A A+ A++

Obiekt zabytkowej parowozowni na wniosek prezydenta Piły, przekaże nieodpłatnie gminie Piła, spółka Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna.

Przypomnijmy, że prezydent Piotr Głowski, od kilku lat zabiega o przejęcie przez miasto od Polskich Kolei Państwowych zabytkowej parowozowni. PKP S.A. pozytywnie przyjęła gminny projekt rewitalizacji obiektu, jednak początkowo proponowała odpłatne przekazanie zabytkowych nieruchomości, a następnie nieodpłatne korzystanie na podstawie umowy. W odpowiedzi prezydent Piły podziękował, za życzliwą ocenę projektu i argumentował (pismo w załączniku):

„Wskazany przez Państwa brak możliwości remontu niniejszego obiektu oraz dofinansowania na ten cel, skutkuje koniecznością szukania wsparcia finansowego na zagospodarowanie kompleksu zabytkowej parowozowni w funduszach zewnętrznych. Jednocześnie gmina pozyskane środki finansowe może przeznaczać na nieruchomości, co do których posiada pełne prawo do dysponowania, zaś prawo do nieodpłatnego korzystania z nieruchomości na podstawie umowy takim prawem nie jest.” – napisał Piotr Głowski.

Argumentacja prezydenta Piły przekonała władze PKP, bo w odpowiedzi   dyrektor zawiadującego zabytkiem Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu, poinformował Piotra Głowskiego, że spółka jest zainteresowana współpracą z pilskim samorządem i: „… podejmie działania w kierunku przekazania nieruchomości w trybie art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego “Polskie Koleje Państwowe”>>, który pozwala PKP na nieodpłatne przekazanie mienia, między innymi jednostkom samorządu terytorialnego.

„W  związku z powyższym przystąpiliśmy do do prac przygotowawczych. Naszym celem jest uzgodnienie możliwości obrotu nieruchomościami stanowiącymi kompleks zabytkowej parowozowni ze Spółkami z Grupy PKP S.A. Po uzyskaniu wszystkich możliwych opinii i zgód będą możliwe  dalsze działania w kwestii przekazania na rzecz Waszego Miasta nieruchomości.” – poinformowała prezydenta Piły (pismo w załaczniku), dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu Alina Stachowiak.

Przypomnijmy, że:  Parowozownia została wzniesiona latach 1870-1874 w związku z intensywnym rozwojem kolejnictwa na ziemiach pruskich.  Dzięki zastosowaniu nietypowych rozwiązań architektonicznych stała się wzorcowym obiektem dla kilku tego typu budowli w Europie. Specyficzny   okrągły kształt tego budynku, był między innymi wzorem dla podobnych obiektów wybudowanych w Berlinie i Magdeburgu.

Piotr Gadzinowski

Zdjęcia: UM Piły

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWOT wspierają uchodźców 
Następny artykułCzy Znicz Pruszków utrzyma się w 2. Lidze?