A A+ A++

Poznaj tabor Kolei Śląskich. Jakimi pociągami jeździmy po regionie?

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN75 –

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN75 – “FLIRT”

EN75 – przez producenta określany jako „FLIRT” (Fast Light Innovative Regional Train ang. – szybki, lekki, innowacyjny, regionalny zespół trakcyjny). Pojazdy przeznaczone na polski rynek, montowane są w zakładach firmy STADLER, które mieszczą się w Siedlcach. Pierwsze pojazdy tego producenta zadebiutowały w 2004 roku.

EZT typu „FLIRT” dotarły do województwa śląskiego w 2008 r. W barwach Kolei Śląskich pojazdy rozpoczęty pracę 1 października 2011 r. Polskie egzemplarze przeznaczone do obsługi ruchu pasażerskiego na terenie Śląska otrzymały oznaczenie EN75, natomiast ich malowanie nawiązuje do barw województwa (żółto-niebieskie). Koleje Śląskie dysponują łącznie 4 pojazdami tego typu.

Pojazd składa się z 4 członów, z których dwa skrajne są napędowe, a środkowe to człony toczne. Komfort podróży, na który wpływają wygodne fotele, wydajna klimatyzacja, przestronne wnętrze i odpowiednie wyciszenie sprawia, że nawet dłuższa podróż pociągiem może być przyjemna. Pojazdy są przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Posiadają jednoprzestrzenne wnętrze, dużą toaletę, rampy oraz miejsca dla wózków inwalidzkich.


Elektryczny Zespół Trakcyjny EN76 –

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN76 – “ELF”

EN76 „ELF” – (Electric Low Floor ang. – elektryczny niskopodłogowy) nowoczesny, normalnotorowy, elektryczny zespół trakcyjny, przeznaczony do eksploatacji w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym oraz międzyregionalnym. Producentem pojazdów jest PESA Bydgoszcz SA. Premiera pojazdu odbyła się na targach InnoTrans w Berlinie we wrześniu 2010 roku.

Pojazdy EN76 przeznaczone do obsługi ruchu w województwie śląskim to pojazdy czteroczłonowe, które eksploatowane są od 2011 r. Koleje Śląskie posiadają łącznie 9 sztuk pojazdów tego typu. Charakteryzują się klimatyzowanym, jednoprzestrzennym i bezprzedziałowym wnętrzem, które zapewnia wysoki komfort podróży. Pojazdy są przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych, posiadają szerokie drzwi, rampy wejściowe, miejsca do postawienia wózków, a także dużą toaletę.


Elektryczny Zespół Trakcyjny 27WEb –

Elektryczny Zespół Trakcyjny 27WEb – “ELF”

27WEb – sześcioczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 27WEb został wyprodukowany dla Kolei Śląskich w 2013 roku przez PESA Bydgoszcz SA. Pojazd jest przeznaczony do realizacji przewozów pasażerskich na terenie województwa śląskiego. Koleje Śląskie eksploatują 6 sztuk pojazdów typu 27WEb. 4 pojazdy zostały włączone do ruchu w lutym 2013 r., natomiast pojazdy o nr 005 i 006 w marcu 2013 roku.

Pojazdy ze względu na obszerne bezprzedziałowe wnętrze kwalifikują się do obsługi dużych potoków pasażerów. W pojazdach zainstalowany jest wizyjny i dźwiękowy system informacji pasażerskiej powiadamiający o trasie przejazdu. Ponadto zastosowanie monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego wpływa na bezpieczeństwo podróżnych.

W wagonie A każdego z pojazdów zabudowany został przedział sanitarny dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózku inwalidzkim. Przedział ten został wyposażony w system toalety próżniowej w układzie zamkniętym.


Elektryczny Zespół Trakcyjny 22WEd –

Elektryczny Zespół Trakcyjny 22WEd – “ELF 2”

22WEd – czteroczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 22WEd został wyprodukowany dla Województwa Śląskiego przez firmę PESA Bydgoszcz SA.

Pojazd Elf drugiej generacji wyposażony jest w rozwiązania mające ułatwić podróżowanie pasażerom o zróżnicowanych wymaganiach. Dostosowano go do potrzeb osób niepełnosprawnych, ma również przyciemniane szyby, przewijak, pojemniki na pieluchy, specjalne uchwyty do mocowania rowerów, klimatyzację, gniazdka elektryczne, toaletę próżniową w układzie zamkniętym oraz energooszczędne oświetlenie LED. W nowym „Elfie 2” jest zamykana przestrzeń dla kierownika pociągu, m.in. z zabudowanym mikrofonem umożliwiającym wygłaszanie komunikatów dla podróżnych oraz monitorem umożliwiającym podgląd z kamer wewnętrznych. Ponadto „Elf 2” posiada interkom zapewniający komunikację podróżnych z maszynistą. Pojazd wyposażony jest również w specjalny system „parkingowy” oraz urządzenia sterowania ETCS i łączności GSM-R.

W „Elfie 2” zainstalowany jest wizyjny i dźwiękowy system informacji pasażerskiej powiadamiający o trasie przejazdu.


Elektryczny Zespół Trakcyjny 21WEa –

Elektryczny Zespół Trakcyjny 21WEa – “ELF 2”

21WEa – trójczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 21WEa został wyprodukowany dla Kolei Śląskich w 2017 roku przez PESA Bydgoszcz SA.


Elektryczny Zespół Trakcyjny 34WEa –

Elektryczny Zespół Trakcyjny 34WEa – “ELF 2”

34WEa – dwuczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 34WEa został wyprodukowany dla Kolei Śląskich w 2017 roku przez PESA Bydgoszcz SA. Pojazd ma wyposażenie analogiczne do 22WEd – “ELF 2” oraz 21WEa – “ELF 2”. 


Elektryczny Zespół Trakcyjny 14WE fot. Patryk Farana

Elektryczny Zespół Trakcyjny 14WE

14WE – elektryczne zespoły trakcyjne typu 14WE wyprodukowane zostały przez NEWAG w Nowym Sączu w latach 2005-2007 na bazie popularnych jednostek EN57. Oficjalna prezentacja pojazdu odbyła się na Międzynarodowych Targach Kolejowych Trako w październiku 2005 roku w Gdańsku. W tym samym roku SKM Warszawa wprowadziła do eksploatacji 6 sztuk pojazdów.

Łącznie wyprodukowano zaledwie 9 sztuk jednostek tego typu, z czego Koleje Śląskie dysponują 2 pojazdami. Pojazdy 14WE o numerach 01 i 03 zostały wprowadzone do eksploatacji przez Koleje Śląskie w grudniu 2012 roku. Pojazdy charakteryzują się całkowicie nową konstrukcją pudła w stosunku do powszechnie znanych pojazdów typu EN57.

W celu zwiększenia funkcjonalności pojazdu w ruchu aglomeracyjnym zdecydowano się na stworzenie bezprzedziałowego wnętrza, w którym zamontowano wandaloodporne siedzenia, poręcze i słupki stanowiące uchwyty dla pasażerów stojących, a także półki bagażowe. W pojazdach znalazły się także dwie windy ułatwiające wsiadanie osobom z niepełnosprawnością ruchową, 4 specjalne miejsca do przypięcia wózków inwalidzkich oraz 8 stojaków na rowery. W kabinach maszynisty zainstalowano całkowicie nowe pulpity sterownicze i regulowane fotele.

W latach 2016-2017 wyposażono pojazdy w toaletę z obiegiem zamkniętym i dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zainstalowano również nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz system monitoringu i interkomu.


Elektryczny Zespół Trakcyjny 35WE –

Elektryczny Zespół Trakcyjny 35WE – “IMPULS”

35WE – elektryczny zespół trakcyjny typu 35WE „Impuls” został wyprodukowany dla województwa śląskiego przez Spółkę NEWAG SA z Nowego Sącza w 2012 roku. Sześcioczłonowy pojazd o numerze 007 jest eksploatowany przez Koleje Śląskie od listopada 2012 roku.

Pojazd ze względu na obszerne jednoprzestrzenne wnętrze może obsługiwać duże potoki podróżnych. Dobrze wyciszone wnętrze z wygodnymi siedzeniami zapewnia wysoki komfort podróży. Zarówno kabiny maszynisty, jak i przedział pasażerski wyposażone są w wysokowydajną klimatyzację.

Pojazdy są przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych: posiadają szerokie, odskokowo-przesuwne drzwi, w skrajnych wagonach silnikowych urządzenia ułatwiające wsiadanie i wysiadanie (rozkładane platformy transportowe), miejsca do postawienia wózków, a także dużą toaletę z zamkniętym zbiornikiem. Istnieje również możliwość przewozu rowerów.

Elektryczny Zespół Trakcyjny 36WEa –

Elektryczny Zespół Trakcyjny 36WEa – “IMPULS”

36WEa „Impuls” – normalnotorowy, elektryczny zespół trakcyjny przeznaczony do realizacji przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym oraz międzyregionalnym. Producentem pojazdów jest Spółka NEWAG SA z Nowego Sącza. Pojazdy zostały dostarczone w 2014 roku dla województwa śląskiego w ramach zamówienia Południowej Grupy Zakupowej. Koleje Śląskie dysponują 3 jednostkami tego typu.

Pojazdy 36WEa o numerach 008, 009 i 010 oddano do eksploatacji w październiku 2014 r. Składają się z trzech członów opartych na dwóch dwuosiowych wózkach napędnych i dwóch tocznych typu Jacobsa. Pojazdy charakteryzują się klimatyzowanym, jednoprzestrzennym i bezprzedziałowym wnętrzem, zapewniającym wysoki komfort podróżowania, a także rozbudowanym systemem informacji pasażerskiej.


Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57AKŚ fot. Patryk Farana

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57AKŚ

EN57AKŚ – zmodernizowana wersja jednego z najbardziej popularnych EZT w Polsce. Pojazd produkowany był w Państwowej Fabryce Wagonów Pafawag, a modernizację dla Kolei Śląskich przeprowadziły zakłady NEWAG SA i Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych Gliwice. Podczas modernizacji zmieniono czoło pociągu, wprowadzono ergonomiczną kabinę maszynisty. Zmiany zaszły także w układzie napędowym, wymieniono silniki szeregowe na asynchroniczne. Zmodernizowano również przedział pasażerski. Zamontowano osobne fotele, zmieniono układ każdego członu na jednoprzestrzenny, pozostawiając jedynie drzwi przesuwne w przejściach między członami.

Pierwsze egzemplarze oddano do eksploatacji w grudniu 2011 r. Koleje Śląskie posiadają łącznie 7 egzemplarzy pojazdów typu EN57AKŚ. EZT składa się z 2 członów skrajnych sterowniczych i środkowego napędowego. Prędkość maksymalna pojazdów wynosi 120 km/h, co w zupełności wystarcza do obsługi połączeń międzymiastowych wewnątrz aglomeracji. Pojazd jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. W celu ułatwienia wsiadania i wysiadania osobom na wózkach inwalidzkich pojazd wyposażono z obu stron wagonu Rb w 2 lekkie podesty transportowe.


Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57KM fot. Patryk Farana

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57KM

Koleje Śląskie posiadają 2 EZT typu EN57KM, które wprowadzono do eksploatacji w październiku 2011 roku. Pojazd składa się z 2 członów sterowniczych i środkowego napędowego. Prędkość maksymalna pojazdów wynosi 110 km/h. Pojazd jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. W członie sterowniczym znajduje się rampa dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wewnątrz pojazdu wydzielone są miejsca na wózki i rowery.


Elektryczny Zespół Trakcyjny EN71AKŚ fot. Patryk Farana

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN71AKŚ

W ramach modernizacji pojazdy wyposażono w nowoczesne, komfortowe i funkcjonalne wnętrze jednoprzestrzenne, w którym umieszczono wandaloodporne fotele, nowoczesny system informowania pasażerów, monitoring, a także klimatyzację i ogrzewanie sterowane automatycznie. Pojazd posiada toaletę przystosowaną dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.


Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57 fot. Patryk Farana

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57

EN57 – elektryczne zespoły trakcyjne typu EN57 produkowane były w latach 1966-1993 przez Państwową Fabrykę Wagonów Pafawag we Wrocławiu. Pojazdy zwykle nazywane „jednostką” na długi okres czasu stały się najpopularniejszymi zespołami trakcyjnymi, jakie można było spotkać na liniach kolejowych w Polsce. Zespół trakcyjny składa się z trzech członów: dwóch sterowniczych (Ra i Rb) oraz jednego środkowego członu silnikowego (S).

W członach rozrządczych tuż za kabiną maszynisty, znajduje się przedział dla podróżnych z większym bagażem, gdzie istnieje możliwość przewozu rowerów. Znajdują się tam siedzenia stałe i składane oraz stoliki. Przedział pasażerski składa się z siedzeń podwójnych, pomiędzy którymi umieszczone są stoliki oraz śmietniczki. Człon silnikowy posiada dwa przedsionki wejściowe i trzy przedziały pasażerskie. Pojazdy wyposażone są w dwie toalety z otwartym systemem spłukiwania nieczystości.

Zdjęcia w prezentowanym materiale pochodzą z archiwum Kolei Śląskich, autorem jest Patryk Farana.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułFortum chce zdekarbonizować aktywa ciepłownicze w Polsce tak szybko jak to możliwe
Następny artykuł800 gitar na 800 – lecie Zielonej Góry