A A+ A++

Na sesji w Otwocku ważyły się losy „składki”, na uruchomienie linii L51 na trasie Karczew – PKP Otwock. Choć mowa tylko o 40 tys. zł, otwoccy radni uważają, że autobus powinien zostać poprowadzony inną trasą. Czy wyjadą na nią bezpłatne miejskie autobusy elektryczne?

SYLWIA WYSOCKA

Karczew jest w trakcie prac nad uruchomieniem lokalnej linii autobusowej L51, która będzie łączyć miejską część gminy z dworcem PKP w Otwocku. Trasa ma rozpoczynać się w Otwocku od ronda na ul. Kraszewskiego, dalej prowadzić ulicami: Wyszyńskiego, Świderską, Warszawską, Stare Miasto, Mickiewicza, Karczewską, Hożą, Andriollego, Powstańców Warszawy, Orlą do PKP Otwock.

W zmianach budżetowych przygotowanych na sesję Rady Miasta Otwocka w środę, 23 marca prezydent Jarosław Margielski zaproponował przeznaczenie 40 tys. zł na dotację do karczewskiego autobusu. Propozycja spotkała się ze sceptycznym podejściem otwockich radnych. Na komisji poprzedzającej sesję Marcin Michalczyk w ogóle zaproponował, żeby do czasu rewizji trasy linii miasto wstrzymało się z przeznaczeniem pieniędzy na autobus, który ma służyć głównie mieszkańcom Karczewa, a nie Otwocka. – Ta linia jest bardziej w interesie mieszkańców Karczewa, to im dofinansujemy ten autobus – stwierdził podczas posiedzenia komisji budżetu i finansów radny Michalczyk. – W części otwockiej autobus będzie jechał m.in. ulicami Karczewską, Hożą i Powstańców Warszawy, czyli tymi, które obejmują już inne linie autobusowe. Żeby to się opłacało mieszkańcom Otwocka, autobus powinien ruszać z Karczewa, ale dalej jechać w okolice osiedla Morskie Oko, zabierać pasażerów ze Świdrów Wielkich przejeżdżać przez otwockie Kresy i dopiero dojeżdżać do stacji PKP Otwock. Taki przebieg linii jest w interesie Otwocka – dowodził radny, który zaproponował nawet, by wstrzymać się z decyzją dotyczącą dotacji na linię Karczew – Otwock do czasu debaty nad optymalnym przebiegiem trasy autobusu na poświęconym temu tematowi posiedzeniu komisji.

Większość członków komisji poparła radnego Michalczyka. Do tematu na sesji tego samego dnia odniósł się jednak prezydent Jarosław Margielski. Tłumaczył radnym, że udział Otwocka w kosztach uruchomienia linii jest symboliczny (na poziomie 5 proc.), ale jako partycypacja drugiej gminy jest wyrazem woli współpracy międzygminnej i pomocą w uruchomieniu połączenia. Prezydent podkreślił także, że inny przebieg trasy oznaczałby też znacznie wyższy udział procentowy miasta w kosztach funkcjonowania autobusu. – Nie jest to najlepsze rozwiązanie komunikacyjne, jakiego byśmy sobie życzyli, gmina Karczew zapewne też oczekiwałaby innej partycypacji w kosztach – podkreślił Jarosław Margielski. – Niemniej jest to propozycja komunikacyjna także dla otwocczan, a nasz udział w jej funkcjonowaniu jest symboliczny. Mieszkańcy gminy Karczew dokładają się do Szybkiej Kolei Miejskiej i wspólnego biletu, byłoby więc niestosowne uniemożliwienie im dostępu do tego środka komunikacji zbiorowej – dodał.

Ostatecznie radni zgodzili się dołożyć pieniądze na linię L51. Nie bez znaczenia okazał się faktyczny wzrost udziału Karczewa w międzygminnej składce na funkcjonowanie SKM-ki. Dwa lata temu gmina w ogóle nie dołożyła się do Szybkiej Kolei Miejskiej, w ubiegłym roku jej wkład był na poziomie 60 tys. zł, a w tym już 140 tys. zł.

Jednocześnie podczas wspomnianej sesji otwoccy radni uchwalili zwiększenie wydatków na organizowany przez miasto transport publiczny. Na linie L i autobusy kursujące na trasach Otwock – Mlądz i Otwock – Śródborów w tegorocznym budżecie miasta znalazło się dodatkowe 630 tys. zł, a na SKM, KM i autobusy linii 702, 722 i N72 – dodatkowo 900 tys zł. – W tym roku mamy podwyżki cen wozokilometrów i szynokilometrów. Po przetargach zorganizowanych przez ZTM, po uwzględnieniu również prognozy podwyżek cen, okazało się, że kwoty realne są wyższe niż przedstawione w październiku i listopadzie 2021 roku. To powoduje, że obecnie nie tylko nie mamy rezerwy na nowe linie, ale w związku z rosnącymi cenami energii  kwoty zaplanowane w budżecie nie wystarczą na pokrycie planowanych kosztów – tłumaczył prezydent.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUlga IP BOX – czym jest i kto może skorzystać?
Następny artykułPierwszoligowe kluby chcą zmian we współpracy z menagerami