Największe linie lotnicze Europy
chciałyby, żeby Unia Europejska zrewidowała rozporządzenie 261,
które reguluje prawa pasażerów linii lotniczych w sprawie
wysokości odszkodowania wypłacanego, kiedy lot jest opóźniony lub
odwołany – pisze brytyjski portal branży turystycznej Travel
Weekly.
Czytaj więcej
Na szczycie branży lotniczej
Airlines for Europe (A4E), który odbył się w Brukseli, prezes
Grupy Ryanaira Michael O’Leary powołał się na przykład Wielkiej
Brytanii, która po wyjściu z UE rozważa system odchodzący od
sztywnych stawek rekompensat. Przepisy brytyjskie miałyby wiązać
odszkodowanie za opóźnienie lotu z ceną biletu. Przy tym obowiązek
jej wypłacenia rodziłby się już w momencie przesunięcia wylotu o
godzinę, a wysokość odszkodowania zmieniałaby się w zależności
od tego, jak duże byłoby opóźnienie. Zgodnie z przepisami
unijnymi pieniądze należą się pasażerom dopiero, kiedy samolot
jest opóźniony co najmniej o 3 godziny.
Inne propozycje przewidują, że
przewoźnicy musieliby oddawać biurom podróży posiadającym
licencję Atol (odpowiednik polskiej gwarancji ubezpieczeniowej)
pieniądze za loty wykorzystywane w ramach pakietów turystycznych.
Urząd Lotnictwa Cywilnego miałby uprawnienia do nakładania kar na
przewoźników, jeśli nie zapłaciliby odszkodowania w ciągu
siedmiu dni.
Według ministra transportu
Wielkiej Brytanii Granta Shappsa to najlepszy efekt brexitu. O’Leary
uważa, że jeśli brytyjski rząd zreformuje przepisy o
odszkodowaniach, to może to pomóc przekonać Komisję Europejską,
by też podjęła kroki w tej sprawie. Przewoźnicy od lat domagają
się bowiem rewizji rozporządzenia, która ich zdaniem narzuca im
drastycznie wysokie odszkodowania.
Czytaj więcej
Linie chcą również
precyzyjnego określenia listy „nadzwyczajnych okoliczności”,
które zwalniają z odpowiedzialności przewoźników. Obecnie często
sytuacje sporne rozstrzygają sądy.
Z kolei organizatorzy turystyki
domagają się, żeby przepisy były zharmonizowane z dyrektywą o
imprezach turystycznych, panuje bowiem nierówność – biura podróży
muszą oddawać klientom pieniądze za odwołane loty, nawet jeśli
same nie mogą odzyskać ich od linii lotniczych.
Komisarz UE ds. transportu
Adina-Ioana Valean powiedziała na szczycie A4E, że pasażerowie
muszą być chronieni. – Chcemy ulepszyć rozporządzenie 261, ale nie
możemy ograniczać praw konsumentów – zapowiedziała.
Czytaj więcej
Alpaslan Unsal, Corendon: Biura podróży mają w nas solidnego i przyjaznego partnera
Touroperatorzy chętnie korzystają z naszych usług, bo jesteśmy elastyczni i szybko reagujemy na ich potrzeby. Dotąd lataliśmy tylko do Tu … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS