A A+ A++

Ubóstwo menstruacyjne dotyka kobiet na całym świecie. Problem ten podnosi wystawa, która tuż przed majówką stanęła na skwerze Kościuszki. Ekspozycję „Otwórz oczy i zobacz…” – prezentowaną przez Kulczyk Foundation – oglądać można do 31 maja. Wystawa odwiedziła kilkanaście miast w Polsce i jest elementem kampanii społecznej, związanej właśnie z zagadnieniem ubóstwa menstruacyjnego.

Wystawę „Otwórz oczy i zobacz…” podziwiać można na gdyńskim skwerze Kościuszki od 29 kwietnia. Ekspozycja wystawiona będzie do 31 maja. W Gdyni wystawa kończy swoje tourne po Polsce. W ciągu 12 miesięcy odwiedziła 12 miast w naszym kraju.

Motywem przewodnim wystawy, prezentowanej przez Kulczyk Foundation, jest ubóstwo menstruacyjne i doświadczenia kobiet z Ameryki Środkowej i Ugandy. Składa się ona z prac wykonanych przez Łukasza Bąka, Tomasza Lazara i Marka Straszewskiego. Fotografie powstały w czasie dokumentacji 8. sezonu programu telewizyjnego „Efekt Domina”. Przedstawione na nich kobiety i dziewczynki pochodzą z Gwatemali, Kostaryki, Nikaragui i Ugandy. Za pośrednictwem zdjęć opowiadają nam o swoich przekonaniach i codziennych, zwykłych problemach. Wielu z nich brakuje podstawowej wiedzy na temat miesiączki, często nie mają też pieniędzy na zakup podpasek czy tamponów.

– Na przeszkodzie do samorealizacji, równouprawnienia i osobistego szczęścia nadal stoją zabobony, źle rozumiana tradycja, ograniczenia natury społecznej i ekonomicznej. To niedopuszczalne, że kobiety są stygmatyzowane ze względu na miesiączkę. Brak środków higienicznych zabiera im wolność do samostanowienia o sobie – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.

Wystawa „Otwórz oczy i zobacz…” to część kampanii społecznej zainicjowanej przez Okresową Koalicję na rzecz walki z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym oraz łamaniem tabu związanego z miesiączką. Okres jest tematem niewidocznym w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną, także w Polsce.

Jak wynika z badań przeprowadzonych w naszym kraju na zlecenie Kulczyk Foundation, aż 42% kobiet deklaruje, że w ich domu o menstruacji się nie rozmawia, a dla 23% badanych jest to temat krępujący. Co piątej Polce zdarzyło się nie mieć środków na zakup odpowiednich podpasek.

fot. materiały prasowe organizatora

W ubiegłym roku w Polsce powstały oddolne inicjatywy dzielenia się materiałami higieny menstruacyjnej – „Różowa skrzyneczka” czy „Akcja menstruacja”. W akcje włączyły się również gdyńskie placówki edukacyjne. Otwarty dostęp do materiałów higienicznych dla dziewcząt pojawił się w kilkunastu placówkach w Gdyni.

Lokalizację skrzyneczek można sprawdzać na cały czas aktualizowanej mapie.

Zobacz także:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWilcze bieganie 2022
Następny artykułGladiusy dla polskiej armii. Szef MON podpisze jutro umowę