A A+ A++

Od 1 stycznia przedsiębiorcy, którzy wytwarzają śmieci inne niż komunalne mają obowiązek zarejestrowania się w bazie BDO (Baza Danych Odpadów ). Jeżeli tego nie zrobią, to firmy odpowiedzialne za wywóz nie odbiorą od nich odpadów. Oprócz tego za brak rejestracji grożą kary od 5 tys do nawet miliona złotych.

Rejestrację prowadzą urzędy marszałkowskie na zlecenie nowo powstałego ministerstwa – Ministerstwa Klimatu.

Jak zawsze przy wprowadzaniu nowych obowiązków pojawiają się niejasności w zrozumieniu przepisów. Tak też jest i tym razem.

W mediach straszy się nawet właścicieli zakładów kosmetycznych czy fryzjerskich, że muszą się zarejestrować . Jednak nie zawsze jest to zgodne z prawdą.

Na przykład jeżeli dajmy na to zakład fryzjerski ma tylko odpady po kosmetykach jako śmieci to nie podlega obowiązkowi rejestracji w BDO. Z kolei zakłady , które mają śmieci o charakterze medycznym już podlegają obowiązkowi rejestracji.

 

By wyjaśniać wątpliwości została uruchomiona specjalna infolinia BDO – tel. 22 34 04 050, 22 37 50 500, 22 25 59 450, a także telefoniczna pomoc merytoryczna dotycząca BDO w Ministerstwie Klimatu – tel. 22 36 92 065.

 

Warto zapamiętać ,że wniosek o wpisanie do rejestru trzeba złożyć w urzędzie marszałkowskim właściwym dla miejsca w którym zarejestrowana jest firma, a nie tam gdzie wytwarza śmieci.

 

Wniosek należy składać pisemnie, osobiście lub za pomocą profilu zaufanego ePUAP ( https://bdo.mos.gov.pl/home/obowiazek_rejestracji/ ). Po dokonanej rejestracji w terminie 30 dni powinno do nas trafić zawiadomienie o wpisie.

 

Rejestr został wprowadzony po to, aby uszczelnić system gospodarki odpadami. Do tej pory odpady, często niebezpieczne, „porzucane” były w miejscach niedozwolonych. Jest szansa ,że dzięki elektronicznej kontroli odpadów, utrudnione będzie ich gromadzenie  np. na żwirowiskach, w opuszczonych budynkach po PGR-owskich czy starych magazynach, co w tej chwili czasem się dzieje.

Dodatkowo rację bytu stracą podmioty nieuprawione do wywożenia śmieci.

 

W związku z nowym obowiązkiem w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wprowadzono specjalne godziny pracy :

18–20 grudnia (środa – piątek): godz. 7.30–18.00

21 grudnia (sobota): 8.00–15.00

23 grudnia (poniedziałek): 7.30–18.00

 

Informacje udzielane są w pokoju 117 oraz 132 (I piętro) w budynku przy ul. Augustyńskiego 2. Dodatkowo, informacje udzielane będą również w godz. 8.00 – 15.00 w pokoju 8a (parter) w budynku przy ul. Okopowej 21/27 (w dniach 18-20 grudnia i w dniu 23 grudnia 2019 roku).

 

Na poniższym filmie możesz sprawdzić czy podlegasz obowiązkowi rejestracji.

 

 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBank z Olecka z prestiżową nagrodą
Następny artykułEurostat: Inflacja HICP w Polsce przyspieszyła do 2,4% r/r w listopadzie