A A+ A++

16 maja w powiecie giżyckim ruszają drugie konsultacje społeczne w sprawie przebiegającej przez Łomżę linii kolejowej CPK. Organizatorzy przygotowali specjalną mapę z nałożonymi działkami i wariantami przebiegu. Przedstawiciele CPK ze zdziwieniem mówią, że Miasto Łomża nie chce w tym uczestniczyć.

– To dla nas bardzo ważna inwestycja – mówił Konrad Majszyk, Rzecznik prasowy spółki CPK na spotkaniu z dziennikarzami w Łomży. Przypomniał, że Łomża jako jedno z dwóch miast tej wielkości w Polsce nie ma osobowych połączeń kolejowych z resztą kraju. Budowa tej linii jest zatem likwidacją wykluczenia transportowego tego regionu Polski i połączeniem go z nowym lotniskiem. W obecnej sytuacji geopolitycznej w Europie, linia zyskuje ważne znaczenie militarne, co sprzyja także realizacji inwestycji. 

Na około 140-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 29 Ostołęka-Łomża-Giżycko, tzw. szprychy nr 3 CPK, trwają prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ), które przygotowuje firma Egis Polska. 

Startują konsultacje
Po jesiennych konsultacjach i zebraniu szeregu opinii i uwag, rusza kolejna tura konsultacji. Tym razem skorygowane i uszczegółowione cztery warianty mają swoje przebiegi na konkretnych działkach. Pozwoli to ich właścicielom określić jaki teren będą musieli odsprzedać, czy jaka odległość dzieli budynki od torów. CPK udostępnia specjalną stronę internetową, która pozwala na zlokalizowanie działek, obiektów, wyliczenia odległości od torów i poznania dokładnego przebiegu wariantów trasy. 

Mapa z numerami działek i proponowanymi wariantami przebiegu linii kolejowej 29.

CPK udostępniło kalendarz konsultacji, który zamieszczamy poniżej:

16 maja – godz. 17:00 w Ośrodku Kultury w Miłkach (w powiecie giżyckim).

17 maja – godz. 17:00,  Giżycko, Filia Gminnej Biblioteki Publicznej w Bystrym, Bystre 12a

18 maja –  godz. 17:00, miasto Kolno, Kolneński Ośrodek Kultury i Sportu, ul. M. Konopnickiej 4

19 maja –  godz. 15:30, Pisz,  Urząd Miejski w Piszu, ul. Gustawa Gizewiusza 5

23 maja – godz. 17:00, Miastkowo (powiat łomżyński), GOK w Miastkowie, ul. Łomżyńska 25

24 maja – godz. 16:00,  gmina Kolno, Centrum Kultury Gminy Kolno  w Czerwone, Czerwone 50

25 maja – godz. 14:00, Zambrów

25 maja – godz. 17:00, Piątnica, Świetlica w Czarnocinie, Czarnocin 160

26 maja – godz. 12:00, Śniadowo 

26 maja – godz. 17:00, Troszyn

30 maja – godz. 17:00, Orzysz, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Orzyszu, ul. Osiedle Robotnicze 11 A

31 maja – godz. 18:00, Rzekuń, Świetlica w Susku, Susk Nowy 20

1 czerwca – godz. 17:00, gmina Łomża, Biblioteka Publiczna Gminy Łomża Filia Konarzyce, ul. Łomżyńska 106

2 czerwca – godz. 17:00, miasto Łomża, Hotel Gromada Łomża (sala bankietowa), Ul. Rządowa 1a

3 czerwca – godz. 9:30, Mały Płock, GOK w Małym Płocku, ul. ks. T. Ciborowskiego 38

3 czerwca – godz. 12:00, Ostrołęka, Urząd Miasta Ostrołęka (sala nr. 9), pl. gen Józefa Bema 1

Władze Łomży nie rozmawiają z CPK
Jak już wcześniej informowaliśmy, jedyny wariant przebiegu linii kolejowej przez miasto wiedzie przez środek Łomży, po rezerwie kolejowej na estakadzie. Ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły, ale zarówno warunki środowiskowe jak i społeczne wskazują na to rozwiązanie. Prezydent Łomży wnioskował o wytyczenie szlaku po zachodniej części miasta, ale po analizach zostało to odrzucone. Być może dlatego prezydent Łomży obraził się na planistów i nie chce z nimi rozmawiać.  

„Ze wszystkimi włodarzami, z którymi rozmawiamy, nie zawsze rozmowy są łatwe, często są bardzo ciężkie, ale rozmowy się odbywają. Łomża jest jednym z tych miast, w którym miasto w ogóle nie chce z nami rozmawiać. Miasto mówi, że jak zaprojektowaliście przez Łomżę, to rozmawiajcie z ludźmi, my w tym nie chcemy uczestniczyć” – mówił podczas spotkania Łukasz Witkowski Specjalista ds. Relacji z Otoczeniem Inwestycji Kolejowych CPK.

Być może władze w Ratuszu nie rozumieją, że jest wiele kwestii do rozstrzygnięcia i wiele korzyści do „ugrania” dla mieszkańców. Obrażanie się i niepodejmowanie dialogu sprawi, że ci pierwsi pójdą po najmniejszej linii oporu, a my, mieszkańcy będziemy później na to narzekać. Przeklinanie wówczas nazwiska prezydenta niewiele pomoże. Kwestią bowiem otwartą pozostaje wymuszenie na projekcie jak najmniejszego wpływu na pobliskie bloki i mieszkańców, zagospodarowanie i zaaranżowanie terenów wokół estakady, a także zagospodarowanie terenów po obecnej części przeładunkowej PKP. Umieszczenie tej planowane jest na terenie gminy Łomża, w rejonie Konarzyc. 

Podczas spotkania przedstawiciele CPK przywoływali przykłady przebiegu linii kolejowych przez miasta po estakadzie. Mowa była o Gorzowie Wielkopolskim czy niedawnej realizacji w Krakowie. 

Kiedy budowa?
W ciągu najbliższych miesięcy wykonana zostanie analiza kosztów i korzyści oraz tzw. analiza wielokryterialna w celu wyboru wariantu inwestorskiego, którego wybór zaplanowano na koniec 2022 roku. Zostanie on wówczas ze szczegółami zaprezentowany samorządowcom i mieszkańcom wszystkich gmin, przez teren których przechodzi (wraz ze szczegółowymi, proponowanymi rozwiązaniami technicznymi i projektowymi). Na początku 2023 roku ma zostać złożony wniosek o decyzję środowiskową. Kiedy ta zostanie wydana, trudno to cenić, choć może zająć to nawet cały przyszły rok. 

Łomża – kolejowa biała plama

Ostatni etap będzie obejmować przedstawienie elementów koncepcji programowo-przestrzennej dla wybranego wariantu inwestorskiego. CPK opracuje mapy do celów projektowych oraz dokumentację geologiczno–inżynierską. Zakończenie tego etapu zakładane jest na II kw. 2023 r.

Realizacja podzielona jest na dwa etapy. Pierwszy obejmuje odcinek Ostrołęka – stacja Łomża, którego realizacja zaplanowana jest do końca 2027 roku. Druga część, czyli Łomża – Giżycko, miałaby powstać do końca r. 2032.

Zmieni się paradygmat komunikacji z Łomży
Z udostępnionych danych wynika, że z Łomży do Warszawy mielibyśmy dojechać w 1 godzinę i 15 minut. Do portu lotniczego 1:30 godz. a do Łodzi 2:05 godz. Do Warszawy w ciągu dnia kursowałoby 8 pociągów (i tyleż z powrotem), do Łodzi 2 kursy (i 2 z powrotem). CPK przewiduje, że 2,2 tys. pasażerów dziennie będzie podróżowało pociągami z i do Łomży. Mieszkańcom Kolna dojazd do Warszawy zająłby 1:30 godz., a Orzysza 2 godz. Pociągi pasażerskie miałyby się poruszać z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych. Po zrealizowaniu drugiej części, poranny wyjazd pociągiem nad jezioro i popołudniowy powrót były zupełnym novum dla łomżyńskich rodzin. 

kolej2.JPG

Przedstawiciele CPK wskazują na wiele korzyści, które osiągnąć może region i miasto po wybudowaniu szprychy kolejowej. Dzięki estakadzie nie byłoby skrzyżowań kolizyjnych z koleją, część ruchu towarowego do i z miasta mogłaby odbywać się po torach. Umieszczenie dwóch ważnych infrastrukturalnych linii, tj. S61 i linii kolejowej 29, znaczenie podnosi atrakcyjność inwestycyjną regionu, a to przełożyć może się na inwestorów i nowe miejsca pracy. To także ważny czynnik zwiększający atrakcyjność turystyczną. 

Warto przypomnieć, że ostatni rejsowy pociąg pasażerski wyjechał z Łomży w 1993 roku. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGPW w tyle za rynkami bazowymi. Indeksy pogrążone w słabości i marazmie
Następny artykułNoc Muzeów- WKD