– Nie można po prostu postanowić i ogłosić: słuchajcie, od przyszłego tygodnia nie pracujemy w piątki. Dopóki w pięciodniowym systemie pracuje większość świata i nasi klienci, musimy bardzo rozważnie przeprowadzić operację przejścia na krótszy tydzień pracy – zapowiada prezeska Monday, pioniera wśród polskich pracodawców w takiej zmianie.
Mniej godzin zwiększa wydajność
Koncepcja czterodniowego tygodnia pracy nie wzięła się znikąd. Ludzie czują się coraz bardziej przepracowani. – U mnie naprawdę rzadko to przepisowe osiem godzin dziennie. Owszem, Monday jest moim dziełem, jakby trochę dzieckiem, więc trudno mi odpuścić pracę i iść do domu o 17, ale mam też rodzinę, z którą chciałabym spędzać czas, podobnie jak moi wspólnicy w zarządzie i pracownicy – mówi Ewa Mittelstaedt. – Kiedy budowałam firmę, tworzyliśmy nowe projekty, zdobywaliśmy klientów, uwielbiałam to, ten stres i adrenalinę. Ale przecież nie można być na adrenalinie non stop. W końcu poczułam, że nawet w weekend trudno mi wyhamować, że wolnego czasu jest zbyt mało – wspomina. – I kiedy uświadomiłam sobie, jak jesteśmy zmęczeni, nie tylko ja, ale też 80 osób, które zatrudnia Monday, po raz pierwszy pomyślałam o skróceniu czasu pracy.
Tak kluczowa zmiana musi być jednak przeprowadzona w przemyślany sposób. Najłatwiej jest, kiedy na skrócony tydzień pracy przechodzi cały kraj. Wtedy do wprowadzonej odgórnie zmiany muszą dostosować się wszystkie instytucje i firmy. We Francji już w 2002 r. wprowadzono 35-godzinny tydzień pracy. Kilka tygodni temu świat obiegła wiadomość, że od nowego roku Zjednoczone Emiraty Arabskie przechodzą na 4,5-dniowy tydzień pracy.
Zdecydowanie trudniej jest być tym, który wprowadza zmianę jako jeden z niewielu. – Kluczowa jest dla nas kwestia ułożenia na nowo pracy z naszymi klientami, którzy przecież wciąż pracują w trybie pięciodniowym. A specyfika naszej pracy jest taka, że wielu klientów lubi kontaktować się z jedną osobą, prowadzącą dany projekt. I nie możemy wykluczyć, że uzna za konieczne załatwienie swojej sprawy właśnie wtedy, kiedy nasz pracownik ma akurat wolny dzień – mówi Ewa Mittelstaedt.
Aby do takich sytuacji dochodziło jak najrzadziej, nie można po prostu poinformować klien … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS