Z opublikowanych danych Komisji Europejskiej wynika, że w 2021 r. wskaźnik śmiertelnych ofiar przypadających na milion mieszkańców spadł do 59 z 66 w roku 2020 i 77 w roku 2019. Co prawda, wciąż jesteśmy powyżej unijnej średniej, wynoszącej 44 śmiertelnych ofiar, ale 10-procentowa poprawa wskaźnika w ujęciu rok do roku jest jednym z lepszych wyników w całej UE. W porównaniu do średniej z lat 2017-2019 śmiertelność w drogowych wypadkach w przeliczeniu na milion mieszkańców zmalała w ubiegłym roku o 22 proc., co także jest wynikiem niezłym.
Zwłaszcza, gdy porównamy się z innymi krajami regionu: w Rumunii w ub. roku liczba śmiertelnych wypadków na milion osób wzrosła do 93 z 85 rok wcześniej (ale w 2019 ginęło 96 osób), a w Bułgarii do 81 z 67 rok wcześniej. Na Łotwie ginęło na drogach 78 osób na milion, w Chorwacji 72. Ale do Europy Zachodniej nam daleko: w Niemczech na jeden milion mieszkańców ginęło 31 osób, w Danii 23, podobnie w Szwajcarii, w Szwecji 18, a w Norwegii zaledwie 16.
Czytaj więcej
Z danych KE wynika, że w 2021 r. w wypadkach na terenie UE zginęło 19,8 tys. osób. To o 5 proc. i tysiąc ofiar więcej w porównaniu z pandemicznym 2020 r., ale o 13 proc. tj. o 3 tys. ofiar mniej niż w poprzedzającym pandemię 2019 r. – Ponieważ natężenie ruchu wraca do normalności, musimy zadbać o to, by nie powrócić do liczby śmiertelnych ofiar wypadków na poziomie sprzed pandemii – podkreśla Komisarz ds. transportu Adina Valean. jak twierdzi, UE chce poprzez finansowanie, prawodawstwo i działania informacyjne doprowadzić do stworzenia bezpiecznego systemu poprawy w postaci bezpieczniejszej infrastruktury, bezpieczniejszych pojazdów, bezpieczniejszego korzystania z dróg i lepszej opieki powypadkowej. – zaznacza Valean, jest to jednak wspólnym obowiązkiem państw członkowskich, przemysłu i wszystkich użytkowników dróg. Według wstępnych danych dziewięć państw członkowskich (Dania, Niemcy, Irlandia, Cypr, Litwa, Malta, Polska, Portugalia i Szwecja) odnotowało w 2021 r. najniższą w historii liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych.
W porównaniu z rokiem 2019 poprzedzającym pandemię liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w 2021 r. spadła o 13 proc., przy czym największe spadki – o ponad 20 proc. – odnotowano prócz Polski także w Danii, Belgii, Portugalii i na Litwie. Najlepszym wynikiem może pochwalić się Lichtenstein, na którego drogach w ubiegłym roku nie zdarzył się ani jeden wypadek śmiertelny, a rok wcześniej – tylko jeden. Z kolei Łotwa, Słowenia i Finlandia odnotowały wzrost liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w ciągu ostatnich dwóch lat.
Czytaj więcej
Fotoradary staną na przejazdach kolejowych
Na pięciu przejazdach kolejowo-drogowych zostanie uruchomiony monitoring. System Red Light ma sprawdzać stosowanie się kierowców do sygnalizacji świetlnej. Za niesubordynację zostanie nałożony mandat.
Unijne statystki pokazują, że niewiele ponad połowa śmiertelnych wypadków zdarzyło się na drogach wi … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS