W styczniu br. przyjęto ustawę o dokumentach paszportowych, która zastąpiła dotychczas obowiązującą ustawę z 2006 roku. Teraz powstał projekt rozporządzenia, który ma uprościć zasady przyznawania ulg w opłacie za wydanie paszportu.
Ustawa, która została uchwalona 27 stycznia br., uporządkowała dotychczasowe przepisy dotyczące dokumentów paszportowych, a także wprowadziła powstanie nowego Rejestru Dokumentów Paszportowych, połączonego z najważniejszymi polskimi rejestrami, w tym z rejestrem PESEL, Rejestrem Dowodów Osobistych, Rejestrem Stanu Cywilnego czy Rejestrem Danych Kontaktowych. Ma to umożliwić szybszą obsługę obywateli, a także poszerzenie zakresu spraw, które zrealizujemy drogą elektroniczną.
Największą zmianą z punktu widzenia obywatela, jest wprowadzenie możliwości składania wniosków o paszport w formie elektronicznej, w oparciu o formularz uzupełniony przez wnioskodawcę i wypełniony danymi zawartymi w innych rejestrach państwowych (Rejestr PESEL). Ubiegając się o wydanie dokumentu paszportowego, musimy jedynie okazać organowi paszportowemu aktualny dokument tożsamości z numerem PESEL oraz przekazać zdjęcie, spełniające wymogi biometrii. Każdy powyżej 12. roku życia musi też złożyć w organie paszportowym dane biometryczne w postaci odcisków palców. Po wygenerowaniu wniosku o wydanie dokumentu paszportowego, jego podpis będzie odbywał się poprzez urządzenie, umożliwiające odwzorowanie pisma własnoręcznego.
Uwaga!
Nowe przepisy oznaczają możliwość złożenia wniosku paszportowego w systemie teleinformatycznym, bez konieczności wypełniania długopisem papierowego wydruku. Nie oznacza to jednak, że wniosek o paszport będzie można złożyć online z domu. Nadal trzeba iść do urzędu, gdzie wniosek paszportowy będzie generowany z systemu.
Nowością jest również, że konieczność przedkładania dodatkowych dokumentów została ograniczona jedynie do przypadków, kiedy wystąpi poważna wątpliwość co do tożsamości lub obywatelstwa osoby. Odbiór dokumentu będzie możliwy po okazaniu ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość lub potwierdzenia tożsamości odciskiem palca.
Problemem w nowej ustawie było natomiast zestawienie ulg od opłat za wydanie paszportu. Oceniano, że ten zapis jest mało czytelny i niejednoznaczny. Stąd nowy projekt rozporządzenia przygotowany przez Radę Ministrów. Dotychczasowe ulgi procentowe zastąpiono w nim konkretnymi stawkami dla osób, którym przysługuje obniżona opłata.
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia: „Projektowane rozporządzenie określa wysokość opłat za wydanie paszportu i paszportu tymczasowego w sposób uwzględniający koszty produkcji i dystrybucji dokumentów do organów paszportowych, koszty rzeczowe i osobowe związane z ich wydaniem, zróżnicowaną wysokość opłat paszportowych w zależności od rodzaju dokumentu, czy też kategorii osób ubiegających się o wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego. (…) Przepisy projektowanego rozporządzenia nie wprowadzają żadnych zmian w wysokości opłat za wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego pobieranych dotychczas na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lutego 2010 r. w sprawie opłat za wydanie dokumentu paszportowego oraz ich zwrotu (Dz. U. poz. 126)”.
Zaproponowane rozwiązanie ma zapewnić pełną przejrzystość zasad określania wysokości opłaty za paszport, a także wyeliminować pojawiające się wątpliwości w tym zakresie.
Opłaty za wyrobienie paszportu
- Podstawowa, pełna opłata za wydanie paszportu – 140 zł
- Opłata za paszport tymczasowy – 30 zł
- Obniżona opłata paszportowa dla osób małoletnich poniżej 12. roku życia – 30 zł
- Dla osób, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2-16 ustawy paszportowej (to przede wszystkim osoby małoletnie między 12. a 18. rokiem życia, uczniowie i studenci między 18. a 26. rokiem życia, a także emeryci i renciści oraz osoby niepełnosprawne) – 70 zł
- Dla członków rodzin wielodzietnych, posiadających ważną Kartę Dużej Rodziny, analogicznie jak obecnie – 15 zł, 35 zł i 70 zł, w zależności od wieku i statusu osoby w rodzinie wielodzietnej (dziecko/rodzic/małżonek rodzica).
- Opłata za wydanie nowego paszportu w razie zniszczenia lub zgubienia dotychczasowego – 280 zł.
Przypomnijmy, że w Płocku wnioski o paszport można składać w Delegaturze Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego przy ul. Kolegialnej 15:
- w poniedziałki w godz. 10:00 – 17:30,
- od wtorku do piątku w godz. 8:00 – 15:30.
Na miejscu istnieje możliwość dokonania opłaty kartą płatniczą.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS