A A+ A++

Jeszcze ich nie widać, ale wszystko wskazuje na to, że wkrótce to się zmieni. Firmy, które kupiły działki w świdnickiej Strefie Aktywności Gospodarczej przymierzają się do budowy swoich zakładów produkcyjnych. Jako pierwsza ma powstać tu fabryka autobusów zasilanych wodorem, którego prototyp zostanie zaprezentowany pod koniec tego miesiąca. O decyzję środowiskową, otwierającą drogę do budowy, wystąpiła również firma produkująca zdrową żywność.


O tym, że w Świdniku produkowane będą autobusy zasilane ogniwami wodorowymi mówi się już od dłuższego czasu. Spółka Polski Autobus Wodorowy, należąca do Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, którego akcjonariuszem jest Zygmunt Solorz-Żak, jeden z najbogatszych Polaków, właściciel m.in. telewizji Polsat, zadomowiła się na obrzeżach Świdnika w 2020 r.

Firma wynajęła wówczas budynek przy ul. Nadleśnej. Dziś już wiadomo, że planuje związać się z naszym miastem na dłużej. W styczniu br. na wniosek PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy burmistrz Świdnika wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa zakładu produkcyjnego autobusów zasilanych ogniwami wodorowymi, wraz z biurowcem, infrastrukturą towarzyszącą na działkach nr 129/4 oraz 130/4, obręb Kolonia Świdnik Mały, gmina Świdnik”.

Z końcem marca, po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdniku, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, wydano decyzję o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko budowy fabryki autobusów.

Jak przekazał podczas ostatniej sesji wiceburmistrz Marcin Dmowski, Autobus Wodorowy jest w trakcie podpisywania umowy z firmą, która będzie generalnym wykonawcą budowy fabryki. Szacowany koszt tej inwestycji to ok. 80 mln zł, a na początek zakład mógłby zatrudniać 300-400 pracowników. 30 maja, w Warszawie, ma odbyć się prezentacja autobusu, który ma być produkowany w Świdniku.

– Na razie to tylko autobus, ale to temat bardzo rozwojowy, także jeśli chodzi o samochody dostawcze i osobowe. Pan Solorz ma naprawdę bardzo szeroką wizję. Dla nas to podatki, miejsca pracy, ale też nowoczesna i ekologiczna gałąź przemysłu. Jeszcze dużo pracy, aby do tego doszło, ale mówimy o tym coraz głośniej, bo ta wizja wchodzi w życie – mówił wiceburmistrz.

Na rozstrzygnięcia czeka także spółka Amerpharma z Lublina, specjalizująca się w produkcji zdrowej żywności, która kilka tygodni temu wystąpiła do miasta z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowej dla przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa budynku produkcyjno-magazynowego zakładu produkcji spożywczej wraz z częścią biurowo-socjalną, zagospodarowaniem terenu i niezbędną infrastrukturą na działce o nr ewid. 88/2 przy ul. Nadleśnej w Świdniku”.

Władze miasta zapewniają, że nieustannie pracują nad tym, aby SAG była atrakcyjnym miejscem do lokowania kapitału przez inwestorów, bo nowe firmy to nie tylko miejsca pracy, ale także wpływy z podatków.

W 2020 roku miasto przeznaczyło 8,5 mln zł na budowę ulicy Nadleśnej oraz przedłużenia ul. Żwirki i Wigury. Obecnie trwają przygotowania do budowy kolejnych ulic.

– Ulica Nadleśna, która jest już skończona pomogła w rozwijaniu strefy. Przystąpiliśmy do kolejnych planów rozbudowy infrastruktury, to jest budowy ul. Skośnej, która w tej chwili jest projektowana, łącznika między ul. Lotniczą a Nadleśną, no i bardzo ważnej inwestycji, czyli przedłużenia ul. Żwirki i Wigury pod wiaduktem do ul. Brzegowej tak, żeby połączyć teren strefy. Z tego co wiem powiat stara się o środki na ul. Dworcową, ale od przybytku głowa nie boli; jak będzie dojazd na Brzegową z jednej i z drugiej strony, to tylko lepiej. Pegimek jest już po analizie hydrologicznej pod budowę studni, na potrzeby której przekazujemy działkę przy ul. Dworcowej. To bardzo ważne, żeby tereny strefy zaopatrzyć w wodę o dobrym ciśnieniu – mówił na sesji wiceburmistrz Dmowski.

Jakiś czas temu miasto, na wniosek mieszkańców, którzy mają nieruchomości w tej części Świdnika, włączyło do SAG działki przy ul. Brzegowej. Jak informują władze miasta, są już potencjalni klienci zainteresowani tymi terenami. Wolę zakupu ziemi w tym miejscu wyraził np. inwestor, który budował magazyn dla DB Schenkera. (w)

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKtoś na Starym Rynku mocował się z Dzwonnikiem – rzeźbę trzeba naprawić
Następny artykułBatalia o miliony: głośny i drogi rozwód Phila Collinsa i Orianne Cevey. Ile kosztowało go rozstanie z żoną?