A A+ A++

Handheld Steam Deck, choć zbiera mieszane oceny, bo często zarzuca mu się, że Valve wypuściło nieukończony produkt, to jednak chwalony jest za swoje możliwości, gdyż pozwala grać w najnowsze gry PC na przenośnej platformie. Digital Foundry postanowiło wziąć ten sprzęt na warsztat, pokazując, że z technicznego punktu widzenia jest to naprawdę imponujące urządzenie. Wyniki w testach potwierdziły, że Steam Deck technicznie obsługuje ray tracing, choć w rozdzielczości niższej od natywnej wyświetlacza (1280 x 800 pikseli).

Ograniczenia termiczne i mocy Steam Deck stanowią największy hamulec w zestawieniu z  takimi konsolami jak PlayStation 5 i Xbox Series, ale jego procesor graficzny jest oparty na tej samej architekturze RDNA 2, co te maszyny obsługujące ray tracing. W związku z tym ekipa Digital Foundry postanowiła sprawdzić, jak Steam Deck poradzi sobie z niektórymi z najbardziej wymagających pod względem ray tracingu gier, takich jak Metro Exodus: Enhanced Edition, Control: Ultimate Edition i Quake 2 RTX.

Wyniki w testach potwierdziły, że Steam Deck technicznie obsługuje ray tracing, choć w rozdzielczości niższej od natywnej wyświetlacza.

Testy takie nie były możliwe przed wydaniem przez Valve sterowników Windows dla Steam Deck, ponieważ domyślny system SteamOS nie obsługuje śledzenia promieni w czasie rzeczywistym. Warto dodać, że wsparcie dla systemu Windows na Steam Deck ma, przynajmniej na razie, poważne wady, takie jak brak sterowników audio i trybu oszczędzania baterii z blokadą 30 klatek na sekundę. Jednak system Windows umożliwia obsługę ray tracingu na Steam Deck. 

Metro Exodus to całkiem zaawansowana prezentacja ray tracingu, a Steam Deck potrafi udźwignąć ten tytuł przy 30 klatkach na sekundę w rozdzielczości około 504p (896 x 504), z poziomem ustawień graficznych podobnym do tego na konsoli Xbox Series S. Control wypadło znacznie gorzej, prawdopodobnie dlatego, że gra jest gorzej zoptymalizowana pod kątem architektury RDNA 2 (ta zadebiutowała już po premierze tego tytułu od Remedy). W tym przypadku uruchamianie śledzenia promieni nie ma większego sensu. Quake 2 RTX, który wykorzystuje znacznie bardziej wymagające śledzenie ścieżki, osiągał tylko 60 klatek na sekundę w rozdzielczości zaledwie 216p.

Digital Foundry przetestowało również Microsoft Flight Simulator na Steam Deck, który jest uważany za zabójcę PC, mimo że nie wykorzystuje ray tracingu. W tym przypadku można liczyć na 30 klatek na sekundę przy ustawieniach podobnych do Xbox Series S w rozdzielczości 612p. Demo Valley of the Ancients Unreal Engine 5 okazało się zbyt wymagające dla APU handhelda. Jest to jednak wczesna próbka możliwości silnika nowej generacji, a zatem prawdopodobnie nie jest najlepszym wyznacznikiem tego, jak handheld Valve może poradzić sobie z przyszłymi grami UE5.

Testy te pokazują, że Steam Deck jest w stanie obsłużyć ray tracing, choć wiąże się to ze sporymi kompromisami w ramach rozdzielczości. Dynamiczne skalowanie rozdzielczości byłoby bardzo pomocne, a przyszła aktualizacja Valve mogłaby odblokować ray tracing w SteamOS. 

Zobacz także:





Obserwuj nas w Google News

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLotnisko Chopina wstrzymało starty i lądowania. “Nie było personelu kontroli lotów”. Horała im grozi
Następny artykuł30-lecie działalności JWP Rzecznicy Patentowi: Najważniejsi są ludzie, którzy rozwijają świat w dobrym kierunku