A A+ A++

Pierwszy w Krakowie slip do wodowania i wyciągania małych jednostek pływających oraz dalba do cumowania – powstały właśnie w Krakowie. We wtorek, 26 kwietnia, nastąpiło otwarcie obiektu przy Kolejowym Klubie Wodnym 1929 przy ul. Księcia Józefa 24a.

Fot. materiały prasowe

Slip czyli podjazd do wodowania łodzi

W ramach inwestycji prowadzonej na lewym brzegu rzeki Wisły przy Kolejowym Klubie Wodnym 1929 powstał slip do wodowania i wyciągania z wody małych jednostek pływających. Powstała także dalba czyli pal wbity w dno akwenu i wystający ponad powierzchnię wody, który będzie wykorzystywany jako uchwyt do cumowania jednostek pływających.

Budowa slipu poprawi dostępność rzeki Wisły dla użytkowników, w tym jednostek miejskich, mundurowych, a także dla mieszkańców Krakowa. Inwestycja ułatwi i umożliwi bezpieczne wodowanie jednostek pływających.

Obiektem zarządzał będzie Kolejowy Klub Wodny 1929. Osoby prywatne będą mogły także skorzystać ze slipu po wniesieniu niedużej opłaty, która przeznaczona będzie na pokrycie kosztów bieżącej eksploatacji.

– Poprawa bezpieczeństwa żeglugi na Wiśle była jedną z naszych podstawowych motywacji przy realizacji tej inwestycji – powiedział podczas uroczystości Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski. 

– W najbliższych latach planowana jest również budowa mariny krakowskiej przy bulwarze Podolskim. Dzięki niej obecnie nieużywane tereny zyskają punkt rekreacyjno-turystyczny. Na mapie Krakowa pojawi się nowe oblicze bulwaru Podolskiego, które nie tylko będzie dodatkową atrakcją dla mieszkańców, turystów czy zwolenników turystyki wodnej, ale także adaptacją obwałowania przeciwpowodziowego, poprawiając bezpieczeństwo tej części miasta – dodał prezydent.

Prace związane z budową obiektu, prowadzone pod nadzorem Zarządu Infrastruktury Sportowej rozpoczęły się w październiku 2021 roku. Całkowity koszt inwestycji wyniósł prawie 1,6 mln zł. Wykonawcą inwestycji była firma Hamer Polska Sp. z o.o. Sp. K.

Slip – elementy i wymiary

  • pochylnia żelbetowa ze spadkiem 15 % w kierunku nurtu rzeki Wisły
  • ściany oporowe wykonane z grodzic stalowych zwieńczone żelbetowymi oczepami
  • dalba cumownicza
  • schody techniczne
  • długość 34,7 m
  • szerokość 4 m
  • schody techniczne szerokość 1,6 m

Minimarina

Równolegle do budowy slipu rozbudowany został pomost, który pozwoli na cumowanie większej ilości małych jednostek pływających. Inwestycja ta sprawi, że poza możliwością wodowania i wyciągania możliwe będzie także zostawienie na dłuższą chwilę zwodowanej jednostki przy pomoście. Można stwierdzić, że oddawany do użytku slip oraz pomost tworzą minimarinę. W najbliższych latach planowana jest budowa mariny krakowskiej.


pokaż metkę


Autor:

Grażyna Rokita


Osoba publikująca:

Katarzyna Pustułka


Podmiot publikujący:

Wydział Komunikacji Społecznej


Data publikacji:

2022-04-25


Data aktualizacji:

2022-04-26

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrzyjąłeś trzecią dawkę szczepionki? Twój certyfikat covidowy jest ważny bezterminowo
Następny artykuł„Żelazna Dywizja”. Oto nasz potencjał obronny na ścianie wschodniej. Gen. Gromadziński: Mamy czym się chwalić