Rynek NFT (non-fungible token) urósł o ponad 21 000 proc. w 2021 roku[1]. Raport Gartnera: „Hype Cycle for Emerging Technologies” z 2021 rok[2] podkreśla znaczenie NFT, które znalazły się̨ na „szczycie ekscytacji”. Choć obecnie dla wielu jest to tylko sposób na szybkie wzbogacenie się, to ta technologia ma o wiele szersze zastosowanie.
Potencjał technologii NFT
NFT, jako unikalny element kodu blockchain, stanowi zapis własności dowolnego dobra/prawa cyfrowego. Obecnie utożsamiany jest z cyfrową sztuką i kolekcjami, ale trwają intensywne prace nad użyciem NFT w innych obszarach, takich jak zawieranie umów, zakup nieruchomości czy sprzedaż biletów wstępu, których nie można przekazać innej osobie.
– Podobnie jak w pierwszych latach internetu, tak i teraz szybkiemu wzrostowi rynku NFT towarzyszy chór prześmiewców, sceptyków i niedowiarków. „To bańka spekulacyjna” – powtarzają. Z drugiej strony, mamy nie tylko entuzjazm konsumentów i konsumentek, ale i coraz śmielsze eksperymenty wielkich światowych marek, które zaczynają tworzyć strategie związane z NFT i szerzej – z metawersum. – mówi Paweł Wujec, Prezes Grupy K2 i współautor raportu.
Działania marek z wykorzystaniem NFT
Działania związane z wykorzystaniem w komunikacji NFT są świadectwem, że marka zna nowe technologie, komunikuje się w oparciu o najnowsze trendy, a nawet je wyznacza.
Można było oczekiwać, że pierwsze w trend włączą się marki technologiczne, ale zrobiły to lovebrands – marki uwielbiane przez klientów i klientki, które wyprzedzają swoje czasy bez względu na to, w jakim segmencie działają.
Obszary o największym potencjale dla NFT to w tej chwili szeroko pojęta sztuka, przedmioty kolekcjonerskie i fanowskie, muzyka i gaming, w którym niezwykle silnie zaznaczona jest moda. Jednak NFT jest wykorzystywane także przez wiele innych branż, m.in. Beauty, FMCG (w tym alkoholową), Handel, Social Media, Motoryzacja, Elektronika, TV, Sport, Finanse, Technologie. Przykłady działań marketingowych z wykorzystaniem NFT opisane są w „Raporcie Grupy K2: NFT w marketingu”.
– NFT nie jest trendem jednego sezonu, kupowaniem śmiesznych obrazków kotów ani sposobem na to, żeby nastolatek w ciągu kilku godzin stał się milionerem. To technologia, która zrewolucjonizuje rynek twórców i szeroko pojętej sztuki, da nową formę wyrazu kulturze fanowskiej i kolekcjonerskiej oraz na stałe wejdzie do świata marketingu, stając się sposobem angażowania i nagradzania konsumentów i konsumentek – mówi Katarzyna Zemlik, Senior Strategic Planner w K2 Create (Grupa K2) i współautorka raportu.
- Raport Grupy K2: NFT w marketingu można pobrać TUTAJ.
O raporcie
Raport Grupy K2: NFT w marketingu jest analizą przybliżającą technologię NFT oraz pokazującą, jak marki wykorzystują ją w swoich działaniach marketingowych. Jego autorami są Paweł Wujec, Prezes Zarządu Grupy K2 oraz Katarzyna Zemlik, Senior Strategic Planner w agencji K2 Create (Grupa K2).
Raport podzielony jest na cztery części. Część 1. prezentuje technologię NFT oraz aktualny stan rynków NFT. Część 2. poświęcona jest wykorzystaniu NFT w marketingu. Prezentuje potrzeby konsumentów i konsumentek, które zaspokajają NFT, jak również przykłady wykorzystania ich przez marki z branż: odzieżowej, Beauty, FMCG (w tym alkoholowej), Handel, Social Media, Motoryzacja, Elektronika, TV, Sport, Finanse, Technologie. Część 3. poświęcona jest przewidywaniom dotyczącym przyszłości NFT. Z kolei część 4. raportu prezentuje, jak marki mogą zaznaczyć swoją obecność w rodzącym się metawersum na przykładzie ekspertyzy Grupy K2.
Raport oparty jest na ekspertyzie agencji K2 Create, która stawia na nowe technologie i innowacje w reklamie. Wspiera marki w komunikacji marketingowej dopasowanej do świata 3.0. – gamevertisingu, komunikacji w rodzącym się metawersum oraz wykorzystującej NFT w działaniach marek.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS