A A+ A++

Naprawa baterii do samochodów elektrycznych, czyli dziś opowiemy o jednej z ważniejszych kwestii z punktu widzenia elektromobilności.

Baterie w samochodach elektrycznych. Najgorsza rzecz?

Samochody elektryczne imponują momentem obrotowym, porażają osiągami, a do tego oferują… niskie koszty eksploatacji przy ładowaniu w domu. Niestety każdy patrząc na nie widzi oczami wyobraźni baterię z komórki, która często po roku nadaje się głównie do wyrzucenia! W komórce problem jest mały. Już za 100 czy 200 zł baterię można wymienić. W samochodzie elektrycznym nowy akumulator kosztuje raczej dziesiątki, jak nie setki tysięcy złotych. Tragedia? Nie do końca. Producenci wiedzą jak radzić sobie z problemem.

Nie wymiana a naprawa baterii do samochodów elektrycznych

Po pierwsze naprawa baterii do samochodów elektrycznych jest możliwa. Uszkodzenie baterii nie oznacza konieczności jej wymiany. Co więcej, akumulatory w elektrykach mają modularną budowę – wymienia się zatem nie całość, a jedynie uszkodzone moduły. Co się psuje w bateriach do samochodów elektrycznych? Problemów może być kilka. Usterkę powoduje czasami któryś z modułów, układ sterujący lub ogniwo akumulatora. Konieczna jest zatem dokładna diagnoza.

Uprawnienia do naprawy samochodów elektrycznych? Konieczna jest specjalistyczna wiedza oraz uprawnienia z zakresu obchodzenia się z prądem. Samochodu elektrycznego nie da rady naprawić przysłowiowy Janusz mechanik ze śrubokrętem w ręku. Przynajmniej nie powinien tego robić!

Uszkodzona bateria w samochodzie elektrycznym? Nie czekaj!

W samochodzie mam uszkodzone ogniwo w akumulatorze. Ale to tylko jedno ogniwo, zatem dalej mogę jeździć?” No właśnie nie! Jeśli jedno ogniwo ulegnie awarii, pojemność modułu nadal wynosi od 50 do 66 proc. Pozostałe sprawne ogniwa w module muszą wtedy “pracować” ciężej. Powoduje to, że osiągają one wyższą temperaturę przy niższym napięciu. W przypadku uszkodzenia ogniwa i tak trzeba wymienić cały moduł.

Ile kosztuje bateria do samochodu elektrycznego?

Ile kosztuje akumulator auta elektrycznego? To zależy od modelu, a więc i pojemności baterii. Dla przykładu zasobnik do Nissana Leafa zostanie wyceniony na blisko 100 tys. zł, Volkswagena e-Golfa prawie 90 tys. zł, a BMW i3 80 tys. zł. Dużo niższe stawki dotyczą naprawy. Regeneracja baterii samochodowych w  przypadku Nissana Leafa to wydatek od 1800 do 2000 za każdy z wymienionych modułów oraz 2400 zł za robociznę oraz kilkaset złotych za dodatkowe materiały.

Jak dbać o baterię w samochodzie elektrycznym?

Ile wytrzymują baterię w samochodach elektrycznych? Producenci czas ich życia określają na jakieś 8 lat. Tyle zazwyczaj trwa ochrona gwarancyjna. Choć może być tego ograniczona przebiegiem – na ogół na poziomie 160 tys. km. Na tym dystansie lub w tym czasie zasobnik nie może stracić więcej niż 30 proc. pojemności. Aby maksymalnie wydłużyć czas życia baterii w samochodzie elektrycznym, kierowca powinien pamiętać o kilku zasadach. Najważniejsze przypominamy poniżej.

  1. Utrzymuj stan naładowania baterii w zakresie od 20 do 80 proc.
  2. Im wolniej ładujesz, tym lepiej. Jeżeli nie musisz zatem ładować auta szybko (bo jesteś akurat w trasie), nie rób tego!
  3. Akumulator nie lubi potężnych wahań temperatury.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »

Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe

Tylko teraz

Przejdź do sklepu

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPokonaj migrenę: stres, przemęczenie, hałas – czego jeszcze unikać?
Następny artykułSANOK. Koniec z lodem na Arenie. Tafla wróci po czterech miesiącach przerwy (ANKIETA, ZDJĘCIA)