W niektórych autobusach i tramwajach jest dopiero przygotowane na nie miejsce, w innych można już zobaczyć zamontowane terminale. Dzięki nim będzie można płacić za przejazd kartą zbliżeniową albo smartfonem.
Pierwsze terminale pojawiły się w autobusach Transkomu z gminy Czerwonak, a wkrótce zostaną też zamontowane w pojazdach firm Rokbus z Rokietnicy, Translub z Lubonia, wybranych MPK Poznań. Później natomiast montaż obejmie pojazdy pozostałych pięciu przewoźników ZTM i pozostałe pojazdy MPK.
– Ich montaż oznacza początek prac Mennicy Polskiej S.A., których efektem będzie uruchomienie nowoczesnego systemu płatności (Open Payment System) – wyjaśnia Bartłomiej Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM. – Dzięki niemu podróżując po Poznaniu i aglomeracji będzie można kupić jednorazowy bilet czasowy lub 24-godzinny na przejazd przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej lub smartfona.
Na razie montowane są mocowania instalacji – same terminale pojawią się później, a uruchomienie całego systemu jest zaplanowane na III kwartał tego roku. Korzystanie z nowych terminali będzie bardzo proste. Wystarczy przyłożyć do czytnika kartę płatniczą albo smartfon obsługujący płatności zbliżeniowe w technologiach HCE lub NFC – i wybrać odpowiadający nam bilet. Do dyspozycji będą bilety na 15, 45 i 90 minut oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny na strefę A lub strefy A+B+C+D.
W przypadku kontroli wystarczy przyłożyć tę samą kartę płatniczą lub smartfon do czytnika kontrolera, by udowodnić, że się zapłaciło za przejazd. Nie należy się obawiać wykorzystania ich w nieuprawniony sposób, ściągnięcia danych czy gotówki. Transakcja w Open Payment System został opracowana w ten sposób, że każdy kupiony bilet dostaje swój specjalny numer w postaci ciągu cyfr – i osoba kontrolująca może za pomocą swojego urządzenia sprawdzić jedynie to, czy taki ciąg cyfr został wygenerowany czy też nie.
Open Payment System przygotowała Mennica Polska SA i ona też jest jego operatorem.
– Korzystając z rozwiązania Mennicy Polskiej S.A. pasażer ma gwarancję maksymalnego bezpieczeństwa transakcji – zapewnia Jacek Sieński, dyrektor Działu Handlowego Płatności Elektronicznych Mennicy Polskiej S.A., która jest operatorem systemu. – Poświadcza to między innymi specjalistyczny certyfikat PCI DSS, przyznawany po spełnieniu przez ubiegający się o niego podmiot rygorystycznych wytycznych organizacji płatniczych VISA i Mastercard.
Nie ma niestety informacji, jak ZTM zamierza za pomocą nowego systemu rozwiązać problem podróży trwających mniej niż 15 minut. Odbywa się ich w Poznaniu sporo, korzystają z nich chętnie starsi poznaniacy, by dojechać na zakupy czy do swojego lekarza w ramach tej samej, ale rozległej dzielnicy. W ciągu 10 minut na przykład mieszkaniec Górnej Wildy dojedzie do szpitala HCP, a mieszkaniec Sołacza – na al. Marcinkowskiego.
Od bardzo dawna pasażerowie dopominają się o powrót biletów 10-minutowych. Miejmy nadzieję, że nowy system to szansa na rozwiązanie tego problemu.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS