Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wstrzymała swe przygotowania do budowy odcinka drogi ekspresowej S7 Kraków–Myślenice. To konsekwencja wielu akcji protestacyjnych zorganizowanych przez mieszkańców miejscowości, przez które potencjalnie przebiegać miała nowa trasa.
Przypominamy, że pod koniec stycznia tego roku GDDKiA przedstawiła efekty prac nad studium korytarzowym (SK) dla budowy S7 Kraków-Myślenice.
Studium korytarzowe jest pierwszym elementem istotnej dla sprawy dokumentacji drogowej. Określa się w nim lokalizację korytarza (pasa) terenu pod nową drogę, uwzględniając regionalne uwarunkowania geograficzne, przyrodnicze i społeczne. Służy do wyboru najmniej konfliktowych korytarzy. Kolejnym krokiem jest opracowanie wariantów trasy w wybranym korytarzu. Dla preferowanego rozwiązania wnioskuje się o tzw. decyzję środowiskową.
Sprzeciw społeczeństwa!
Na tym odcinku drogi krajowej S7 zaproponowano sześć korytarzy, przebiegających przez terenie siedmiu powiatów i 34 gmin, w tym gminy powiatu myślenickiego: Siepraw, Dobczyce i Myślenice. Każdy z tych korytarzy spotykać się miał w gminie Myślenice i przebiegać przez zachodnią część miasta, następnie tunelem pod Mikołajem w stronę gminy Pcim. Sprzeciw był na tyle duży, że spowodował przerwanie prac planistycznych GDDKiA, a mieszkańcy i samorządowcy domagają się zmian w zarysie proponowanej nowej drogi S7 – odcinek Kraków-Myślenice.
Wariant społeczny, na czym polega ten mechanizm?
Gołym okiem widać potrzebę budowy nowej zakopianki, jednak póki co, ani włodarze, ani mieszkańcy gmin przez które przebiegać ma zakopianka nie chcą zakopianki w zaproponowanej w studium formie. Na tym etapie GDDKiA do 30 czerwca br. czeka na kompromis, propozycję od społeczeństwa czyli tzw. korytarz społeczny/wariant społeczny.
Taki mechanizm to pewne nowum, choć jak zapewniają pracownicy GDDKiA jest stosowany od czasu do czasu. Mieszkańcy we współpracy z samorządami proponują swoje rozwiązanie, jak oni widzą drogę, która będzie przebiegała w ich sąsiedztwie. Do końca czerwca takie propozycje mają być przedstawione. Następnie GDDKiA taki korytarz społeczny przeanalizuje, sprawdzi go pod kątem ekonomicznym, środowiskowym, społecznym, sieciowym.
„Patrząc na emocje, które budzą już dziś zaproponowane przez nas korytarze, zaproponowałem, że GDDKiA może wstrzymać się z kolejnym krokiem dotyczącym tej inwestycji (uzyskanie finansowania na prace przygotowawcze) do czasu przedstawienia nam tzw. korytarza społecznego. Jeśli jest wola i chęć samorządów do przygotowania takiego rozwiązania, które byłoby akceptowalne przez większość zainteresowanych, jesteśmy na nie otwarci.”
S7 strategiczna inwestycja drogowa?
Warto wspomnieć, że droga ekspresowa S7 ma to strategiczna inwestycja drogowa, która ma połączyć północ z południem Polski. Trasa Gdańsk, Warszawa, Kraków, dalej do Rabki-Zdroju w sumie ma mieć długość 706 km. Większość odcinków jest gotowa (blisko 500 km) lub znajduje się na etapie prac budowlanych lub zaawansowanych prac projektowych. Planem GDDKiA, zakłada, że do 2026 r. do pełnego domknięcia S7 będzie prawie kompletna, tzn. do jej zamknięcia brakować będzie około 20 km drogi i o fragmencie Kraków–Myślenice jest mowa.
Archiwalne:
S7 Kraków – Myślenice. Czas na protest mieszkańców Myślenic. Podpisz petycję do końca marca! : Myślenice iTV – Telewizja Internetowa (myslenice-itv.pl)
Sprzeciw dla budowy drogi ekspresowej S7 przez miasto Myślenice : Myślenice iTV – Telewizja Internetowa (myslenice-itv.pl)
S7 Kraków – Myślenice. Wspólny protest samorządowców z Sieprawia, Świątnik Górnych, Biskupic, Mogilan i Wieliczki : Myślenice iTV – Telewizja Internetowa (myslenice-itv.pl)
S7 Kraków-Myślenice. Czas na protest mieszkańców Głogoczowa i Krzyszkowic : Myślenice iTV – Telewizja Internetowa (myslenice-itv.pl)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS