Kiedy w 2007 r. powstał silnik 2.0 TDI z wtryskiem Common Rail, Volkswagen musiał już myśleć o zastąpieniu czymś mniejszym i słabszym wysłużonych diesli 1.4 i 1.9. Opierając się na silniku 2-litrowym, stworzono więc diesla 1.6 TDI, dziś uznanego za jednego z lepszych w swojej klasie.
Jednostka 1.6 TDI zadebiutowała w 2009 r. i miała sukcesywnie zastępować 1.9 TDI w autach do segmentu C oraz 1.4 TDI w miejskich i lekkich użytkowych. Dni 1.4 TDI były już policzone – wycofano go w 2010 r. Jednak to właśnie on zostawiłby największą “dziurę” w gamie jednostek wysokoprężnych o niskiej mocy, lecz w jego miejsce “wskoczył” 1.6 TDI.
Głównym przeznaczeniem silnika były auta miejskie, jak Polo V (debiut w tym samym roku), Seat Ibiza czy Skoda Fabia. I od razu trafił też pod maskę zaprezentowanego rok wcześniej Golfa VI i Octavii. W końcu zdecydowano się nawet na zastosowanie w dużych modelach tzw. niskoemisyjnych, jak Passat czy Superb. Zasilał “superekonomiczne” wersje, np. Skody Superb Greenline.
Moc tej jednostki mieści się w przedziale od 75 do 120 KM, choć najczęściej są to warianty 90, 102 i 105 KM, podobne do późnych odmian 1.9 TDI. Jest znacznie oszczędniejszy od 1.9 i przy podobnej mocy oferuje więcej momentu. Jednak konstrukcja jest o wiele bardziej zaawansowana technicznie.
Standardem jest piezoelektryczny wtrysk i filtr DPF. W głowicy jest 16 zaworów napędzanych paskiem rozrządu. Ciekawostką mogą być: pompa oleju o zmiennym ciśnieniu, układ EGR połączony z chłodnicą czy hydrauliczne poduszki silnika, które niwelują drgania. Ostatecznie jednostka okazała się bardziej udana niż 2.0 TDI. Przez ponad 200 tys. km zazwyczaj bezawaryjna, choć zdarzały się czasami awarie wtryskiwaczy. Głównie za sprawą kiepskiego paliwa – nie ma problemu z opiłkami w układzie. Obecnie w starszych autach dochodzi coraz częściej do zapchania układu DPF.
Obecnie, kupując auto z tym silnikiem, przede wszystkim należy skupić się na pochodzeniu. Rynkowo diesel ten powstał głównie z myślą o flotach – dobra dynamika i niskie zużycie paliwa. Dlatego też ma długie interwały olejowe (co 30 tys. km) czy dla napędu rozrządu (180 tys. km). Jeśli auto było eksploatowane w tym trybie, silnik po przebiegu rzędu 200 tys. km będzie w wyraźnie gorszej kondycji niż używany prywatnie z wymianą oleju co 15 tys. km.
Zalety silnika 1.6 TDI:
- Bardzo niska awaryjność
- Względnie tanie i dostępne części zamienne
- Ogromna popularność (pokrewieństwo z 2.0 TDI)
- Bardzo niskie zużycie paliwa i dobra charakterystyka
Wady silnika 1.6 TDI:
- Duża wrażliwość wtryskiwaczy na jakość paliwa
- Dość drogie wtryskiwacze
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS