Dzisiaj, 28 maja (08:45)
Oglądając przed zakupem używane auto warto poświęcić szczególna uwagę zawieszeniu. Dotyczy to zwłaszcza amortyzatorów, które mają kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy, a ich wymiana zawsze generuje spore wydatki.
Zawieszenie każdego pojazdu to jeden z najciężej obciążonych układów pojazdu. Nie dziwi więc, że to właśnie elementy zawieszenia najczęściej domagają się wymiany. Istotnym jego elementem są amortyzatory, które tłumią przenoszenie drgań na karoserię, ale przede wszystkim zapewniają stały kontakt kół z jezdnią.
Od amortyzatorów zależy nie tylko przyczepność, ale również – co za tym idzie – stabilność toru jazdy (szczególnie w zakrętach) oraz efektywne przyspieszanie i hamowanie. Nieprawidłowo działające amortyzatory bezpośrednio wpływają także na złe działanie standardowych dziś systemów czynnego bezpieczeństwa, takich jak ABS czy ESP.
Na szczęście zużyte czy uszkodzone amortyzatory dają o sobie znać, a objawy są zazwyczaj dość typowe. Przed zakupem używanego samochodu w pierwszej kolejności, jeszcze przed rozpoczęciem jazdy próbnej, należy przyjrzeć się oponom. O kłopotach z amortyzatorami świadczyć może np. ich nierównomierne zużycie. Przez lata najpopularniejszy test amortyzatorów polegał na… bujaniu karoserią. Jeśli auto chętnie poddawało się kołysaniu, można było podejrzewać, że amortyzatory nie grzeszą sprawnością. Nie ma natomiast sensu kopanie koła samochodu, co jest do dziś popularnym odruchem wśród “fachowców”. W teorii ma to pozwolić wykryć luzy, ale aby to sprawdzić, auto musi znajdować s … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS