Więcej informacji o Polsce i świecie przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl.
Jak informuje lokalny portal trojmiasto.pl, będzie to największe poszerzanie plaży w historii Orłowa. Do dyspozycji będzie ponad 2 mln m sześc. piasku, który zostanie użyty do refulacji plaż, jak i modernizacji układu falochronów. W Gdyni Orłowie zostanie wykorzystane 250 tys. m sześc. piasku.
Refulacja polega na poszerzaniu plaż. Urobek w postaci piachu wydobywany jest z dna morza przez pogłębiarki, a następnie transportowany na brzeg specjalnie ułożonymi rurociągami. Po czym jest on rozgarniany na brzegu maszynami budowlanymi.
Piasek z Portu Północnego
Tym razem do refulacji zostanie wykorzystany piasek z pogłębianego toru podejściowego wewnętrznego w Porcie Północnym. Urząd Morski od kilku miesięcy realizuje taką inwestycję jako część projektu modernizacji układu falochronów w Porcie Północnym w Gdańsku. Prace już trwają, obecnie ściągane są namuły, które nie nadają się do odłożenia na plaży. W ciągu kilkunastu dni – rozpocznie się wydobycie piasku, który zostanie wykorzystany przy refulacjach.
Przez cały czerwiec piasek z Portu Północnego będzie transportowany specjalnymi rurociągami. Jeśli pogoda nie będzie sprzyjać odbudowie plaży, możliwe, że prace zostaną przedłużone na kilka pierwszych dni lipca.
Odbudowany ma zostać ponadkilometrowy odcinek plaży od orłowskiego molo w kierunku Sopotu. Po zakończeniu prac – w zależności od miejsca – poszerzona plaża powinna mieć od 70 do 80 m szerokości. Cała inwestycja kosztować będzie ok. 4,5 mln zł.
– Urobek z dna pobierać będą pogłębiarki nasiębierne, a następnie będą go transportować na wysokość Orłowa i dalej będzie on transportowany rurociągiem na plażę i po plaży. Sam rurociąg będzie się pojawiał okresowo na całym odcinku przeznaczonym do zasilenia. Będzie układany i rozbierany fragmentami – mówi portalowi trojmiasto.pl Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni.
Rafy kamienne
Plaża w Gdyni Orłowie była poszerzana dwa lata temu. Aby uchronić to miejsce przed działaniem sztormów, które agresywnie wdzierają się na ląd, mają pojawić się specjalne podwodne progi. Będą to rafy kamienne, które zostaną umieszczane równolegle do brzegu na głębokości od 2 do 3,5 m i ok. 100 m od brzegu. Koszt tych prac wyniesie ok. 15-20 mln zł. Zaplanowano je na lata 2023-2024.
– W celu zwiększenia “żywotności” plaży w Orłowie w przyszłości planowana jest budowa progów podwodnych, mających za zadanie częściowe wygaszania energii, z jaką fale uderzają o brzeg. W ubiegłym roku wykonano analizę falowania i ruchu rumowiska. W 2022 roku planujemy rozpocząć badania geotechniczne oraz opracować koncepcję projektową. Dopiero koncepcja wskaże nam kształt, liczbę oraz najkorzystniejszą lokalizację progów – dodaje Kierzkowska.
Podobne konstrukcje od 20 lat rozpraszają fale na północ od orłowskiego molo. Znajdują się również w Ustce, Łebie i Rowach.
Klif w Orłowie – atrakcja Trójmiasta
Molo i plaża w Gdyni Orłowie cieszą się dużą popularnością nie tylko wśród turystów. Uroku temu miejscu dodaje również klif, który wznosi się nad brzegiem morza. Nieopodal znajduje się też Scena Letnia Teatru Miejskiego w Gdyni.
Źródło: trojmiasto.pl, Urząd Morski w Gdyni
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS