A A+ A++

Czy wiadomo ile zarabiają kierowcy ciężarówek pracujący w polskich firmach? Pensje są bardzo zróżnicowane i zależą od tego czy to praca w transporcie na drogach krajowych czy międzynarodowych albo nawet w obrębie jednego województwa lub miasta. Do tego dochodzi kwestia stażu oraz dodatkowych szkoleń i uprawnień.

Transport drogowy to jedna z trzech największych gałęzi polskiej gospodarki a 82 proc. eksportowanych z naszego kraju towarów (pod względem wartości) odbywa się właśnie za pomocą pojazdów ciężarowych.

Z badania przygotowanego przez Związek Pracodawców “Transport i Logistyka Polska” przy współudziale centrum analiz SpotData wynika, że branża transportowa zatrudnia w Polsce milion ludzi, ale oczywiście nie wszyscy to kierowcy ciężarówek.

W raporcie “Transport drogowy w Polsce 2021+” pojawia się informacja o tym, że rozpiętość płac w transporcie jest bardzo duża a najlepiej widać to właśnie w grupie kierowców, od których zależy funkcjonowanie całej branży.

Zarobki kierowców zawodowych “na międzynarodówce”

Przeciętne wynagrodzenie kierowcy według Głównego Urzędu Statystycznego w branży przewozowej (licząc transport zarówno osób, jak i towarów) wynosiło w 2018 roku 4000 zł brutto (ostatnie dostępne dane), czyli około 2800 zł netto.

Trzeba tutaj dodać, że na trasach międzynarodowych stosowane przez lata były diety i ryczałty noclegowe, które stanowiły dodatkowe 50-75 proc. miesięcznej wypłaty takiego pracownika.

Jednak według zajmującej się m.in. rozliczaniem czasu pracy kierowców spółki Inelo, która była partnerem wspomnianego wyżej raportu, w 2021 roku w transporcie międzynarodowym i mieszanym przeciętna wypłata netto kierowcy wynosiła już 7200 zł netto.

Trzeba jednak podkreślić, że nie wszyscy kierowcy jeżdżą poza granicami, a część pracuje wyłącznie na krajowych trasach lub nawet wykonuje np. regularne trasy w ramach jednego województwa, powiatu czy województwa (np. kierowca śmieciarki lub pojazdu dystrybucyjnego rozwożącego artykuły spożywcze z hurtowni do sklepów).

Dodatkowo od 2 lutego 2022 roku zmieniły się unijne regulacje w kwestii zarobków i pracownicy delegowani nie mogą już zaliczać diet i ryczałtów za nocleg do wynagrodzenia kierowcy. W wyniku tych zmian pensja “na rękę” zależeć więc będzie m.in. od przepracowanych dni za granicą.

Wart … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułChcą modernizować żuławską wąskotorówkę [ Gospodarka ]
Następny artykułLegenda Wisły zwraca się do kibiców