaspijskie. Kazachstan przygotowuje nową trasę tranzytową.
Hubert Zaborowski z firmy GreenTransit, która opracowała konkurencyjny dla Trans Assist program wystawiania eCMR wskazuje, że elektroniczny list przewozowy przyspieszy płatności dla przewoźników. – Termin płatności po wykonaniu transportu dochodzi nawet do 3 miesięcy. Biorąc pod uwagę również konieczność przesłania dokumentów kurierem lub dowiezienia ich do siedziby przewoźnika cały ten proces wydłuża nam się do nawet 111 dni – podkreśla Zaborowski. – Wykorzystując eCMR zyskujemy dostępność dokumentów od razu po zakończonym procesie transportu, dzięki czemu proces fakturowania może rozpocząć się zaraz po zebraniu podpisu odbiorcy ładunku – zaznacza przedstawiciel GreenTransit.
Czytaj więcej
Kazachstan inwestuje w porty morskie
Logistycy wożąc towary pomiędzy Chinami i Europą coraz częściej wybierają trasę przez Morze Kaspijskie. Kazachstan przygotowuje nową trasę tranzytową.
Wykorzystanie elektronicznego listu przewozowego wiąże się również z redukcją kosztów administracyjnych tzn. kosztów związanych z zarządzaniem i wymianą informacji i dokumentacji dotyczących transportu. Jest to równoznaczne z zaoszczędzeniem w całym transporcie europejskim 75–102 mln godzin rocznie lub 36–49 tysięcy pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS