Unijny plan awaryjny dla transportu ma przyspieszyć transport z i na Ukrainę. Obejmuje zbiór 10 działań, które UE i jej państwa członkowskie mają uwzględniać przy zwiększeniu przepustowości transportu. Wprowadza m.in. uprzywilejowane korytarze dla transportu zboża, dzięki czemu ładunki w transporcie drogowym mogą przekraczać granice w czasie krótszym niż 15 minut.
W poprzednich latach kraje EU importowały z Ukrainy żywność wartą 7,4 mld euro.
Cała zniesione na rok
Minister infrastruktury Ukrainy Oleksandr Kubrakov przyznał, że kolej może poradzić sobie z przewozem zbóż, problemem są jednak punkty przeładunkowe, nie przystosowane do obsługi tak dużych ilości.
Czytaj więcej
Eksport zboża przez porty Morza Czarnego sięgał przed wojną 5 mln ton miesięcznie. Po wybuchu wojny przeładunki zmalały do miliona ton miesięcznie. Konieczność obsługi reszty tonażu spadł na koleje, które nie są gotowe na takie obwiązki. – Rozbudowa terminali na granicy z Polską, Słowacje, Węgrami i Rumunią zajmie 2 lata – ocenił Kubrakov. Zwiększy potencjał przeładunkowy o połowę. Inwestycja zapewne potrwa dłużej niż wojna, ale i tak będzie przydatna podczas odbudowy kraju.
19 maja Parlament Europejski zgodził się na zniesienie na rok ceł na wyroby przemysłowe i żywność z Ukrainy. Znikną także anty-dumpingowe cła na importowaną do EU stal.
KE ocenia, że do tegorocznych zbiorów z Ukrainy należy wywieźć do odbiorców na całym świecie 20 mln ton zbóż, czyli blisko 10 mln ton miesięcznie. KE przewiduje, że w drugą stronę będą jechały pasze i nawozy.
Prezes Ukraińskiego Stowarzyszenie Producentów Zboża (UGA) Nikołaj Gorbachow przypomina, że na ukraińskiej granicy z krajami UE i Mołdową jest 13 punktów przeładunkowych, ale ich teoretyczna zdolność przeładunkowa wynosi 0,6 mln ton, a praktyczna jest o blisko dwie trzecie mniejsza. UGA podlicza, że kolejami można wywieźć z Ukrainy do 1,1 mln ton zboża oraz 0,25 mln ton ziaren słonecznika miesięcznie.
Czytaj więcej
Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI
Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm
WEŹ UDZIAŁ
Gorbachow podlicza, że 6 ukraińskich portów jest zablokowanych przez Rosjan, 4 nie pracują i to dziesiątka zapewnia 90 proc zdolności przeładunkowych Ukrainy. Zaapelował do NATO o zniesienie rosyjskiej blokady portów Ukrainy.
Austriacy wycofują się z projektu
Rozbudowywana linia szerokotorowa PKP LHS ma miesięczne zdolności przewozu w obie strony 1,5 mln ton. Szerokotorową linię z Ukrainy ma także Słowacja. Najdalej na zachód położona stacja to Koszyce. Spółka Breitspur Planungsgesellschaft mbH (BPG) powołana w 2008 roku przez ÖBB-Infrastruktur, Koleje Słowackie, Rosyjskie i Ukraińskie planowała przedłużenie jej do Wiednia. Jednak z projektu wycofały się 23 maja 2022 roku Koleje Austriackie i zaoferowały współudziałowcom swoje 27,7 proc. akcji. Jeżeli w najbliższym miesiącu żaden ze współudziałowców nie wykupi ich, spółka zostanie postawiano w stan likwidacji.
Tymczasem ograniczeniem w wywozie zboża z Ukrainy jest nie tylko przepustowość kolejowych szlaków, ale także brak taboru: wagonów i lokomotyw. Do prowadzenia pociągów towarowych Koleje Ukraińskie używały 800 liniowych lokomotyw elektrycznych i ponad dwa razy mniej spalinowych. Ich wiek zbliża się do 40 lat, niezawodność jest niewielka, podobnie jak efektywność. Koleje Ukraińskie miały w 2021 roku łącznie 3,5 tys. lokomotyw, w tym blisko 2,5 tys. w użytkowaniu.
Zagrożeniem jest również rosyjski ostrzał kolejowej infrastruktury na Ukrainie. Rosjanie zapowiedzieli zniszczenie stacji transformatorowych. 17 maja rosyjskie ministerstwo obrony poinformowało, że ostrzelało stację Merefa w regionie charkowskim.
Czytaj więcej
Gdyby udało im się tego dokonać, Koleje Ukraińskie stanęłyby przed potężnym problemem, ponieważ elektrowozy zapewniają większą część zdolności przewozowych spółki.
Kijowska Wyższa Szkoła Ekonomiczna (KSE) szacowała w połowie kwietnia szkody w infrastrukturze kolejowej na 2,2 mld dol.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS